کد خبر 54984
۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
گزارشی از درخواست گرانی خودرو

پرشین خودرو: این روزها خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت خودرو تلاش می کنند، در حالی که هیچ تغییری در کیفیت و ایمنی خودروها به وجود نیامده است. فوت بیش از 300 نفر در 13 روز در تعطیلات نوروز این افزایش قیمت را برای مصرف کننده غیر قابل قبول کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در روزهای اخیر شایعاتی در خصوص افزایش قیمت خودرو در محافل خبری شنیده شد که گویا کم کم این شایعات در حال تبدیل شدن به واقعیت است. در این هفته سیر صعودی قیمت‌ها نیز آغاز شد.اکنون میان قیمت نمایندگی‌ها و قیمت بازار حداقل 150 هزار تومان تفاوت مشاهده می‌شود.

بر اساس اخبار تائید نشده، خودروسازان داخلی طی نامه‌ای به شورای رقابت خواستار افزایش قیمت محصولات‌شان شده‌اند و دلیل آن را افزایش نرخ بیمه، افزایش هزینه‌ها و بهای تمام شده و تورم 15 درصدی عنوان کردند.

شایعه گران شدن خودرو تبدیل به واقعیت شد

یکی از فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت خرید و فروش خودرو گفت: در اولین هفته کاری سال جدید تا چند روز پیش شاهد رکود شدید در بازار و حتی کاهش قیمت بودیم اما بعد از مطرح شدن نامه خودروسازان به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو، ناگهان بازار واکنش نشان داد و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

محبی ادامه داد: با وجود این که هنوز این نامه تائید نشده اما معمولا بازار اشتباه نمی کند و به احتمال زیاد به زودی شاهد افزایش قیمت‌ها در خودروهای داخلی خواهیم بود.

وی افزود: واکنش بازار به حدی بود که اکنون تفاوت قیمت نمایندگی با بازار به 10 درصد رسیده است.

محبی در خصوص خرید و فروش خودروهای خارجی گفت: نمایشگاه‌داران و فعالان این حوزه به دلیل قیمت بالا و رکود بازار با احتیاط فعالیت می‌کنند و بیشتر تلاش می‌کنند کالاها را به صورت امانی در نمایشگاه‌ها قرار دهند و فعلا پول خود را در بازار به جریان نیندازند.

مردم مجبور به خرید خودرو با هر قیمتی هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار کشش افزایش قیمت را دارد؟ ، گفت: به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو اگر خودروسازها افزایش قیمت داشته باشند، خریدار مجبور به خرید است. ضمن این که مردم نیز به نتیجه رسیده‌اند که با وجود قراردادهای جدید خودروسازها با شرکت‌های خارجی، خودروهای جدید در محدوده قیمتی 50 میلیون تومان هستند و قشر متوسط و ضعیف توانایی خرید آن را نخواهد داشت، بنابراین مردم مجبور هستند، خودروهای بی‌کیفیت کنونی را بخرند.

فروردین سیاه

رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان در گفتگو با ایلنا با اشاره به شایعه درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت، اظهار داشت: متاسفانه این صحبت‌ها به صورت جدی در بازار مطرح شده و حتی سبب شده اکنون شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم.

انصاری ادامه داد: مشخص نیست که خودروسازان بر چه اساسی تصمیم به افزایش قیمت گرفته‌اند؟ خودروسازان به دلیل ایمن نبودن خودروها، فروردین سیاهی که برای مردم رقم زدند و تعداد بالای سرنشینان فوت شده بر اثر تصادفات نوروزی را شاهد بودیم. خودروسازان اکنون با چه ادعایی می خواهد قیمت را افزایش بدهند؟

وی افزود: آیا در سال جدید کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده که مصرف کننده باید بهای آن را پرداخت کند؟ یا میزان مصرف بنزین خودروها کاهش یافته که می خواهند خودرو را گران کنند؟

مردم تاوان سوء مدیریت خودروسازان را می‌دهند

وی ادامه داد: افزایش قیمت هیچ توجیه منطقی ندارد و در واقع مصرف کننده تاوان سوءمدیریت خودروسازها را می‌دهد. انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان نه تنها مخالف افزایش قیمت‌ها است بلکه خواهان کاهش قیمت هستیم.

انصاری تصریح کرد: تا زمانی که تحریم بودیم خودروسازان این استدلال را داشتند که به علت دور زدن تحریم‌ها و هزینه‌های بانکی برای واردات، هزینه تمام شده خودور بالا است اما اکنون که برجام به سرانجام رسیده است و مشکلات بانکی رفع شده و حتی به طور مستقیم با کمپانی‌های مادر همکاری انجام می شود، افزایش قیمت دیگر توجیه ندارد.

وی در پایان وجود انحصار در بازار خودرو را علت اصلی افزایش قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: اگر خودروهای خارجی در کشور حضور داشتند خودروسازان داخلی نمی‌توانستند هر شکلی که بخواهند قیمت محصولات‌شان را افزایش دهند.

لازم به ذکر است با وجود گسترده شدن شایعه ارائه درخواست افزایش قیمت خودروسازان به شورای رقابت تا این لحظه شورای رقابت واکنشی به آن نشان نداده است. با توجه به رانت‌های خبری که در بازار خودرو وجود دارد و افزایش قیمت خودرو از ابتدای این هفته شاید بتوان گفت خواست افزایش قیمت، واقعیت دارد.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

منبع: ایلنا

کد خبر 54984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha