کد خبر 55127
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
دوئل خودروسازان ایرانی با شمشیر شرقی‌ها

پرشین خودرو: تامین نقدینگی،پر کردن خلاء سبد محصولات، رقابت در بازارخودرو و دلایل عدیده دیگر ایران خودرو را به عنوان بزرگ ترین خودروسازخاورمیانه وادارکرده است که محصول چینی دیگری را به بازار عرضه کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، به نقل از قانون ، یک کراس آور با قیمت 44میلیون که شاید برای افراد زیادی که دوست دارند شاسی بلند سوار شوند وچندان هم نقدینگی زیادی برای این کار ندارند وسوسه انگیز باشد.این خودروی چینی که محصول همکاری یکی از دوغول جاده مخصوص با دانگ فنگ است از فردا پیش فروش خود را آغاز می کند. به نظر می رسد زنگ خطری که با کسب تولید 10درصدی از سهم بازار ایران که چینی ها به صدا درآورده بودند،این بار برای خودشان به صدا درآمده باشد البته این اولین بار نیست که آنها با خطر مواجه می شوند.


روزهای بد چینی های کرمان نشین


نوک تیز سیاست‌های خودرو در دولت احمدی‌نژاد چه در هنگام وفور درآمدهای ارزی و چه در شرایط کمبود ارز به دلیل تحریم‌ها، خودروسازان مستقر در کرمان را مجروح می‌کرد. در هنگام وفور درآمد ارزی بود که راه واردات انواع اتومبیل خارجی باز شد و خودروسازان چینی مستقر ازگردنه فروش خارج ‌شدند. در هنگامه کمبود درآمد ارزی نیز که قدرت خرید شهروندان کاهش یافته و دلار ارزان دراختیار خودروسازان نبود باز هم وضع بدتر شد.

آمدن دولت روحانی برای خودروسازان مستقر در کرمان این مزیت را داشت که در بخش‌های سیاستگذاری صنعت خودرو جای پایی باز کنند و سیاست‌های تازه آنها را زیر چرخ له نکند. سهم 10درصدی یا تولید 80هزاردستگاه همان زنگ خطری بود که تولیدکنندگان بزرگ ایران را وارد به تکاپو کرد.

روش‌های تازه و پرقدرت تامین منابع مالی که از سوی کرمانی‌ها برای خریداران خودرو ارائه می شود فضای کار را برای جاده مخصوص نشینان تنگ و سخت کرده و به نظر می رسد به همین دلیل است که ایران‌خودرو در حرف و عمل می‌خواهد چینی‌های مستقر در کرمان را که اکنون نقش مدیران اصلی را نیز دراختیار دارند شکست دهد.

یکه زارع چندی پیش در گفت وگویی گفته بود که فروش سالانه کارخانه دراختیارش ۱۵ هزار میلیارد تومان است ضمن اینکه گفت‌وگو با پژو، رنو، فیات و... را ادامه می‌دهد اما می‌داند که برای شکست چینی‌سازان مستقر در کرمان باید از همان ابزار استفاده کند.


آغاز دوئل


در بحبوحه مذاکرات صنعت خودروی ایران با بزرگان خودروسازی دنیا، شرکت ایران‌خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خودروی «اچ 30 کراس» را به عنوان محصول جدید خود روانه بازار می‌کند. ایران‌خودرو در حالی از «اچ 30 کراس» که با برند شرکت دانگ‌فنگ چین عرضه می‌شود، به عنوان محصول جدید خود یاد کرده که پیش از آن نیز اقدام به فروش یک خودروی چینی دیگر با برند «هایما» کرده بود.ظاهرا ایران خودرو قصد دارد با مونتاژ برخی خودروهای شاسی بلند چینی که زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، خلاء خودروهای شاسی بلند ارزان را در رنج قیمتی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان جبران کرده یا به رقابت با کرمان موتور که به طور صددرصد خودروهای چینی تولید می‌کند بپردازد.

این درحالی است که در جلسه هفته گذشته شورای سیاستگذاری خودرو، صنایع خودروسازی کشور از هر گونه سی‌کی‌دی کاری منع شده و اعضای این شورا از مدیران صنعت خودرو خواسته اند به خاطر صیانت از تولید ملی دست از مونتاژ هر نوع خودروی خارجی که قطعات آن داخلی سازی نمی‌شود، بردارند. این اقدام ایران‌خودرو در حالی صورت می گیرد که به عقیده برخی کارشناسان با کم کردن تعرفه واردات خودرو می‌توان خودروهای با کیفیت‌تر کره ای، ژاپنی و حتی اروپایی را به طور کامل وارد کشور کرد.

اما از سوی دیگربه سرانجام نرسیدن مراودات بانکی بین المللی وعدم قطعی شدن قراردادهای ایران‌خودرو که پس از تحریم‌ها، اخبار زیادی در خصوص مذاکره با بزرگان صنعت خودروی دنیا منتشر کرده بود را در نهایت متوسل به همکاری با خودروسازهای چینی کرده است. البته دانگ‌فنگ علاوه بر عرضه این شاسی بلند، در دوره تحریم ها با سایپادیزل همکاری کرده و خودروهای تجاری خود را در این شرکت به تولید می‌رساند.

حال بر چه اساس ایران‌خودرو به سراغ یکی از شرکای رقیب خود رفته جای سوال دارد. این رفتار بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه، سبب شده برخی از کارشناسان صنعت خودروی کشور در خصوص به ثمر رسیدن نتایج مذاکرات ایران‌خودرو با شرکای اروپایی با دیده تردید نگاه کنند.


دم خروس یا ...


از سوی دیگر با توجه به موضع گیری یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو در گفت وگو با روزنامه ایران این اقدام آنان با پرسش مواجه می شود.وی گفته بود:« برخی می‌خواهند صنعت خودروی ایران را از بین ببرند اگر رقابت خودروسازان چینی با ایرانی‌ها شفاف باشد هیچ خطری احساس نمی‌کنیم و اگر هم خطری احساس شود دنبال راهکارهای رقابتی هستیم اما چینی‌ها شفاف نیستند و کارنامه آنها غیرشفاف است.»

به گفته یکه زارع کیفیت خودروهای چینی به هیچ وجه بالاتر از خودروهای تولید داخل نیست. خریداران خودروهای چینی بدانند صاحب اول و آخر خودروهایی که خریده‌اند خودشان هستند چون خودروی چینی بازار دست‌دوم ندارد و می‌گوید باید در چند سال آینده خودروسازان چینی را از بازار ایران خارج کنیم و من به این موضوع اعتقاد دارم و ما نباید بازار را تقدیم چینی‌ها کنیم.
حال با این دیدگاه باید پرسید چرا ایران خودرو یک محصول جدید چینی را به سبد محصولات خود اضافه کرده است.شاید از یکسو موارد بیان شده دلیل این کار باشد وشاید هم نمی خواهند لیدری بازارخودرو از جاده مخصوص خارج شده وبه کرمان برود.


کام شیرین اژدها


اما فارغ از تمام بحث ها واینکه بالاخره در این رقابت ایران خودروبرنده خواهد شد یا خودروسازان چینی مستقر در کرمان، نکته قابل توجه پیروزی پر رنگ خودروسازان چینی در بازار ایران است.مانند تیتری که یکی از روزنامه های تخصصی بعد از دربی چاپ کرد؛کرمان موتور 4-کرمان موتور 2.چرا که تبلیغ روی پیراهن هر دو تیم آبی وقرمز پایتخت یکی بود.

به عبارت دیگر در این دوئل ایرانی برنده نهایی خودروسازان چینی خواهند بود.حال می خواهد برندی به نام چری باشد یا دانگ فنگ یا هر نام دیگری.در واقع از این نمد کلاهی برای صنعت خودروی ایران دوخته نخواهد شد وهر چه هست سرانجام به جیب چینی ها می رود.همان هایی که خوب می دانند درایران محصول خود را چگونه باید به فروش برسانند.حال با این تفاسیر باید دید که در این بازار کم رمق باز هم چینی های کرمان با روش های متعدد مالی وتسهیلاتی و روکردن محصولی جدید برنده خواهند شد یا ایران خودرو با بیش از نیم قرن سابقه.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 55127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha