کشمکش داغ «خودروسازان» و «شورای‌رقابت» در تعیین قیمت خودرو

پرشین خودرو: قیمت خودرو فردا در شورای رقابت تعیین می شود و این در حالی است که همچنان در زمینه تعیین قیمت خودرو بین خودروسازان و اعضای شورا اختلاف نظر وجود دارد، شنیده شده که اعضای شورای رقابت نامه وزیر صنعت در حمایت از صنعت خودرو را هم پاره کردند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در حالی که اظهارات چندی پیش دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر اینکه خودروسازان باید بتوانند قیمت محصولاتشان را خودشان تعیین کنند و با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالفند واکنش رییس شورای رقابت واکنش را در پی داشت، امروز رییس این شورا اعلام کرده دستور العمل قیمت‌گذاری خودرو در جلسه فردای شورای رقابت بررسی خواهد شد، و در این راستا اطلاعات لازم را در مورد کیفیت محصولات شرکت‌های خودروسازی از شرکت بازرسی کیفیت دریافت کرده‌ایم و در این جلسه این موضوع را هم مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

وی همچنین با بیان اینکه محصولات بی‌کیفیت تا 3 درصد جریمه و با کیفیت ها تا 3 درصد مجوز افزایش قیمت خواهد گرفت، گفته که قرار است در جلسه فردا اعضاء در مورد دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نظرات خود را بیان کنند. اگر تصمیم بر بازبینی دستور العمل باشد این کار انجام می شود، در غیر این صورت براساس اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی و محاسبه هزینه‌های تولید در دستور العمل؛ قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

شیوا همچنین پیش تر در واکنش به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان گفته بوده که همچنان قیمت خودروهای ساخت داخل زیر 1500 سی‌سی که در سال گذشته شورای رقابت دستوالعمل قیمت آن‌ها را تصویب کرده است، توسط شورا نظارت می شود و هیچ تشکیلات دیگری حق دخالت، قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل جدید را ندارد، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اعضای شورای رقابت نامه وزیر صنعت را پاره کردند و یک عضو ناظر این شورا اعلام کرد که این اولین بار نیست که وزیر صنعت از خودروسازان حمایت می کند و همیشه این کار را انجام داده است؛ در حالیکه اینگونه اقدامات دخالت در کار شورا است و باید از اظهارات غیر کارشناسی و نادرست دوری کرد.

در این زمینه محمد باقر رجال، رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان اظهار کرد: بر اساس ضوابطی که در برنامه پنجم تصویب شده و شورای رقابت بر اساس آن ایجاد شده، شورای رقابت نباید هیچ گونه دخالتی در تعیین قیمت خودرو بکند زیرا خودرو در کشور انحصاری نیست.

وی ادامه داد: شورای رقابت با توجه به اینکه دولتی است با قاطعیت نظرش را اعلام می کند و هر چه ما اعلام می کنیم که صنعت خودرو در کشور انحصاری نیست توجه نمی کنند و با توجه به سهم بالای صنعت خودرو در صنعت کشور، شورای رقابت دوست دارد که در این حوزه دخالت کند و حاکم باشد.

رییس انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه خودروسازان باید خودشان قیمت خودرو را بر اساس هزینه ها و مشکلات موجود تعیین کنند، تصریح کرد:چرا شورای رقابت فکری به حال 26 درصد هزینه مالی هر خودرو را نمی کند تا صنعت خودرو خود به خود رقابتی شود.

رجال با اشاره به اینکه هیچ یک از خودرو سازان دنیا چنین هزینه ای را ندارند، تاکید کرد:ما باید این هزینه را پرداخت کنیم و مشمول رقابت هم شویم، و نتیجه این شده که با هر خودروساز اروپایی که برای سرمایه گذاری صحبت می کنیم اعلام می کند که در حوزه ای که قیمت محصول توسط دولت تعیین می شود وارد نمی شوم.

وی با اشاره به اینکه به دولت از کوتاه شدن دست شورای رقابت از این صنعت بهره خواهد برد، ادامه داد: این صنعت توانایی اداره خودش را دارد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با این هنر شورای رقابت است و چوبی است که شورای رقابت به صنعت خودروی کشور می زند، گفت:پاره شدن نامه وزیر صنعت توسط اعضای شورای رقابت اقدامی نادرست بوده و به معنای آن است که جواب منطقی برای نامه نداشتند.

بر اساس این گزارش این اختلاف نظر در حالی همچنان وجود دارد که مشخص نیست در صورت تصمیم شورا برای افزایش قیمت، خودروهای با کیفیت فقط مشمول افزایش سه درصدی خواهند شد یا خیر.

وی با طرح این سوال که وزیر صنعت مسائل و مشکلات صنعت خودرو را بهتر می شناسد و یا اعضای شورای رقابت، تصریح کرد:نقش شورای رقابت در این زمینه منطقی نمی دانم و می توان گفت که مشکل اصلی ما درباره قیمت خودرو شورای رقابت است.

رییس انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: گزارشی توسط یکی از کارشناسان اقتصادی در حال تهیه است که نشان می دهد که اگر به خودروسازان اجازه داده می شد که خودشان قیمت را تعیین کنند از راه های مختلف هزینه ها را کاهش می دادند و به گونه ای فعالیت می کردند که بازار هم بچرخد و مردم هم خودرویی را که اکنون 19 میلیون قیمت دارد،16 الی 17 میلیون تومان خریداری کنند.

رجال با بیان اینکه همه این مسائل مانند این است که یک مشت سنگ به پای خودروساز بسته و انتظار دویدن دارند، اظها رکرد:این مشکلات و فشارها به صنعت قطعه سازی کشورروارد می شود.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کد خبر 55198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha