کپی‌برداری «النترای» جدید از نسخه کانسپت «آلفا5» چری

پرشین خودرو: در سال ۲۰۱۴ ما کانسپت آلفا ۵ را به نمایش گذاشتیم و امروز صبح من تبلیغ نسل جدید هیوندا النترا را دیدم و متوجه شدم چقدر این دو خودرو شبیه هم هستند!

به گزارش «پرشین خودرو»، نامش جیمز برین هوپ است، اما بیش از آنکه او را با نامش بشناسیم با طرح‌های وسوسه‌انگیزش روی آهن می‌شناسیم. امضاهای او پای طرح خودروهایی نظیر کرایسلر، دایملر، جنرال‌موتورز، فورد و اپل نقش بسته است.او حالا از غرب بار سفر بسته و به انتهای جاده ابریشم آمده تا شاید با طرح‌های ابریشمی‌اش معجزه‌ای بیافریند. برای حضور در نشست خبری‌اش به غرفه چری در چهاردهمین نمایشگاه خودروی پکن می‌روم.

نوبت پرسش به من نمی‌رسد و از او می‌خواهم که به پرسش‌هایم اختصاصی جواب دهد. با کمال میل می‌پذیرد و اصرار دارد که مرا پیش از این دیده است. با همین جملات گفت‌وگوی ما شروع می‌شود. قصه کوچ هوپ از ۱۱ سالگی وقتی از کانادا به آمریکا رفته شروع شده، با اینکه مابقی زندگی‌اش را در کانادا نبوده اما با غرور خاصی خود را کانادایی معرفی می‌کند.

او با شرکت‌های خودروسازی بزرگی چون جنرال‌موتورز، فورد و کرایسلر همکاری داشته و سپس به آلمان آمده، سال‌ها در صنعت خودروی آلمان اتود زده و حالا حدود دو سال است که به قول خودش در تلاش است تا به روح صنعت خودروی چین فلسفه طراحی بدمد. جیمز برین هوپ همانند اسمش به رشد صنعت خودروی شرق امیدوار است. با او درباره تفاوت‌های صنعتی شرق و غرب گفت‌وگو کردیم.

شما قبلا با خودروسازان غربی همکاری داشته‌اید و حالا با یک خودروساز شرقی کار می‌کنید، تجربه کار در شرق چگونه است؟

طراحی مانند یک زبان بین‌المللی است و هر کس که طراح می‌شود باید سودای این کار را در سر داشته باشد. اکنون در چری ما یک تیم طراحی داریم که از کشورهای فرانسه، کانادا، ژاپن، کره، استرالیا و... هستند و همراه یکدیگر در قالب یک تیم صمیمی و نزدیک محصولات چری را طراحی می‌کنیم و من خوشحالم از اینکه با چنین تیمی کار می‌کنم.

در طراحی خودرو، برای غربی‌ها چه چیزی اهمیت دارد و برای شرقی‌ها چطور؟

به‌عنوان شخصی که سال‌ها در غرب فعالیت کرده‌ام باید بگویم آن چیزی که در غرب اهمیت دارد کیفیت و موتور است، اما چینی‌ها بیشتر به دنبال ظاهر هستند و رنگ‌ها برایشان معنا دارد. مثلاً چری تعداد زیادی خودروی قرمز دارد زیرا به اعتقاد آنها قرمز رنگ خوش‌شانسی است یا در نامگذاری خودروهایشان از شماره ۴ استفاده می‌کنند زیرا معتقدند شماره ۴ آنها را از مرگ دور نگه می‌دارد.

در هر صورت فرهنگ شرقی‌ها بسیار با غرب فرق دارد و شرقی‌ها به دنبال موضوعات متفاوتی نظیر رنگ، شکل ظاهری یا قطعات الکترونیکی هستند. در حقیقت سلیقه شرقی‌ها با غربی‌ها تفاوت دارد با این حال من به این فرهنگ علاقه‌مند هستم و در قالب یک تیم خوب با آنها کار می‌کنم.

با توجه به همین تجربه‌ای که دارید، آینده صنعت خودروی چین را چگونه ترسیم می‌کنید؟

بررسی شرایط فعلی محصولات چینی نشان می‌دهد که صنعت خودروی این کشور به سرعت در حال کم کردن فاصله خود با جهان است. اکنون همه برندها اجازه ورود به بازار چین را دارند و همین موضوع منجر به شکل‌گیری یک فضای رقابتی می‌شود. من به آینده صنعت خودروی چین امیدوار و خوشبین هستم زیرا امروز این صنعت در حال سازماندهی ساختار طراحی‌های بدیع خود است.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی در طراحی خودروها به سمتی پیش رفته‌اند که محصولات هر یک شخصیت خاص خود را دارد، آیا شما در چری همچنین هدفی را دنبال می‌کنید؟

بله، ما یک کانسپت از آریزو۵ درست کرده‌ایم و در محصولات آینده دی‌ان‌ای آریزو۵ مشخص خواهد بود زیرا محصولات بعدی از یک پلتفرم ثابت تولید خواهند شد.

وقتی به محصولات چینی نگاه می‌کنیم به‌طور ناخودآگاه طراحی‌شان ما را یاد محصولات کره‌ای، ژاپنی و دیگر کشورها می‌اندازد. محصول آریزو ۵ هم از این قاعده مستثنا نیست، آیا قرار است شما هم همین روند را ادامه دهید یا آن را متوقف کنید؟

در سال ۲۰۱۴ ما کانسپت آلفا ۵ را در نمایشگاه پکن به نمایش گذاشتیم. امروز صبح من تبلیغ نسل جدید هیوندا النترا را دیدم و متوجه شدم چقدر این دو خودرو شبیه هم هستند درحالی‌که ما طراحی خودروها را خیلی پیش‌تر انجام داده بودیم، در حقیقت می‌خواهم بگویم که این اتفاق طبیعی است زیرا زبان طراحی خودرو در حال نزدیک شدن به‌هم است. به صراحت می‌گویم که در طراحی آریزو ۵ از هیچ برندی کپی‌برداری نشده اما برنامه‌ریزی ما برای آینده مستقل کردن طراحی‌ها و ارائه مدل‌های خاص‌تر و تازه‌تر به بازار است.

درباره صنعت خودروی شرق صحبت کردیم، شما می‌دانید که بخش‌خصوصی ایران یکی از شرکای چری است. آیا اطلاعاتی درباره صنعت خودروی ایران دارید که براساس آن بتوانید درباره مسیر رشد این کشور نظر بدهید؟

اگر صادقانه بگوییم من اطلاعات خاصی درباره صنعت خودروی ایران ندارم. من فقط دسامبر سال گذشته برای رونمایی تیگو۵ به ایران دعوت شدم اما متأسفانه به این دلیل که پاسپورتم در سفارت انگلیس بود نتوانستم به ایران بیایم اما خیلی علاقه‌مندم که با ادامه همکاری‌ام با چری بتوانم به ایران بیایم زیرا شنیده‌ام که ایران مکان‌های دیدنی و کوه‌های فوق‌العاده‌ای برای اسکی دارد و من به‌عنوان یک کانادایی علاقه‌مندم که در این کوه‌ها اسکی کنم.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

منبع: فرصت امروز

کد خبر 55285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha