کد خبر 55509
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

پرشین خودرو: تغییر فضای جنگ ها و شکل گیری فضای درگیری های چریکی که از آن به "جنگ های تن به تن" و یا "نبردهای خانه به خانه" نیز تعبیر می شود، اتفاقی است که به اذعان تمامی فرماندهان نیروهای مسلح ایران اسلامی، کشور ما خود را برای مقابله با این نوع جنگ کاملا تجهیز و آماده کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، آنگونه که شواهد و قرائن نشان می دهد با توجه به تغییر شکل تهدیدها به ویژه در منطقه غرب آسیا، نیروهای مسلح ایران خود را با این تغییرات هماهنگ کرده اند؛ درحالی که بعضی از کشورهای منطقه علاقه مندند که تهدید گروهک های تروریستی را به مرزهای ما نزدیک کنند اما مرزبانان دلاور و انگشت به ماشه ایران اسلامی در زمین و هوا و دریا، علاقمندی دشمنان را به ترس و وحشت تبدیل کرده اند؛ به عنوان نمونه در اسفندماه 94 پیش دو عضو یک گروهک تروریستی که با جلیقه انتحاری و به صورت ناشناس وارد مرز ایران شده بودند توسط کارکنان نیروی زمینی ارتش شناسایی شده و از بین رفتند.

 
به عنوان مثال چهاردهم مرداد ماه سال گذشته بود که امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نزاجا در همایش فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب کشور از راه اندازی مدرسه تک‌تیراندازی در مرکز تکاوری پرندک خبر داد و گفت: در این مرکز آموزش‌های سلاح‌های 7.62، 12.5 و 12.7 میلیمتری و سلاح تک تیراندای 23 میلی‌تری باهر که به تازگی رونمایی شده، ارائه می‌شود.
 
 
تک تیراندازان ارتش ایران با کدام سلاح ها آماده جنگ های چریکی هستند؟
 
 
بیست و پنج فروردین امسال و در جریان رونمایی از آخرین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش، امیر پوردستان با موفق ارزیابی کردن عملکرد مدرسه تک تیراندازی گفت: مدرسه تک تیراندازی نزاجا عملکرد بسیار خوب و اطمینان بخشی در زمینه پرورش استعدادهای تک تیراندازی داشته که از این بابت خیالمان راحت است.
 
 
تک تیراندازان ارتش ایران با کدام سلاح ها آماده جنگ های چریکی هستند؟
 
 
اما تک تیراندازان پرورش داده شده نیروی زمینی ارتش که خود را برای روزهای سخت مهیا و آماده کرده اند، با کدام سلاح ها به نبرد احتمالی با دشمن می روند؟
 
"طاهر" سبک‌ترین تک‌تیرانداز نزاجا با دقت فوق‌العاده
 
 
تک تیراندازان ارتش ایران با کدام سلاح ها آماده جنگ های چریکی هستند؟
 
 
این سلاح  در حاشیه رزمایش بیت‌المقدس 27 برای نخستین بار رونمایی شد و توسط یگان‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تک‌تیرانداز طاهر با کالیبر 7.62 بیش از 800 متر برد موثر داشته و قادر است اهداف زمینی را با دقت منحصربفرد مورد اصابت قرار دهد.
 
مکانیسم این سلاح با کمی تغییر نزدیک به سلاح‌های کالیبر 7 روسی است؛ که با وزنی کمتر از 5 کیلوگرم جزو سبک‌ترین سلاح‌های تک‌تیرانداز نزاجا محسوب می‌شود.
 
"شاهر" اولین تک‌تیرانداز ایرانی با کالیبر بالا
 
 
تک تیراندازان ارتش ایران با کدام سلاح ها آماده جنگ های چریکی هستند؟
 
 
تفنگ ایرانی "شاهر" یکی از سلاح‌های جدید نیروی زمینی ارتش در حوزه تک‌تیراندازهای کالیبر بالا است که وزنی حدود 22 کیلوگرم، طول 185 سانتی‌متر و برد موثر آن 3 هزار متر عنوان شده است.
 
با توجه به شرایط وزنی و فیزیکی تفنگ "شاهر" این سلاح برای اجرای عملیات موثر به 3 خدمه احتیاج دارد. همچنین کاربران اصلی این سلاح را عمدتا نیروهای عملیات ویژه که از آمادگی بدنی مناسبی برخوردارند، تشکیل می‌دهند.
 
 
تک تیراندازان ارتش ایران با کدام سلاح ها آماده جنگ های چریکی هستند؟
 
 
سرعت گلوله‌های کالیبر 14.5 میلی‌متر که در این اسلحه مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود هزار متر بر ثانیه است و قدرت تخریبی آن در مقایسه با فشنگ‌های 12.7 میلی‌متری که عمدتا در سلاح غربی استفاده می‌شود 60 درصد بیشتر است.
 
"شاهر" در مقایسه با نمونه غربی که توسط نظامیان آمریکایی در سطح منطقه با عنوان M107 مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت اجرای عملیات تا شعاع دو کیلومتری را دارد، از برد و دقت عمل بیشتری برخوردار است و قادر است علیه اهداف زمینی، هوایی چون خودروهای زرهی، سنگرهای بتنی، انواع بالگردها و نفرات دشمن تا شعاع 3 کلیومتری اجرای ماموریت کند.
 
"باهر" مرگبارترین تک‌تیرانداز جهان
 
 
 
تک تیراندازان ارتش ایران با کدام سلاح ها آماده جنگ های چریکی هستند؟
 
 
 گلوله‌های 23 میلی‌متری توپ تک‌تیرانداز باهر با قدرت آتشی که دارند قادرند به راحتی در بالگردهای عملیاتی و انواع زره‌پوش‌ها نفوذ کرده و آسیب‌های جدی را به این ادوات وارد کنند.
 
همچنین سنگرهای بتنی، برجک‌های دیده‌بانی، سامانه‌های راداری منصوب بر خودروهای زرهی پشتیبانی، دیش‌های دریافت اطلاعات و تقریبا هر آنچه یک نیروی زمینی در اختیار داشته باشد، به غیر از تانک‌های سنگین، در برابر این سلاح شانسی نخواهد داشت.
 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 
منبع: میزان
کد خبر 55509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha