کد خبر 55634
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
ضرورت کاهش قیمت خودروهای دوگانه

پرشین خودرو: مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی گفت: افزایش مصرف سی ان جی در راستای اقتصاد مقاومتی است چراکه با استفاده از این سوخت علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین از واردات بی نیاز می شویم.

به گزارش «پرشین خودرو»، امیر وکیل زاده ،مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی در خصوص مشکل کمبود جایگاه به ویژه در کلان شهرها اظهار داشت: در حال حاضر در کشور به جز چند کلان شهر و چند شهر با شرایط خاص مشکل جایگاه سی ان جی نداریم.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله ای که در جایگاه ها مطرح است، بحث زمان انتظار مصرف کننده در صف سوخت گیری است؛ متوسط این زمان در کل کشور به استثنای استان تهران و شهر مشهد 15 دقیقه است، در جنوب تهران 20 دقیقه و در شرق نیز این زمان به 15 دقیقه می رسد و این در حالی است که تعداد جایگاه های نقاط مرکزی، شمالی و غربی تهران به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسد.

جایگاه سی ان جی در انتظار زمین مناسب

وی با اشاره به اینکه هنوز در برخی از نقاط جایگاهی احداث نشده است گفت: وزارت نفت متولی ساخت جایگاه دولتی و واگذاری بلاعوض تجهیزات برای بخش دولتی و خصوصی است، اما عهده دار تامین زمین برای احداث جایگاه های سی ان جی نیست کمااینکه اگر زمین مناسب معرفی بشود مشکلی از جهت ساخت جایگاه نخواهیم داشت.

وکیل زاده در خصوص همکاری های صورت گرفته با سازمان شهرداری برای احداث جایگاه های سی ان جی گفت: تامین زمین حدود هزار و 300 جایگاه از 2هزار و 330 جایگاه فعال در سطح کشور با همکاری سازمان شهرداری صورت گرفته است و اگر حمایت این سازمان نبود بیش از 60 درصد زمین ها و جایگاه ها را نداشتیم اما در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز کماکان مشکلاتی از جهت تامین زمین وجود دارد.

تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران

وی افزود: برای حل مشکل فعلی دو راه حل مطرح است که در مرحله اول بخش خصوصی بدون توجه به کمک های وزارت نفت، جایگاه احداث کند، که در صورت تحقق این امر کارمزد ویژه ای در نظر گرفته شده است که این کارمزد برای کلان شهر ها مترمکعبی 60 تومان و در شهرهای کوچک تر مترمکعبی 40 تومان مازاد بر بر کارمزد اصلی که رقمی معادل 80 تومان برای هر مترمکعب است، پرداخت می شود؛ برهمین اساس 50 جایگاه از طرف سرمایه گذار بخش خصوصی احداث شده و 30 جایگاه دیگر نیز در حال ساخت است.

وی ادامه داد: برای سرمایه گذارانی که تمایل به ساخت جایگاه در سطح کلان دارند نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، که ابتدا سرمایه گذار طرح خود را ارائه می کند و پس از بررسی طرح توسط معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، در نهایت با مابه التفاوت صرفه جویی که در مصرف بنزین اتفاق می افتد هزینه سرمایه گذاری را جبران می کنند.

مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی در خصوص مزایای صنعت سی ان جی در کشور اظهار داشت: این صنعت دو مزیت بزرگ در داخل کشور نسبت به سایر کشور های جهان دارد ،مورد اول رفع نگرانی از به پایان رسیدن منابع گازی و پس از آن لوله کشی سراسری گاز است که بزرگ ترین کمک برای ورود سی ان جی به صنعت حمل و نقل کشور و رشد سریع آن محسوب می شود.

وی افزود: صنعت سی ان جی در کشور هایی نظیر چین با توجه به اینکه مزایای ذکر شده را دارا نیستند نیز در حال رشد است.

وکیل زاده گفت: در همین کشور پنج هزار جایگاه سی ان جی وجود دارد که دو برابر تعداد جایگاه های کشور ما است که این امر نشانگر اهمیت استفاده از سوخت سبز در راستای حفاظت از محیط زیست است.

حذف فاصله قیمتی خودروهای دوگانه سوز

وی مشکل اصلی این صنعت را در چهار سال گذشته اینگونه بیان کرد: از سال 91 تا کنون در بخش عرضه (ساخت جایگاه ) سالانه رشد و توسعه ای را شاهد بودیم اما در مقابل بخش تقاضا (خودرو ها) رشد آنچنانی نداشته است و این مسئله سبب ثابت ماندن مصرف سی ان جی در مرز 20 میلیون مترمکعب در روز ، علیرغم افزایش جایگاه ها شده است.

وی ادامه داد: در صنعت خودرو سازی بازار تقاضا باید توسعه پیدا کند؛ در حال حاضر خودرو های گاز سوز با اختلاف قیمتی 2میلیون تومان به فروش می رسند، فردی که از سی ان جی استفاده می کند تفاوت قیمت برایش مهم است و مصرف زیادی دارد برای این مشتریان این 2میلیون تومان بسیار قابل توجه است؛ اگر دولت با هر روشی بتواند این اختلاف قیمت را حذف کند، تمایل استفاده از خودرو های دوگانه سوز دو چندان خواهد شد.

سوخت سبز مصداق کامل اقتصاد مقاومتی

وی در پایان تاکید کرد:افزایش مصرف سی ان جی در راستای اقتصاد مقاومتی است چراکه با استفاده از سوخت در مصرف بنزین صرفه جویی کردیم که در نهایت منجر به افزایش صادرات بنزین و جلوگیری از واردات آن می شود؛همچنین استاندارد های خودرویی و تجهیزات (مخزن،کیت های پیشرفته اتصالات) و در بخش جایگاهی نیز تا 75 درصد با کمک وزارت نفت و سازمان استاندارد بومی سازی صورت گرفته است.
 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.




منبع: باشگاه

کد خبر 55634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha