کد خبر 55853
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کمک 2میلیاردی نیسان به میتسوبیشی

پرشین خودرو: نیسان موتور هفته گذشته اعلام کرد 2.2 میلیارد یورو به همتای ژاپنی خود میتسوبیشی موتورز که گرفتار رسوایی دستکاری در رتبه‌های اقتصاد سوخت خودروهایش شده است کمک می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، تحت توافق میان دو شرکت، نیسان حدود یک سوم از سهم میتسوبیشی را خریداری می‌کند و به این ترتیب این خودروساز به گروه خودروسازی جهانی وارد می‌شود که نیسان و رنوی فرانسه در مرکز آن قرار دارند.

مجموع حجم تولید این اتحاد با در نظر گرفتن تولید میتسوبیشی، حدود 9 میلیون خودرو در سال است که تقریبا با تولید غولهای خودروسازی فولکس واگن، جنرال موتورز و تویوتا برابر است.

کمک نیسان به میتسوبیشی تشابهاتی با نحوه کمک رنو به نیسان برای نجات از ورشکستگی دارد. این خودروساز فرانسوی یک دهه و نیم قبل با خرید سهم اندکی در نیسان، این خودروساز ژاپنی را از فروپاشی نجات داد. کارلوس گون، مدیرعامل رنو به ژاپن فرستاده شد تا به اوضاع نیسان سروسامان دهد و اکنون وی رییس هیات مدیره هر دو شرکت است.

نیسان با خرید 34 درصد سهم به مبلع 237 میلیارد ین یا 2.18 میلیارد دلار، بزرگترین سهامدار میتسوبیشی خواهد شد. مدیرعامل نیسان اظهار کرده که افزوده شدن میتسوبیشی به اتحاد رنو-نیسان با طراحی و خرید و فروش مشترک، میلیاردها صرفه جویی به همراه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد رنو-نیسان و میتسوبیشی هر دو سرمایه گذاران بزرگی در خودروهای برقی هستند و میتسوبیشی حضور قوی در آسیای جنوب شرقی دارد که بازار هدف گیری شده از سوی نیسان است.

آقای گون اتحادی که رنو و نیسان داشته اند را بهتر از خرید کامل یک شرکت می‌داند و بر این باور است که این اتحادها به خودروسازان امکان می‌دهد با یکی کردن تلاشهایشان در زمینه توسعه و طراحی، هزینه‌ها را کاهش دهند و از سوی دیگر تنشهای سیاسی و فرهنگی که اغلب در ادغام کامل شرکتها به وجود می‌آیند را به حداقل برسانند.

رنو در 43 درصد از نیسان و نیسان در 15 درصد از رنو سهم بدون حق رای دارد. اتحاد این دو در حالی دوام آورد که اتحادهای بین المللی سایر خودروسازان شکست خورد. به عنوان مثال دایملر و کرایسلر همانند رنو و نیسان شریک شدند اما اتحادشان ظرف یک دهه از هم پاشید.

با این همه توافق اخیر نیسان، این شرکت را در معرض هزینه‌ها و مشکلات اخیر میتسوبیشی قرار می‌دهد. آقای گون اعلام کرده توافق مذکور پس از بررسی همه جوانب این سرمایه گذاری کامل می‌شود و وی مطمئن است که مشکلات میتسوبیشی به خوبی درک شده اند.

اگرچه سرمایه گذاری در میتسوبیشی رسوایی زده ریسکهایی را به همراه دارد با اینحال به نیسان اجازه می‌دهد سهم این خودروساز را به قیمت ارزانتری خریداری کند. قیمت سهام میتسوبیشی از زمان افشای دستکاری اطلاعات اقتصاد سوخت خودروهایش در ماه گذشته تقریبا نصف شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، نیسان و میتسوبیشی در بخشهای متعدد همکاری دارند که قابل توجه‌ترین آن تولید و فروش مینی خودروها است. این مهندسان نیسان بودند که کشف کردند میتسوبیشی از تستهای غیرمعتبر برای اغراق در بهینگی مصرف سوخت خودروهایش استفاده می‌کند.

میتسوبیشی پس از آن بود که اقرار کرد به مدت 25 سال در نرخ اقتصاد سوخت خودروهایش در ژاپن تقلب کرده است و همه مدلهای به فروش رفته در ژاپن مصرف سوخت بالاتری از میزان تصور دارند.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

منبع: ایسنا

کد خبر 55853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha