کد خبر 55968
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
مانع افزایش بهره‌‌وری در صنعت خودرو

پرشین خودرو: نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت‬ راهکار اصلی برای افزایش بهره‌وری صنعت خودرو را کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو دانست و گفت:آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهره‌وری خودروسازان خواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، فرشید شکرخدایی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته بهره‌وری کل عوامل در کشور تغییری نداشته است، اظهارداشت: براساس محاسبات بانک مرکزی طی 40 سال گذشته شاخص بهره‌وری در کشور تنها 0.04 درصد رشد داشته است. به عبارتی در 40 سال اخیر اقدامی برای افزایش سرانه ارزش افزوده به جمعیت کشور صورت نگرفته و از منابع مالی به درستی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده هر زمان که درآمد نفتی افزایش یافته اقدام مهمی برای ارتقای بهره وری انجام نشده است، افزود: در تمام برنامه ها رشد اقتصادی چند درصدی پیش بینی شده است اما تا به امروز چون نتوانسته ایم در بخش سرمایه گذاری مناسب و نیروی انسانی اقدام مهمی را انجام دهیم ایت اهداف محقق نشده است.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت‬ بر لزوم استفاده از سرمایه های فعلی کشور پرداخت و گفت: به جای سرمایه گذاری های جدید باید وابستگی کشور را به درآمدنفتی کاهش و به توسعه سایر بخش‌ها توجه کنیم. براساس مطالعات انجام شده بهره‌وری 1200 شرکت صنعتی و معدنی در سال 93 نسبت به 92 کاهش داشته است و در شرایطی که رشد اقتصادی 8 درصدی محقق نشده، بهره‌وری نیز نتوانسته رشد مناسبی داشته باشد.

شکرخدایی با بیان اینکه طی 10 سال اخیر کنترل قیمت‌ها باعث شد تا شرکت‌های خودروساز مجبور به افزایش بهره‌وری تولید شوند، افزود: این امر باعث شده تا بهره‌وری در صنعت خودرو 50 تا 60 درصد رشد داشته باشد امامتأسفانه هنوز به متوسط‌ بهره‌وری خودروسازان جهانی نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌وری در صنعت قطعه‌سازی بیشتر از صنعت خودروسازی بوده است،گفت: قطعه‌سازان در 10 سال گذشته بیشتر از خودروسازان تحت فشار بودند و قیمت تولیداتشان را کنترل کردند، به همین دلیل افزایش بهره‌وری در صنعت قطعه‌سازی بیشتر بوده است.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت‬ راهکار اصلی برای افزایش بهره‌وری صنعت خودرو، کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو دانست و اظهارداشت: در حال حاضر که بازار خودرو انحصاری است و رقابتی در این بازار وجود ندارد، آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهره‌وری خودروسازان خواهد شد.

وی افزود: در صورت آزادسازی قیمت خودرو، تولیدکننده تمرکز زیادی بر قیمت تمام شده و بهره‌وری عوامل تولید نخواهد داشت، در حالی که اگر قیمت کنترل شود توجه تولیدکننده بر موضوع ورودی و قیمت تمام شده بیشتر خواهد شد تا فروش کارخانه افزایش یابد.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.






منبع: تسنیم

کد خبر 55968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha