کد خبر 56291
۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
فراخوان 12میلیونی 8خودروساز آمریکایی

پرشین خودرو: هشت خودروساز برای بیش از 12 میلیون خودرو در آمریکا به منظور تعویض بادکننده‌های ایربگ معیوب تاکاتا فراخوان می‌دهند.

به گزارش «پرشین خودرو»، طبق اسناد منتشره، هوندا موتور برای 4.5 میلیون خودرو و فیات کرایسلر اتومبیل برای 4.3 میلیون خودرو در آمریکا فراخوان می‌دهند. فراخوان جدید به بادکننده‌های ایربگ سمت سرنشین مربوط است در حالیکه فراخوانهای قبلی برای همه بادکننده‌های جلوی خودرو بود.

تاکاتا در نخستین فاز فراخوان اخیر 13 میلیون بادکننده را معیوب اعلام کرده و اطلاعیه اخیر در رقم مذکور لحاظ شده است.

شرکت قطعه سازی ژاپنی تاکاتا تحت فشار دولت آمریکا ماه جاری موافقت کرد برای 40 میلیون بادکننده معیوب ایربگ تا سال 2019 فراخوان دهد که شامل فراخوان از سوی 17 خودروساز خواهد بود.

بادکننده‌های تاکاتا ممکن است با شدت زیادی منفجر شده و تکه‌های فلزی به سمت سرنشینان خودرو پرتاب شوند.

بادکننده‌های معیوب تاکنون عامل مرگ 13 نفر و مصدومیت بیش از 100 نفر در سراسر جهان شناخته شده اند. خودروهای تحت فراخوان در فاصله سال 2002 تا 2011 ساخته شده اند و شامل پیکاپها، شاسی بلندها و خودروهای سواری هستند.

از سوی دیگر منابع آگاه به رویترز گفتند: تاکاتا سرگرم مذاکرات کمک مالی با شماری از سرمایه گذاران است.

تاکاتا و خودروسازان اعلام کرده اند در خودروهایی که اخیرا تحت فراخوان قرار گرفته اند، گزارشی از ترکیدن ایربگ دریافت نکرده اند. ایربگ خودروهای قدیمی که در معرض رطوبت زیادی قرار دارند ریسک بالاتری دارند و در اولویت تعویض هستند به همین دلیل ممکن است بعضی از مالکان این خودروها تا چند سال آینده در صف انتظار برای تعویض بادکننده بمانند.

خودروسازان در سراسر جهان پیش از این برای حدود 50 میلیون خودروی مجهز به بادکننده‌های تاکاتا فراخوان داده بودند.

وزارت حمل و نقل ژاپن روز جمعه اعلام کرد که خودروسازان در این کشور برای حدود هفت میلیون خودرو فراخوان می‌دهند که کل فراخوان جهانی ایربگهای معیوب را به 70 میلیون خودرو می‌رساند.

سایر خودروسازان هم در روزهای آینده اطلاعیه صادر خواهند کرد.

پیش از روز جمعه 14 خودروساز که در راس آنها هوندا قرار داشت برای 28.8 میلیون بادکننده در 24 میلیون خودروی آمریکایی فراخوان داده بودند.

حداقل 2.3 میلیون از 12 میلیون خودرویی که به تازگی تحت فراخوان قرار گرفته اند، در فراخوانهای قبلی مربوط به ایربگ سمت راننده هم قرار داشتند.

تویوتا موتور به رگولاتورها اعلام کرده که برای 1.65 میلیون خودرو فراخوان می‌دهد در حالیکه سوبارو برای حدود 400 هزار خودرو در آمریکا فراخوان خواهد داد. این دو خودروساز اعلام کرده اند که فراخوانهای مذکور شامل خودروهای ساب و پونتیاک هستند که برای جنرال موتورز مونتاژ شده بودند.

فیات کرایسلر روز جمعه اعلام کرد برای 933 هزار خودرویی که در خارج از آمریکا فروخته است در ارتباط با بادکننده‌های تاکاتا فراخوان می‌دهد. این خودروساز به سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا اعلام کرده که دومین فاز گسترش فراخوان تاکاتا شامل 660 هزار خودروی آمریکایی خواهد بود.

فراخوانهای جدید نتیجه سخت گیری فزاینده رگولاتورهای ایمنی خودروی آمریکا است. این موضوع پس از مرگ یک دانش آموز 17 ساله اهل تگزاس در 31 مارس که راننده یک هوندا سیویک 2002 بود فوریت بیشتری پیدا کرد. پلیس اعلام کرده بود این نوجوان بدون ایربگ معیوب می‌توانست از این تصادف جان سالم بدر ببرد.

مارک رزکایند، رییس سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه اعلام کرد فراخوان اخیر به مالکان فرصت می‌دهد پیش از اینکه ایربگها برای آنها خطری ایجاد کند، نسبت به تعویض قطعات معیوب اقدام کنند.

مزدا موتور برای 730 هزار خودرو و نیسان موتور برای 400 هزار، میتسوبیشی موتورز برای 38 هزار و فراری برای 2800 خودروی اسپورت در آمریکا فراخوان می‌دهند.

چالش پیش روی خودروسازان تامین قطعات کافی برای تعویض قطعات معیوب و مطلع کردن مالکان برای تعمیر خودروهایشان است. تا هفته پیش تنها 8.5 میلیون بادکننده تعویض شدند.

تاکاتا تحت توافقی که ماه نوامبر با رگولاتور ایمنی خودروی آمریکا داشت، موافقت کرد دیگر نیترات آمونیوم در بادکننده‌های جدید استفاده نکند. این شرکت اگر تا سال 2019 ثابت نکند که نیترات آمونیوم مشکلی ندارد، باید برای 50 میلیون بادکننده دیگر فراخوان دهد.

این قطعه ساز به دلیل تخلفات ایمنی 70 میلیون دلار در آمریکا جریمه شده و با تحقیقات کیفری و شکایتهای حقوقی گروهی در این کشور روبروست.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.






منبع: ایسنا

کد خبر 56291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha