آزمون ها برای گرفتن معاینه فنی خودروها افزایش می‌یاید؟

پرشین خودرو: معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه 451 مرکز معاینه فنی با 550 خط در کشور کار می کنند، از احتمال افزایش آزمون ها برای گرفتن معاینه فنی خودروها با مصوبه شورای عالی محیط زیست خبر داد.

به گزارش «پرشین خودرو»، علی نوذرپور در نشست خبری در خصوص معرفی سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) افزود: از این تعداد مرکز معاینه فنی در کشور 441 مرکز مکانیزه هستند که بدون دخالت دست آزمون های معاینه فنی را انجام می دهند و 37 مرکز نیز غیر مکانیزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: 44 مرکز مکانیزه در داخل کلانشهرها و 370 مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو نیز در سایر شهرها هستند.

این مقام افزود: خودروهای بالای پنج سال استفاده مشمول دریافت معاینه فنی خودرو می شوند (خودروهای بنزین سوز) و خودروهای گاز سوز نیز شامل دو سال به بالا هستند.

وی ادامه داد: در این فاصله چنانچه خودرویی دچار تصادف شده باشد نیز باید برای گرفتن معاینه فنی اقدام کند.
نوذرپور اعلام کرد: در حال حاضر در مراکز معاینه فنی دو نوع آزمون شامل آزمون مربوط به گازهای خروجی و همچنین آزمون مربوط به ایمنی خودرو انجام می شود.

وی اضافه کرد: آزمون مربوطه گازهای خروجی شامل پنج گاز(o2 co2 HC لندا و ناکس)و آزمون مربوط به ایمنی خودرو نیز شامل تست ترمز، کمک فنر، لغزش جانبی، صدا و چراغ های خودرو است.
نوذرپور اعلام کرد: پیش بینی شده است که آزمون ها برای گرفتن معاینه فنی خودروها با مصوبه شورای عالی محیط زیست افزایش یابد.

وی گفت: با مصوبه شورای عالی محیط زیست میزان مونوکسید کربن تقریبا به حد نزدیک به نرم جهانی برای خودروهای کاربراتور و انژکتوری انجام می شود.

وی ادامه داد: در دور تند و کند موتور آلایندگی ها اندازه گیری می شود، کاپوت خودرو باز می شود و دستگاه دیاگ به خودرو وصل شده و میزان آلاینده ها و همچنین صدای خودرو تست می شود.

وی پیش بینی کرد: با این اقدام نسبت به گذشته خودروهای زیادتری از این تست رد می شوند که باید تعمیر شوند تا بتوانند معاینه فنی را دریافت کنند.

وی آزمون صدا را از دیگر آزمون هاذکر کرد که بصورت دیجیتال عدد با دستگاه قرائت می شود و به سامانه سیمفا اعلام خواهد شد.

نوذرپور آزمون نور را از دیگر آزمون های در نظر گرفته برای خودروها اعلام کرد و گفت: نور و میزان و شدت آن و همچنین زاویه نور در این آزمون اندازه گیری می شود.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص آزمون بازدید زیر خودرو نیز گفت بازدید خودرو در مراکز معاینه فنی از طریق جک بررسی خواهد شد و در این آزمون اتصالات زیر خودرو و همچنین سامانه سوخت رسان مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: در صورتی که نتایج تمام این آزمون ها قابل قبول باشد معاینه فنی صادر می شود.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.






منبع: ایرنا

کد خبر 56299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha