کد خبر 56396
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
بحرانی به نام تردد خودروهای فرسوده

پرشین خودرو: حدود یک دهه از طرح خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل می گذرد طبق این طرح قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه تمامی خودروهای فرسوده از رده خارج شوند اما با اتمام برنامه پنجم توسعه کمتر از 50درصد خودروهای فرسوده از رده خارج شدند .طبق آمارهای متناقضی که اعلام شده از یک تا 6 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می کنند .خودروهایی که هر کدامشان می توانند عامل تصادف ،آلودگی ،هدر رفت مصرف بنزین و هزاران خسارت اقتصادی دیگر باشند.

به گزارش «پرشین خودرو»، آذر ماه سال گذشته احمد دنیا مالی در جلسه شورای شهر از آمار 6 میلیونی خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: در کشور 5 ، 6 میلیون خودروی فرسوده وجود دارد.این در حالی است که دقیقا دو ماه بعد از اعلام چنین آماری مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از تردد تنها یک میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر می دهد .

امیر حسین قناتی می گوید : طبق ارزیابی های انجام شده، در حال حاضر قریب به یک میلیون خودروی فرسوده در کشور فعال است که در نظر داریم ظرف دو سال آینده این عدد و رقم را به کمتر از ۱۰۰ هزار خودرو کاهش دهیم.

تفاوت بین ارقام اعلام شده توسط عضو شورای شهر و مدیر وزارت صنایع چیزی قریب به 5 مییلون خودرو می شود که قابل تامل است .اما نکته مهمتر از تعداد خودروهای فرسوده ،دلایل کندی خروج این خودروها از گردونه حمل و نقل است.برخی دولت را و برخی بانک ها را عامل این کندی می دانند.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره می گوید:ما برای رفع این مشکل دستورکارهایی مدنظر قرار دادیم تا طی رایزنی های لازم با خودروسازها و بانک ها، بسته های تشویقی سازنده و موثری تعریف و طراحی شود و با اجرای آن میل ورغبت مالکان خودروی فرسوده به جایگزین سازی تقویت شود.

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرتهران که نسبت به روند خروج خودروهای فرسوده انتقاد دارد ،دولت را در این زمینه مقصر نمی داند و معتقد است که در هیچ جای دنیا دولت برای اسقاط خودرو پول نمی‌دهد و دولت موظف به تعویض خودروی فرسوده شهروندان آنها نیست، بنابراین مردم نباید برای تعویض خودروی فرسوده و شخصی خود از دولت توقع کمک مالی داشته باشند.

به گفته این مدیر شهری وصل کردن بحث اسقاط خودروها به دولت مساله درستی نیست، بنا بر این روند، زمانی که دولت پول داشته باشد اسقاط صورت می گیرد و زمانی که نداشته باشند، این طرح متوقف می‌شود.

این در حالی است که خودروهای بسیاری در کشور فعال هستند که از استانداردهای مورد نیاز برخوردار نیستند و در حال حاضر چالش های جدی را در سلامت زیست محیطی ایجاد کرده اند.

قنانی نیز بخش عمده آلایندگی های موجود در کلانشهرها به خودروهای کاربراتوری می داند و ادامه می دهد: سعی می شود با اتخاذ راهکارهایی مناسب در ستاد حمل ونقل و در نظر گرفتن تسهیلاتی ویژه، معضل موجود به نحوی موثر مدیریت شود.

به گفته او خودروهای فرسوده علاوه بر انتشار آلایندگی هوا، مانعی در مسیر رونق بازار خودرو نیز به شمار می روند که با جایگزین سازی خودروهای استاندارد، بخش قابل توجهی از دغدغه ها و نارسایی های موجود رفع می شود.

این مدیرکل وزارت صنایع تاکید می کند که اعمال محدودیت های حرکتی از دیگر ابزارها و روش های موثری است که می تواند میل استفاده از خودروهای مستهلک و فرسوده را در کشور به حداقل ممکن برساند و در این چارچوب با قوانینی که وضع خواهد شد، عملا امکان تردد خودروهای فرسوده وجود نخواهد داشت.

حسینی به راهکارهای موجود برا ی خروج از این مشکل اشاره می کند و می گوید: اسقاط خودروهای فرسوده در قبال خودروهای وارداتی یکی از راه‌های خروج این خودروهاست. زمانی دریافت برگه اسقاط خودرو در ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل به دریافت پول اسقاط تبدیل شد ولی متاسفانه این پول‌ها برای اسقاط خودروهای فرسوده کمتر هزینه شد، در حال حاضر نیز این هزینه کفاف خروج همه خودروهای فرسوده را نمی‌دهد.

او تاکید می کند که تولیدکنندگان داخلی خودرو نیز باید به ازای تولید سه خودرو یک خودروی فرسوده اسقاط کنند زیرا طبق قانون، خودروساز داخلی هم برای فروش خودروهای خود موظف است خودرو اسقاط کند ولی این قانون اجرایی نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به ضرورت اتوماتیک شدن سیستم اسقاط خودروهای فرسوده، می گوید: هم اکنون 160 هزار خودروی سواری فرسوده در شهر تهران تردد می کنند که عملا با مصوبه هیات وزیران تردد آنها غیر قانونی است.

این مدیر شهری ادامه می دهد: در کشور ما افراد می توانند، با یک خودروی فرسوده سال‌های سال تردد کنند و هیچ جریمه‌ای شامل حال آنها نمی‌شود این درحالیست که باید اسقاط خودروها حداقل در کلانشهرها به طور اتوماتیک انجام شود چون اسقاط خودرو در روستاها و شهرهای کوچک دردی را دوا نمی‌کند و همه شهروندان باید بدانند که عمر استفاده از خودروهای سواری 20 سال، مینی بوس 12 سال، تاکسی 8 سال و موتورسیکلت 8 سال است و پس از آن باید نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام کنند.

اما عبدالرضا مصری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، برنامه ریزی مجلس شورای اسلامی معتقد است که روند خروج خودروهای فرسوده با توجه به مشکلاتی که در اختصاص وام به متقاضیان وجود دارد از روند مثبتی برخودرار است .

به گفته او درصد بالایی از تصادفاتی که در کشور رخ می‌دهد توسط خودروهای فرسوده اتفاق می‌افتد و با حذف خودروهای فرسوده آمار تصادف کاهش خواهد یافت. خروج خودروهای فرسوده را در کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات مهم عنوان کرد.

مصری به فرسوده بودن خودروهای سنگین و تردد آنها در جاده ها اشاره می کند و می گوید: طبق شنیده‌ها 250 هزار دستگاه خودروی سنگین فرسوده در کشور وجود دارد که امیدواریم مسئولان برای حذف خودروهای فرسوده با جدیت بیشتری تلاش کنند.

او که آلودگی هوا را محصول آلایندگی خودروها می داند می گوید: بهتر است همزمان با حذف خودروهای فرسوده، دولت عرضه سوخت استاندارد را نیز در دستور کار خود قرار دهد که معضل آلودگی هوا تا حدودی کاهش پیدا کند.

وی به راهکارهای موجود برای جایگزنی خودروهای فرسوده اشاره می کند و می گوید: اعطای وام با سود کم به متقاضیان خودروهای فرسوده یکی از این راهکارهاست . برای سهولت خروج خودروهای فرسوده بانک‌ها وام‌هایی با سود کم را در اختیار متقاضیان خودرو قرار دهند چون عمده این خودروها در اختیار اقشاری است که درآمد چندانی ندارند و معمولا جزو دهک‌های متوسط و پایین جامعه هستند.

به گفته او در سال‌های گذشته وام با سود 10 درصد در اختیار متقاضیان خودرو داده می‌شد ولی در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی اعطای وام با سود کم امکانپذیر نیست چون برخی از متقاضیان امکان گرفتن وام با سود 18 درصد را ندارند، بنابریان دولت و بانک ها باید در این مورد تدابیری بیندیشند.

به هر حال وجود خودروهای فرسوده با عمرهایی بالغ بر 20 سال در خیابان ها و جاده های کشور زنگ خطری برای محیط زیست و امنیت جانی و مالی شهروندان به حساب می آیند و بهتراست مسوولان امر با هم اندیشی و تصویب مصوبه قانونی که ضمانت اجرایی داشته باشد به دنبال رفع این بحران باشد .


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.








منبع: پانا

کد خبر 56396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha