هواپیماهای جدید در ایران «لندینگ» می کنند؟

پرشین خودرو: چند روز بعد از اینکه اخباری مبنی بر بروز مشکل جدیدب برای خرید هواپیما‌های نو توسط ایران منتشر شد، اظهار نظر‌های مسئولان ایرانی پشت پرده‌های تازه‌ای از فروش هواپیما به ایران را فاش می کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در روز‌های اخیر خبرها و گزارش های متعددی با عنوان «فروش هواپیما به ایران با مانع روبه‌رو شده‌ است» و «دبه ایرباس نسبت به تحویل هواپیماها به ایران» روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. همه جنجال ها از آنجا آغاز شد که یک مقام مسئول در شرکت ایرباس اعلام کرد: خارج کردن پول از ایران از طریق نظام بانکی مشکل پیش روی این شرکت برای فروش هواپیما به ایران است. اگرچه تحریم های مالی و بانکی علیه ایران رفع شده، اما برخی از بانک های بزرگ به دلیل نگرانی‌های ناشی از تحریم‌های غیر اتمی آمریکا علیه ایران اشتیاقی برای همکاری با ایران ندارند.
پیش از انتشار این گزارش به نقل از یکی از مسئولان بوئینگ عنوان شده بود که این شرکت نیز به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌های ایران برای فروش هواپیماست.


خبری از لغو قرارداد نیست

روز گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت مشکل بانکی مانع خرید هواپیماهای ایرباس نیست چه بسا پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ماه ژوئن، OFAC مجوز فروش هواپیما را صادر کند اما ادعاهایی مبنی بر اینکه مشکلات بانکی، قرارداد خرید ایرباس‌ها را تهدید می‌کند وجود ندارد چرا که امکانات بانکی برای پرداخت هزینه خرید این هواپیماها وجود دارد و دوم اینکه اصلا قرار نیست هزینه این قرارداد از ایران پرداخت شود که نگران این موضوع باشیم. طبق توافق‌ها این هزینه‌ها را شرکت اجاره دهنده هواپیما تامین می‌کند.

او تاکید کرد: به طور قطع تحریم‌های بانکی در قرارداد با ایرباس موضوعیت ندارد، چراکه اعتبار این قرارداد را از طریق فاینانس تامین خواهیم کرد.
فخریه بیان کرد: در حال حاضر منتظر اتمام مذاکرات قراردادی هستیم که در جریان است و با صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس، پروسه انعقاد قرارداد و تحویل هواپیماهای جدید شروع می‌شود.
او عنوان کرد: پیش‌بینی‌ می‌کنم تا پایان ماه ژوئن مذاکرات به پایان برسد و تا آن زمان هم اوفک مجوز فروش هواپیما را صادر می‌‌کند.

فخریه درباره صحبت‌های اخیر مدیر فروش ایرباس مبنی بر اینکه اگر ایران فکری برای بندهای مالی قرارداد خود نکند، فروش هواپیما لغو خواهد شد، گفت: معتقدم می‌خواهند با این اظهارات فشاری را بر روی دولت خود بگذارند که دولت‌ها هم روند پروسه صدور مجوز و مذاکرات نهایی را سریع تر انجام دهند و این اظهارات بیشتر یک شو و نمایش است.

ادامه یافتن رقابت فشرده

در کنار این اظهار نظر‌ها انتشار یک گزارش و همچنین تایید یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد رقابت ایرباس و بوئینگ یکی از دلایل اصلی تاخیر در فروش هواپیما به ایران است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی رقابت تنگاتنگ بوئینگ و ایرباس را یکی از موانع خرید ایران ایر از ایرباس دانست و گفت: ایرلاین‌ها به دنبال فاینانس خارجی برای خرید هواپیما هستند

مقصود اسعدی سامانی درباره مشکلاتی که از سوی ایرباس برای فروش هواپیما به ایران عنوان شده است، گفت: بین شرکت‌های بوئینگ و ایرباس یک رقابت تنگاتنگی در بازار ایران وجود دارد که متاسفانه فروش هواپیما به ایران را با مشکل مواجه کرده است.

او با اشاره به اینکه شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفک را داشته باشد، افزود: این مجوز هم از سوی آمریکا باید داده شود و این کشور هم می خواهد ابتدا مشکل بوئینگ را برای ورود به بازار ایران حل کند، بنابراین فعلا ایران‌ایر و این شرکت‌ها در حال مذاکره هستند تا مشکلات رفع شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ممنوعیت معامله با دلار برای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت ایرباس به دلیل این مشکل نمی‌تواند با ایران معامله داشته باشد، بنابراین باید منتظر ماند تا مشکلات بانکی پیش روی معاملات ایران حل شود.

سامانی با اشاره به رقابت میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در دنیا گفت: هرکدام از این شرکت‌ها به دنبال به دست آوردن سهمی از بازار ایران هستند و تلاش دارند تا محصولات خود را به ایران بفروشند.

او درباره خرید هواپیما از سوی سایر ایرلاین‌ها اظهار داشت: در حال حاضر موضوع تامین مالی از طریق فاینانس خارجی مطرح است که هنوز به دلیل محدودیت‌های موجود در بخش بیمه فاینانس با مشکل مواجه شده است، البته شرکت‌ها در حال مذاکره هستند.

بوینگ یا ایرباس ؟

همزمان یک مقام اجرایی شرکت بوئینگ با اشاره به سودآور بودن معامله این شرکت هواپیماسازی با ایران و تمایل بوئینگ به حضور در صنعت هوایی کشورمان و نیز مشکلات پرداخت و نقل‌و‌انتقالات پول به سبب برخی تحریم‌های مالی آمریکا به گلف نیوز گفت: «در صورتی که نظام مالی آمریکا درهای خود را به روی ایران باز نکند و تحریم‌های مالی همچنان پابرجا بمانند، شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌توانند برای خرید هواپیماهای بوئینگ به جای پرداخت با دلار که به‌عنوان ارز رایج در بازار مورد استفاده است اما نیازمند گردش در نظام مالی آمریکاست، با یورو پرداخت‌های خود را انجام دهند.» بوئینگ در همین راستا و برای معرفی محصولات در حال تولید خود از فروردین سال گذشته با بیش از دو شرکت هواپیمایی در حال مذاکره بوده است.
مارتی بنتروت، معاون فروش خاورمیانه‌ شرکت بوئینگ که هفته‌ گذشته با چند شرکت هواپیمایی در تهران دیدار کرده بود، گفت: «هنوز فرصت‌های زیادی برای حضور بوئینگ در صنعت هوایی ایران وجود دارد.» شرکت بوئینگ برای هرگونه معامله‌ تجاری با ایران باید با اعلام قصد خود به خزانه‌داری آمریکا به اخذ یک مجوز اقدام کند.
این مقام اجرایی شرکت بوئینگ با تاکید بر ضرورت پیروی دستورالعمل‌های لازم، سخنی درباره‌ تاریخ ارسال درخواست مجوز نگفت.

نقطه قابل ذکر در این گفته ها این است که ایران در ژانویه‌ سال جاری میلادی با ایرباس، رقیب دیرینه و اروپایی بوئینگ، قراردادی برای خرید بیش از 100 فروند هواپیما امضا کرده بود.


نتیجه مطلوب برای مردم

در این میان موضوعی که بیشتر و به خصوص برای مردم حساس و مهم است ورود هواپیماهای نو به کشور و خروج ناوگان سالمند از کشور است؛ موضوعی که پس از مذاکرات هسته ای و تحرک و تمایل ایران نسبت به خرید این قسم طیاره ها برای مردم هم موضوعی مهم بوده است.
گرچه با تلاش نیروهای متخصص در صنعت هواپیمایی کشور هواپیماهایی که بسیاری از آن عمری بالغ بر 40 سال است اما همچنان در حال خدمت رسانی به مردم هستند، سرپا نگه داشته شده و خوشبختانه حوادث زیادی را برای کشور رقم نزده اند. اما نمی توان به خیال اینکه امنیت نسبی در پروازها رعایت شده پس باید قید خرید هواپیماهای جدید از هر کشور و هر شرکتی که باشد زد.
به نظر می رسد مساله مهم برای مردم خرید هواپیمای نو، ایمن و به روز از کشورهای سازنده هواپیما در جهان باشد. حال هر مشکل و علتی در این راه قدر مسلم نمی تواند برای مردم توجیه پذیر باشد چرا که قرارداد خرید هواپیما بسته شده و به خاطر همین اقدام، تبلیغات فراوانی هم پشت بند آن صورت گرفته است در نتیجه اگر بخواهد این معامله به سرانجامی نرسد چیزی که عاید صنعت هوایی کشور می شود چیزی جز سرافکندگی برای مردم کشور نیست.






 

کد خبر 56509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کلکته ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    هنوز لندینگ نکردن هواپیماهای بوئینک و ایر باس,,,,,؟؟؟؟؟؟