کد خبر 56621
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
نتیجه شناور کردن تعرفه واردات‌خودرو

پرشین خودرو: یک عضو انجمن قطعه سازان گفت:پایه های تولید داخلی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و با شناور شدن تعرفه خودرو، خودروسازان بزرگ دنیا می توانند ما را از دور رقابت خارج کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، یزدان حیدری عضو انجمن قطعه سازان ایران گفت: در صورتی که ساختار صنعتی را بر مبنای اصول درست تعریف کنیم و شرایط یکسانی در بهره بانکی و تورم با کشورهایی همچون کره و ژاپن داشته باشیم قادر هستیم تعرفه خودرو را آزاد کنیم.

حیدری با اشاره به موانع موجود بر سر مبادلات جهانی، تاکید کرد: ابتدا باید مشکلات در تبادلات جهانی را حل کنیم و بعد از تسهیل شرایط کسب و کار در جامعه و با یکسان شدن وضعیتمان با خودرو سازان خارجی دست به شناور کردن تعرفه خودرو بزنیم.

این فعال حوزه قطعه سازی خودرو در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق شناور کردن تعرفه واردات هستید، بیان کرد: قطعا مخالف هستم زیرا پایه های تولید داخلی از جهت کیفیت و قیمت تمام شده در شرایط مطلوبی قرار ندارد و با شناور شدن تعرفه ها، بدلیل قدمت 60 ساله ما در ضعف خودروسازی و تعامل ضعیف بین المللی، قدرت های صنعتی و خودروسازان بزرگ دنیا می توانند ما را از دور رقابت خارج کنند.

وی با اشاره به اینکه آزاد سازی تعرفه ها تنها به نفع وارد کنندگان است، تصریح کرد: ما در بعضی از تولیدات لوازم خانگی دارای محصولات با کیفیت بالا هستیم، اما متاسفانه به دلیل عادت کردن ذائقه داخلی به محصولات خارجی از این دست لوازم استقبالی نمی شود.

حیدری با اشاره به آمار بیکاری در جامعه، افزود: تولید باید در درجه اول ارزش در جامعه قرار بگیرد و همچون کشورهای چین و ژاپن واسطه گری باید به عنوان شغل کاذب به حساب بیاید و همچنین قاچاق که موجب پدید آوردن اقتصاد سیاه می شود، کاملا از بین برود و بعد از آن می توانیم به راحتی تعرفه ها را شناور کنیم.

****شناور کردن تعرفه واردات خودرو به ضرر صنعت

بهرام شهریاری عضو سابق انجمن قطعه سازان در خصوص تأثیر شناور کردن نرخ تعرفه واردات خودرو بر بازار داخلی اظهار داشت: شناور کردن تعرفه واردات خودرو به دلیل ایجاد تنش در بازار کار درستی نیست و بازار را دچار نوسان می کند که همین امر رکود صنعت را در پی دارد.

وی در ادامه افزود: اگر تعرفه واردات خودرو به دو دسته خودروهای قابل تولید در کشور و خودروهای لوکس که تولید داخلی ندارند طبقه بندی کنیم به صورتی که برای دسته اول تعرفه بالاتری نسبت به سایر خودروهای لوکس در نظر بگیریم برای بازار مفید خواهد بود.

شهریاری همچنین اذعان داشت: با قرار دادن تعرفه پایین برای خودروهای لوکس قدرت خرید مردم را بالا می بریم همچنین تنوع تولید افزایش پیدا می کند و با بالا بردن تعرفه خودروهایی که امکان تولید داخلی دارند از تولید داخلی حمایت می کنیم.

وی همچنین درخصوص اوضاع تعرفه واردات قطعات خودرو نیز تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد قطعات خودرو قابلیت تولید داخلی را دارند و قطعات بسیار محدودی هستند که قابل ساخت در داخل کشور نباشند و وارد کشور شوند.

شهریاری ادامه داد: با توجه به آشفتگی که در بازار قطعات یدکی وجود دارد به طوری که هر کسی از هر جایی بدون هیچ نظارتی قطعات بی کیفیت وارد و به بازار تزریق می کند ، باید با بالا نگه داشتن تعرفه ها به ساخت داخل کمک کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: گاهی گمان می رود با بالا رفتن تعرفه تولید کنندگان داخلی از حمایت کاذب برخوردار می شوند و تلاشی برای ارتقای کیفیت نمی کنند در صورتی که اینگونه نیست و کیفیت را مشتری و خودروساز تعیین می کنند.

شهریاری ضمن تأکید بر توانایی تولیدکنندگان داخلی برای تولید قطعات باکیفیت اظهارداشت: شرکت رنو و پژو در ایران دفتر خرید راه اندازی کردند و اعلام نمودند که کیفیت قطعات تولید ایران در حدی قرار دارد که به اروپا صادر شود بنابر این تولید کنندگان ما قدرت تولید قطعات با کیفیت را دارند.

وی در ادامه گفت: درصورتی که تعرفه های تعیین شده حمایتی باشند باعث رشد قطعه سازان می شود و از طرف دیگر نظارت سختگیرانه، افزایش سطح کیفی قطعات را به همراه دارد.

شهریاری با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات بالا رفتن نرخ تعرفه افزایش حجم قاچاق است بیان کرد: یکی از راه های مبارزه با قاچاق مبارزه اقتصادی است به گونه ای که تولید کنندگان با ارتقای کیفیت و کاهش قیمت مجالی برای قاچاقچیان باقی نگذارند.

وی در پایان عنوان کرد: تعیین نرخ تعرفه ها بدون چالش نخواهد بود اما برای حل معضلات باید از این روش ها استفاده شود.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.






منبع: باشگاه

کد خبر 56621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    2 0
    جناب کارشناس بیا و ده دستگاه پراید با کیفیت را به اروپا صارد کن . اصلا بیا ده دستگاه دنا رو صادر کن . بیا ده دستگاه تیبا صادر که به اتحادیه اروپا . حداقل بده این تیبا رو موسسه یورو ان کاپ تست کنه تا همه بفهمند چقدر ایمن هست . برادر من این همه سال با تعرفه بالا داریم از این دو شرکت حمایت میکنیم . ببینید چی داریم ؟ هوای آلوده ، مصرف بنزین بالا ، تصادف و کشته در رانندگی مقام اول در دنیا . چرا ؟ واقعا جان مردم ایران بیشتر اهمیت دارد یا حمایت از تولید داخل ؟ به چه قیمتی این حمایت باید انجام شود ؟
  • توانایی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    3 0
    آقای شهریاری تا کی بایستی مردم این مرز و بوم خسارت سعی و خطای شما رو بدهند؟!! تا کی بایستی عزیزانشان در جاده های کشور بخاطر استفاده از قطعات نا کارآمد و بدون ایمنی در کشور بسوزند؟؟! و تا کی بایستی مردم با تعرفه بالا خودروهای خارجی ایمن و با کیفیت دست و پنجه نرم کنند و در حسرت یک خودروی روز .و با کیفیت باشند؟ مسلماً تا صد سال دیگر با رویه شما جلو رویم، بایستی همین خودروهای مربوط به دهه هشتاد میلادی رو سوار شد! خجالت هم خوب چیزی است.