کد خبر 56707
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
فرصت پلیس به خودروهای بدون معاینه

پرشین خودرو: تا پایان ماه رمضان یعنی ۲۲روز دیگر باید ۱.۸میلیون خودروی فاقد معاینه فنی تکلیف خود را مشخص کنند؛ یا به مراکز مجاز معاینه فنی تهران بروند و با رفع ایرادات خودروی خود برچسب بگیرند یا در انتظار جریمه‌ ۴۰هزار تومانی پلیس در طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی باشند.

به گزارش «پرشین خودرو»، هم‌اكنون 3میلیون خودرو در تهران تردد می‌كنند كه 40درصد آنها سن كمتر از 5سال دارند اما 1.8میلیون خودروی شهر باید هر سال معاینه فنی دریافت كنند.این خبری بود كه دیروز در نشست خبری مشترك مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی تهران و رئیس پلیس راهور پایتخت با موضوع معاینه فنی اعلام شد. «طرح تشدید برخورد با متخلفان»، «سیمفا»، «طرح كاهش» و «لزوم كاستن از مدت معافیت معاینه فنی» محورهای نشست بود.

تا پایان ماه رمضان همه معاینه بگیرند

دیروز سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران درحالی از طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد كه از 3هفته دیگر سفرهای تابستانی آغاز می‌شود و تضمین ایمنی خودرو توسط معاینه فنی، نقش اساسی در كاهش تصادفات دارد. به گفته وی، در موضوع معاینه فنی قانونگذار اولویت‌ها و قوانین را مشخص كرده و اولویت‌های پلیس نیز مشخص است.

بنابراین با توجه به اینكه پس از ایام ماه مبارك رمضان دور نخست سفرهای تابستانی آغاز می‌شود، معاینه فنی به‌عنوان الزام سفرهای تابستانی مورد توجه پلیس خواهد بود. بنابراین سردار حسینی گفت: پلیس راهور دائما كنترل خودروها را درخصوص معاینه فنی در دستور كار دارد. وی ابراز امیدواری كرد كه بتوان تا پایان ‌ماه رمضان به‌گونه‌ای عمل شود تا خودروهایی كه برابر قانون باید معاینه فنی داشته باشند برای دریافت معاینه فنی اقدام كنند.

فلسفه معاینه فنی از منظر پلیس، توجه به ایمنی خودرو به‌منظور كاهش تصادفات ناشی از نقص فنی و ایمنی است. پلیس معتقد است كه عمده تصادفات شهری به 3دلیل بی‌توجهی به جلو، عدم‌رعایت فاصله طولی و عدم‌رعایت حق تقدم رخ می‌دهد.

چشم امید به مجلس دهم

5سالی می‌شود كه مجلس معافیت خودروهای نو از معاینه فنی را پنج‌ساله كرده و هر روز بر دامنه مخالفان آن افزوده می‌شود اما نمایندگان آن را تغییر نمی‌دهند. نگاه همه به مجلس جدید است. رئیس پلیس راهور تهران در این‌باره تصریح كرد: معتقدم كه 5سال برای معافیت خودرو برای معاینه فنی طولانی است چراكه در سایر كشورها معافیت خودروها از معاینه فنی كمتر از 2سال است. بشخصه اعتقاد دارم كه این قانون باید بازنگری شود و خودروهای نو بعد از 2سال ملزم به معاینه فنی باشند.

حسینی‌منش هم با گلایه از تصویب معافیت معاینه فنی از 2سال به 5سال، گفت: وقتی خودروسازان تنها خودروی خود را 2سال گارانتی می‌كنند، معاینه فنی پنج‌ساله هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد، لذا باید سن معاینه فنی كاهش پیدا كند و امیدوارم مجلس دهم در ابتدای كار در قالب طرح‌های فوریتی در این موضوع وارد شود.

سیمفا نظارت را اثربخش می‌كند

موضوع دیگر مورد بحث در نشست خبری سیمفا (سامانه یكپارچه معاینه فنی كشور) بود. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی در این‌باره گفت: 90درصد مراكز معاینه فنی كشور اكنون به سازمان سیمفا متصل شده‌اند. در تهران نیز تمامی مراكز شهر طی یك‌ماه اخیر به این سامانه متصل شده‌اند و هم‌اكنون دیتاهای سال گذشته در حال یكپارچه‌سازی‌ است. بنا بر تأكید وزارت كشور مقرر شده آن دسته از مراكزی كه طی این مدت به سامانه متصل نشوند، از اعتبار ساقط شوند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با اشاره به اینكه سیستم معاینه فنی كشور هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی سیمفا سیستم‌های نظارتی در یك فضای سالم و اثربخش عمل كند.

اجرای طرح كاهش در انتظار شورای‌عالی ترافیك

معاینه فنی یكی از محورهای اجرای طرح كاهش است كه به‌عنوان جایگزین طرح فعلی زوج و فرد باید در تهران اجرایی شود. سردار حسینی درباره موانع برطرف‌شدن اجرای طرح كاهش گفت: به‌طور حتم این یكپارچه‌سازی و كنترل مكانیزه معاینه فنی در كشور بر اجرای این طرح كمك می‌كند اما اكنون منتظر تصمیم شورای‌عالی ترافیك درخصوص طرح كاهش هستیم و پس از ابلاغ شورای‌عالی ترافیك اجرایی می‌شود. رئیس ستاد مركزی معاینه فنی شهر تهران نیز گفت:

از طرفی خودروهای فرسوده سهم بسیار زیادی در آلودگی هوای تهران دارند و باید از تردد در شهر منع شوند. همچنین از هفته آینده معاینه فنی به‌عنوان یك الزام برای خرید طرح ترافیك روزانه و هفتگی اجرایی می‌شود و چنانچه خودرویی معاینه فنی نداشته باشد مجوز ورود به طرح ترافیك را نخواهد داشت.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

منبع: همشهری

کد خبر 56707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha