کد خبر 56784
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
رایزنی برای واردات خودروهای گردشگری

پرشین خودرو: رییس جامعه تورگردانان ایران از رایزنی با رییس گمرک ایران برای تغییر سیاست‌های دولت در ورود خودروهای گردشگری خبر داد

به گزارش «پرشین خودرو»، طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری که حدود یک سال و نیم پیش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هیأت دولت داده شد، با مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت از دستور کار خارج شد. این وزارتخانه در پیشنهادی جایگزین، اعلام کرد که توانایی ساخت این خودورها را در داخل کشور دارد. برای همین شش ماه به این وزارتخانه مهلت داده شد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

با ورود موج تازه‌ای از گردشگران خارجی به ایران، جامعه‌ی تورگردانان برآورد کرده بود؛ حدود دو هزار دستگاه خودروی مناسب گردشگران باید خریده شود. خودورهایی که در داخل کشور تا کنون ساخته نشده است.

ابراهیم پورفرج که به تازگی همراه با معاون گردشگری کشور با رییس گمرک ایران دیدار و رایزنی‌هایی داشته است، در واکنش به اظهاراتی که تصویب چنین طرحی را عامل سوءاستفاده و واردات غیرمجاز خودروهای خارجی به کشور دانسته بودند، به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: خودروهای مورد نیاز گردشگری چه می‌تواند باشد، ون، مینی‌بوس، اتوبوس‌ و سواری‌های مخصوص که راحتی و تجهیزات لازم را برای سفرهای طولانی جاده‌ای دارند. علاوه‌بر این، ماهیت و دستور کار طرحی که به دولت داده شد و مجوزی که براساس آن برای واردات خودرو صادر می‌شد و برای تورگردانان تعهد ایجاد می‌کرد، کاملا مشخص بود و راهی برای تخلف نمی‌گذاشت.

وی گفت: ما پیشنهادهای جدید و شرایط خود را به گمرک اعلام کردیم، البته این موضوعی نیست که از کانال گمرک حل شود، ‌ چون طرح به بررسی و مطالعه‌ی بیشتری نیاز دارد، ولی در هر حال گمرک می‌تواند کمک کند پیشنهادهای لازم در این‌باره به هیأت دولت منتقل شود تا در تصمیم گرفته شده نسبت به طرح اعمال معافیت مالیاتی برای واردات خودروهای گردشگری، تجدید نظر کند.

به خودورهای گردشگران پلاک "عبور موقت" داده شود

او همچنین درباره‌ی پیشنهاد دیگری درباره‌ی حل مشکل ورود گردشگران خارجی با وسایل نقلیه‌ی شخصی‌شان به کشور که به گمرک ارایه شد، ‌ توضیح داد:‌ گردشگرانی که زمینی با خودرو سفر می‌کنند معمولا در مرزهای ایران با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که اصلی‌ترین آن پرداخت ضمانت‌ها و وثیقه‌های مالی سنگینی است که معمولا یک و نیم برابر قیمت آن وسیله ارزش‌گذاری می‌شود. بسیاری از گردشگران چون از این موضوع اطلاع ندارند و در کشورهای دیگر هم با این مساله برخورد نکرده‌اند در مرزهای ایران با مشکل و معطلی‌های گاه طولانی مواجه می‌شوند. مخصوصا آن‌که بیشتر این گردشگران پول نقد به اندازه‌ی کافی همراه خود ندارند.

وی گفت: ما باید بدانیم که یک گردشگر که مثلا با اتومبیل مسابقه‌ای خود برای رالی به ایران سفر کرده قصد فروش آن را در ایران ندارد که به خاطر آن در مرز تعهد مالی بدهد.

پورفرج ادامه داد: پیشنهاد جامعه تورگردانان برای رفع آمد و شد گردشگران خودروسوار و یا موتورسوار در ایران، ارائه پلاک "عبور موقت" برای این وسایل نقلیه بود که این پلاک براساس اطلاعاتی که این گردشگران قبلا به آژانس‌های ایرانی داده‌اند از پیش شماره‌گذاری و آماده و در مرز نصب می‌شود. در این صورت این وسایل در ایران برای پلیس و یا هر نهاد دیگری قابل شناسایی خواهند بود و دیگر به پرداخت وثیقه‌های سنگین توسط گردشگران خارجی که در ایران مشکل بانکی دارند، نیازی نیست.

وی گفت: ‌ما از گمرک خواستیم در صورت امکان مشکل مجریان این تورها را با نامه و تاییدیه‌ای از سوی جامعه تورگردانان حل کند تا گردشگران براحتی وارد کشور شوند.

پورفرج اظهار کرد:‌ قرار شد گمرک پیشنهادهای جامعه تورگردانان را درباره‌ی واردات خودروهای گردشگری بررسی و نظرات خود را اعلام کند تا براساس قوانین موجود، راهکارهایی اتخاذ و این مشکل حل شود.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.





منبع: ایسنا

کد خبر 56784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha