کد خبر 56952
۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
خسارت میلیارد دلاری در انتظار «جگوار»

پرشین خودرو: شرکت خودروسازی جگوار - لندروور اعلام کرد که براساس برآوردهای صورت گرفته در صورت تحقق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سود سالانه این خودروساز بریتانیایی تا یک دهه آینده به میزان یک میلیارد پوند در سال معادل با یک میلیارد و 470 میلیون دلار کاهش خواهد یافت.

براساس اعلام منابع نزدیک به شرکت جگوار – لندروور، این شرکت بریتانیایی در صورت خروج لندن از اتحادیه اروپا دفتر قاره اروپای خود را راه‌اندازی خواهد کرد. همچنین این شرکت خودروسازی در پی عدم وجود اطمینان از آینده بریتانیا در اتحادیه اروپا، فعالیت‌های خود را در راستای احداث یک سایت تولید خودرو در اسلواکی متوقف کرده و فرآیند اجاره املاک در پیست «سیلورستون» را نیز به همین دلیل به حال تعلیق درآورده است. گفتنی است اقدامات اخیر شرکت جگوار – لندروور در شرایطی صورت می‌گیرد که مدیران این شرکت قصد دارند با در نظر گرفتن بدترین سناریو ممکن که همان رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا است، از آمادگی لازم جهت روبه‌رو شدن با عواقب این موضوع برخوردار باشند.

خسارت  47/1 میلیارد دلاری جگوار- لندروور

در این راستا کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو معتقدند در صورت خروج لندن از اتحادیه اروپا و بازگشت به قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی، شرکت خودروسازی جگوار – لندروور به دلیل اعمال تعرفه 10 درصدی برای صادرات و تعرفه 4 درصدی برای واردات، تا سال 2020 میلادی ضرری یک میلیارد پوندی را تجربه خواهد کرد.

در همین ارتباط یکی از منابع نزدیک به شرکت جگوار – لندروور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «در بدترین شرایط براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته جگوار – لندروور ضرری یک میلیارد پوندی را تجربه خواهد کرد» این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که این خودروساز انگلیسی گزارشی 89 صفحه‌ای با عنوان «رفراندوم: دیدگاه» تهیه کرده است. گفتنی است گزارش مذکور در جریان یک جلسه داخلی به مدیران شرکت جگوار – لندروور نیز ارائه شده است.

لازم به ذکر است پیش‌بینی ضرر یک میلیارد پوندی جگوار – لندروور در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در شرایطی مطرح شده که این خودروساز در سال مالی 16-2015 از سودی معادل1/6 میلیارد پوندی خبر داده است. در این بین کارشناسان دلیل تحقق این سود را فروش بخش قابل توجهی از 520 هزار خودروی تولید شده توسط جگوار – لندروور در بازار خودروی اروپا و در سال گذشته میلادی به فروش رسیده است.

خسارت  47/1 میلیارد دلاری جگوار- لندروور

یک سخنگوی شرکت خودروسازی جگوار – لندروور که در مالکیت گروه خودروسازی تاتا موتورز هند قراردارد با تأیید بررسی وضعیت عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرد: «به‌عنوان بخشی از پروسه برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تجاری استاندارد جگوار – لندروور ما همواره تحولات اقتصادی و سیاسی اطراف خود را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.» وی در ادامه سخنان خود گفت: «نظیر سایر کسب‌و‌کارها و شرکت‌های تجاری مسئولیت‌پذیر در سراسر جهان ما هرگونه خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم» وی ادامه داد: «با وجود بررسی‌های مذکور در حال حاضر قصد نداریم در رابطه با جزییات تحلیل‌های درون سازمانی خود اطلاعاتی را منتشر کنیم.»

بر طبق اطلاعات منتشر شده گزارش کارشناسی و تحلیل داخلی که به مدیران جگوار – لندروور ارائه شده است، دو سناریوی دیگر را نیز در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متصور می‌شود. در همین راستا و در گزارش مذکور به امکان مذاکره بریتانیا با سایر کشورهای مختلف جهت اعمال تعرفه‌های پایین‌تر در جهت کاهش زیان شرکت‌های بریتانیایی نظیر جگوار – لندروور پرداخته شده است.

ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های مذکور در شرایطی صورت می‌پذیرد که بسیاری از تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تحمل ضرر یک میلیارد پوندی توسط این شرکت، ضربه شدیدی به صنعت احیا شده خودروی بریتانیا وارد خواهد کرد و این موضوع قطعاً سرمایه‌گذاری سیاستمداران این کشور روی رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی آن اثر‌گذار خواهد بود.

شرکت خودروسازی جگوار – لندروور که در سال گذشته یک خودرو از هر سه خودروی تولید شده در بریتانیا را تولید کرده است در حال گسترش لیست محصولات خود بوده و در حال حاضر به جمع سایر خودروسازان فعال در صنعت خودروی بریتانیا پیوسته که خواهان باقی ماندن لندن در اتحادیه اروپا هستند.

با این وجود و در صورت تحقق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به اعتقاد کارشناسان و فعالان صنعت خودرو شرکت خودروسازی جگوار – لندروور می‌تواند با تأسیس دفتری در بروکسل همچنان نفوذ خود بر سیاستمداران و قانونگذاران اروپایی را حفظ کند. با وجود مطرح شده ایده مذکور برخی منابع نزدیک به جگوار – لندروور معتقدند این خودروساز بریتانیایی که هم‌اکنون در مالکیت هندی‌ها قرار دارد دفتر مرکزی خود را از بریتانیا به نقطه دیگر منتقل نخواهد کرد. با وجود تمامی تلاش‌ها برای باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، هواداران برکسیت که به خروج لندن از اتحادیه اروپا اعتقاد دارند، ضمن بی‌مورد دانستن نگرانی‌های ایجاد شده در میان خودروسازان فعال در صنعت خودروسازی بریتانیا می‌گویند در صورت رأی مردم به خروج بریتانیا این کشور می‌تواند از طریق مذاکره با فرانسه و آلمان تعرفه‌های مربوط به تجارت خودرو را کاهش دهند، چرا که خودروهای آلمانی و فرانسوی از محبوبیت بالایی در بریتانیا برخوردار هستند.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

منبع: فرصت امروز

کد خبر 56952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha