کد خبر 56956
۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
دردسر تازه برای صنعت جهانی خودرو

پرشین خودرو: خودروسازان مطرح جهان هشدار می‌دهند که نااطمینانی‌های اقتصادی ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(بریگزیت) پیامدهای منفی قابل‌توجهی برای صنعت خودرو درپی خواهد داشت.

به گزارش «پرشین خودرو»، حامیان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا معتقدند که خروج از این اتحادیه توافقنامه‌های تجاری فعلی بین بریتانیا، اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان را برهم می‌زند. بریتانیا در سال 2015، 59/ 1 میلیون خودرو تولید کرد که بهترین عملکرد صنعت خودروسازی این کشور در یک دهه گذشته بود. این کشور 2/ 1 میلیون از این خودروها یا 77 درصد از کل تولید را صادر کرد. مقصد 58 درصد از کل خودروهایی که بریتانیا صادر کرد، کشورهای اروپایی بود. انجمن خودروسازان و تجار بریتانیا، گروهی که متشکل از خودروسازان و تامین‌کنندگان در بریتانیا است، می‌گوید 77درصد از اعضای این انجمن براین باورند که ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا برای صنعت خودرو بهترین گزینه است و تنها 9 درصد از اعضا حامی خروج بریتانیا از این اتحادیه هستند. یک نظرسنجی که در ماه مارس منتشر شد نشان داد 59 درصد از اعضای این انجمن معتقدند رای مثبت به خروج بریتانیا تاثیرات منفی میان‌مدت و بلندمدت برجای خواهد گذاشت.

براساس آمار انجمن خودروسازان و تجار بریتانیا صنعت خودرو 5/ 15 میلیارد پوند(حدود 22 میلیارد دلار) از تولید ناخالص داخلی بریتانیا را تشکیل می‌دهد. در سراسر بریتانیا 160 هزار نفر در استخدام خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات هستند و انجمن خودروسازان و تجار بریتانیا برآورد می‌کند 800 هزار شغل در این کشور وابسته به صنعت خودرو است. شرکت‌های فورد، تویوتا، هوندا، بی‌ام‌و و نیسان همگی در بریتانیا کارخانه دارند و علاوه‌بر این 2 هزار و 500 شرکت در این کشور قطعات خودرو تولید می‌کنند.

تویوتا که اخیرا با کمپین حامی خروج از اتحادیه اروپا درگیر شده است، به‌منظور روشن کردن موضع‌اش درمورد همه‌پرسی نامه‌ای به کارکنان خود در بریتانیا نوشته است. تویوتا براین باور است که درصورت رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چالش‌های قابل توجهی برای این شرکت ایجاد می‌شود. تویوتا تاکید می‌کند دو کارخانه‌ این شرکت در بریتانیا به‌منظور تولید خودرو و موتور برای کل اروپا ساخته شده‌اند. سایت فاکس بیزینس یک نسخه از این نامه را رویت کرده است. در این نامه آمده است:«دسترسی آزاد به بازار اروپا برای کسب‌و‌کار تولیدی ما در بریتانیا از اهمیت حیاتی برخوردار است.» تویوتا نزدیک به 90 درصد از خودروهایی را که در بریتانیا تولید می‌کند، صادر می‌کند. تویوتا در نامه خود پیش‌بینی کرده است که برگزیت، بریتانیا را وادار خواهد کرد توافقنامه‌های تجاری فعلی را لغو کند. براساس توافقنامه‌های تجاری فعلی صادرات به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا معاف از تعرفه‌ها و عوارض گمرکی است. مدیران تویوتا هشدار می‌دهند درصورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر هر خودرویی که از بریتانیا صادر می‌شود تعرفه‌ای به اندازه 10 درصد وضع خواهد شد. تویوتا کمپین حامی برگزیت را متهم کرده است که دیدگاه این شرکت را بد جلوه داده است. در اوایل ماه ژوئن، شرکت تویوتا کمپین حامی برگزیت را تهدید کرد به دلیل استفاده غیرقانونی از لوگوی این شرکت شکایت خواهد کرد. در آن زمان تویوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد:«تویوتا قصد ندارد به این کمپین وارد شود و ما کاملا به تصمیم مردم بریتانیا مبنی بر ترک کردن یا ماندن در اتحادیه اروپا احترام می‌گذاریم.» تویوتا همچنین بر موضع قبلی خود تاکید و اعلام کرد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا برای کسب‌و‌کارها بهترین گزینه است.

نیسان موتور، دیگر خودروساز ژاپنی، نیز اعلام کرده است علیه کمپین خروج از اتحادیه اروپا به دلیل استفاده از لوگوی این شرکت شکایت می‌کند. خودروسازان اروپایی مانند جگوار لندروور،خودروساز بریتانیایی که تاتا موتور مالک آن است، و بی‌ام‌و نیز درباره خروج از اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند. کن گرگور، مدیرعامل جگوار لندروور، می‌گوید:«زنجیره عرضه اروپایی ما در تامین انتظارات مشتریان در سراسر جهان حیاتی بوده و توانسته است به رشدی پایدار و سودآور دست یابد.» این در شرایطی است که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برآورد می‌شود سود سالانه این خودروساز تا یک میلیارد پوند (47/ 1 میلیارد دلار) کاهش یابد.

از سوی دیگر، سخنگوی جنرال موتورز به فاکس‌بیزینس گفته است این شرکت به دقت بحث‌ها در مورد همه‌پرسی ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را دنبال می‌کند. او می‌گوید: «واکسهال،برند بریتانیایی جنرال موتورز، به شدت در اتحادیه اروپا ادغام شده است و از حرکت آزاد کالاها و افراد در این اتحادیه منتفع می‌شود.»

بریتانیا اصلی‌ترین بازار اروپایی جنرال موتورز و چهارمین بازار بزرگ جهانی این شرکت محسوب می‌شود. جنرال موتورز 4 هزار و 500 کارمند در بریتانیا دارد. با احتساب شبکه خرده‌فروشی و زنجیره عرضه، کل کارکنان جنرال موتورز در بریتانیا به 11 هزار نفر می‌رسد. جنرال موتورز می‌گوید:«صنعت خودروی بریتانیا قدرتمند و رو به رشد است و آزادانه با اتحادیه اروپا که بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان محسوب می‌شود، تجارت می‌کند. این مساله که بریتانیا جزئی از اتحادیه اروپا نباشد برای کسب‌و‌کار ما و کل صنعت خودرو نامطلوب خواهد بود.»

فورد که در بریتانیا 14 هزار کارمند دارد نیز فکر می‌کند باقی ماندن در اتحادیه اروپا بهترین گزینه برای بریتانیاست. سخنگوی فورد می‌گوید برنامه‌های فعلی سرمایه‌گذاری خود را تغییر نداده است، اما اگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر به افت چشمگیر کسب‌و‌کار و فضای تجاری در این کشور شود، این مساله بر تصمیم‌گیری‌های تجاری فورد ازجمله سرمایه‌گذاری‌های احتمالی آتی، تاثیر منفی خواهد گذاشت. فورد می‌گوید:«منافع اصلی ما در حفظ ثبات و اجتناب از نااطمینانی در فضای تجاری است. ما بر این باوریم که اگر بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند، منافع ما بهتر تامین می‌شود.»

سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات‌کرایسلر، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت با توجه به منافع تجاری اندک فیات‌کرایسلر در بریتانیا، احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا برای این شرکت آنقدرها فاجعه‌بار نیست. اما او اضافه کرد که برگزیت «ریسک بزرگی» برای اقتصاد اروپا محسوب می‌شود.

خودروسازان امیدوارند در همه‌پرسی امروز پنجشنبه «ماندن» در اتحادیه اروپا رای آورد. آنها همچنین امیدوارند که بریتانیا برای پیگیری اصلاحات، نفوذ بیشتری در اتحادیه اروپا به دست آورد. زمانی که در نظرسنجی انجام شده توسط انجمن خودروسازان و تجار بریتانیا از اعضای این انجمن پرسیده شد چرا انگلستان باید عضویت خود در اتحادیه اروپا را حفظ کند، 52 درصد از شرکت‌ها گفتند به این دلیل که بریتانیا قادر است در بهبود استانداردها و قوانین صنعت خودرو نقش مهمی ایفا کند.



 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.




منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر 56956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha