نیسان آبی؛ نوستالژی ترسناک ایرانی یا ...!

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، برخی چیزهایی که در دور و اطراف ما قرار دارد بعد از مدتی به خاطره تبدیل می شود و به قول دوستان بعد از 10 یا 20 سال حس نوستالژیک به آن پیدا می کنیم.


به طور مثال برای دهه شصتی ها، برخی از کارتون های آن زمان در دهه 90 اگر پخش شود، حس نوستالژیکی به ایشان می دهد.


برخی افراد وقتی بعد از 30 سال به اولین محل دیدار با همسرشان می روند نیز همین حس را پیدا می کنند و بی اختیار احساساتی می شوند.


البته بعضی از این خاطرات زیاد هم خوب نیست و ممکن است انسان را به یاد چیزی یا شخصی بیاندازد که دیگر پیشش نیست مثل پدری که سال هاست از میان فرزندانش رخت بربسته و دیگر ...


اما یکی از اسم هایی که تا به امروز می توانست به یک خاطره تبدیل شود اما همچنان زنده و سر حال هر از گاهی خبرساز هم می شود«نیسان آبی رنگ» شرکت زامیاد است که گویی قصدی برای خاطره شدن ندارد.


نسل سوم نیسان جونیور، که در ایران با نام زامیاد ۲۴ شناخته می‌شود، در سال ۱۳۴۹ در ایران برای اولین بار توسط شرکت زامیاد تولید شد، سپس در سال ۶۵ با تغییر نام با عنوان سایپا ۲۴ تولید و عرضه گشت. در سال ۱۳۷۷ مجدداً با نام زامیاد ۲۴ تولید شد. از سال ۸۸ مدل‌های جدیدی مانند ۲۴nb زامیاد (تغییر در نمای ظاهری) و زامیاد۲۴nib (ترمز ضد قفل و سیستم ebd) تولید شد.


از سال ۸۹ نوع دیزلی آن با عنوان زامیاد۲۸nb برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش در آمد. بر اساس قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، خودرو زامیاد۲۴ مجاز به حمل ۲۸۰۰ کیلوگرم بار می‌باشد اما این وانت قابلیت حمل ۵۰۰۰ کیلوگرم را دارد.


اما اگر تنها یکبار پشت فرمان این خودرو نشسته و تنها کمی رانندگی بفرمایید متوجه خواهید شد که چه کار سختی را رانندگان این خودرو هر روز و آن هم ساعت ها انجام می دهند و شما حتی برای دقایقی از انجام آن حذر می کنید.
فرمان بسیار سفت این خودرو بیشترین نقش را در رانندگی دشوار با این غول آبی دارد که برای خود ما نیز سوال است که چرا شرکت سازنده برای این مشکل فکری نمی کند. البته بعد از فرمان باید از بدنه خشن این خودرو نیز سخن گفت که اگر با یک ماشین لوکس برخورد کند؛ آهن پاره ای را به صاحبش تحویل خواهد داد.


شاید بارها در جاده و خیابان دیده باشید که یکی از همین نیسان های آبی زوزه کشان و با سرعتی باورنکردنی از پشت سر شما در حال نزدیک شدن است و شما چاره ای جز اینکه خودروی خود را برای سالم ماندن در گوشه ای آرام نگه دارید تا آن بزرگوار رد شود. به طور حتم برای هر خودرو و راننده ای مهم است که در ترددهای شهری و بین شهری خود به خود و دیگران آسیب نزنند اما برای این غول های آبی و رانندگانشان تنها سریع رسیدن به مقصد مهم است حتی اگر چند خودرو در این راه له شوند.


متاسفانه تردد این نیسان های آبی به صورت نوستالژیک انسان را یاد له شدن خودرو می اندازد و به همین دلیل با دیدن آن، خنده بر لبان انسان خشک می شود گویی که ... را دیده اید!


در متن بالا سوالی را از خود پرسیدیم در مورد اینکه چرا سازندگان این خودرو فکری برای فرمان و مابقی مشکلات آن نمی کنند و حال جواب این سوال را از زبان معاون مهندسی شرکت زامیاد می خوانید.

نیسان فعلی با مدل های اولیه خود تفاوت بسیار کرده است

شهرام فداکار در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودر»، با دفاع از تولید نیسان آبی رنگ گفت: بی شک هر خودرویی در زمان تولید اولیه دارای برخی نواقص است که در سال های بعد از آن جبران و رفع می شود.


وی ادامه داد: در مورد فرمان نیسان ضمن اینکه سفت بودن آن را قبول دارم باید عرض کنم که در حال حاضر فرمان هیدرولیک نیسان جزء آپشن هایی است که خریداران می توانند در هنگام خرید، آن را نیز انتخاب کنند اما شواهد نشان داده است که بسیاری از این عزیزان ترجیح می دهند که با همان خودروی سفت رانندگی کنند.


معاون مهندسی شرکت زامیاد دلیل استقبال نکردن خریداران از تغییر فرمان را مسایل مالی دانست و افزود: قیمت تمام شده برای خریداران خودروهای باری بسیار مهم است و از این رو تمایلی برای دادن پول زیاد ندارند.


وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که موجب می شود رانندگان از همان فرمان قدیمی استفاده کنند این است که در زمانی که نیسان باری بیش از 1 تن می زند، به علت نحوه توزیع بار بر روی چرخ های عقب، فرمان نرم تر می شود.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.



 

کد خبر 57073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیراحمد س. ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    من عاشق نیسانم هستم ونام آن راغول مهربون گذاشته ام.