کد خبر 57103
۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
پافشاری زنگنه بر تک‌نرخی شدن بنزین

پرشین خودرو: هنوز از یادها نرفته است که مجلس نهم تصویب کرد،‌ دولت باید سهمیه سوخت را تعیین کند و اگر خودرویی بیشتر از سهمیه تعیین‌شده بنزین مصرف کرد، باید قیمت تمام‌شده را پرداخت کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، بنزین و گرانی آن همواره برای اقتصاد خانوارها دردسرساز بوده است. تجربه نشان داده که گرانی بنزین همواره مساوی بوده است با گرانی سایر کالاهای اساسی. درواقع با بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل درنتیجه گرانی بنزین نه‌تنها اقلام خوراکی مانند میوه‌جات و سبزی‌ها گران می‌شوند بلکه به‌جرئت می‌توان گفت نرخ بنزین حتی به روی نرخ مسکن نیز تأثیرگذار است.

به‌ همین دلیل است که با توجه به قانون مصوب مجلس نهم برای دونرخی شدن بنزین، سال 95 شروعی نگران‌کننده برای مردم داشت ، چراکه از همان ابتدای کار ماجرای حذف یارانه نقدی 24 میلیون نفر و گرانی بنزین، حاشیه‌های اقتصادی برای افکار عمومی ایجاد کرد. از یک‌سو ضدونقیض گویی های دولت در خصوص حذف یارانه نقدی و هم بر نعل و هم بر میخ کوبیدن دولت در این خصوص مردم را سرگردان کرده و هنوز معلوم نیست بالاخره دولت با حذف یارانه بگیرانی که پرداخت یارانه نقدی به آن‌ها را مصیبت عظمای دولت خوانده بود، موافق است یا مخالف، چراکه نوبخت به قانون حذف 24 میلیونی یارانه بگیران که توسط مجلس تصویب شد اعتراض کرده است و از سوی دیگر تکلیف گرانی بنزین هم نامشخص است و معلوم نیست بنزین تک‌نرخی می‌ماند و یا دونرخی می‌شود.


وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دلایل مختلفی با افزایش قیمت بنزین یا دونرخی شدن آن موافق نیستند و این مخالفت‌ها تا به امروز نیز ادامه‌دار شده است. درسوی دیگر میدان نیز نهادهای مهم پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس نهم و همچنین نهادهای نظارتی ازجمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم حفظ کارت سوخت با استفاده از سازوکارهای مشابه بنزین دونرخی تأکید می‌کردند و به همین دلیل بود که اختلافات در این خصوص بالا گرفت.


هنوز از یادها نرفته است که مجلس نهم تصویب کرد،‌ دولت باید سهمیه سوخت را تعیین کند و اگر خودرویی بیشتر از سهمیه تعیین‌شده بنزین مصرف کرد، باید قیمت تمام‌شده را پرداخت کند. قیمتی که با توجه به نرخ بنزین فوب خلیج و هزینه‌های جانبی تعیین می‌شود. قانونی که درواقع به معنای دونرخی کردن نرخ بنزین بود.

در این میان نکته اینجا بود که وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دلایل مختلفی با افزایش قیمت بنزین یا دونرخی شدن آن موافق نیستند و این مخالفت‌ها تا به امروز نیز ادامه‌دار شده است. درسوی دیگر میدان نیز نهادهای مهم پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس نهم و همچنین نهادهای نظارتی ازجمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم حفظ کارت سوخت با استفاده از سازوکارهای مشابه بنزین دونرخی تأکید می‌کردند و به همین دلیل بود که اختلافات در این خصوص بالا گرفت.

پس از تشکیل مجلس دهم اما، احتمال لغو طرح دونرخی کردن قیمت سوخت از طرف دولت و مجلس دهم بارها موردبحث و بررسی قرار گرفت و گفته‌های اخیر بیژن زنگنه مبنی بر ارائه مجدد این مصوبه به مجلس جدید تا حدودی این احتمال را پررنگ‌تر کرد.

استفاده ازکارت سوخت بنزین لازم است یا خیر؟

وزیر نفت احتمال لغو طرحی که مجلس نهم در آخرین هفته‌های فعالیت خود در مورد ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دونرخی کردن بنزین را به تصویب رسانده بود را قوی دانست و دراین‌باره اظهار کرد: ما احتمالاً در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم.

زنگنه با تأکید بر لازم نبودن استفاده ازکارت سوخت در مورد بنزین، عنوان کرد: نکته جالب این است که سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الآن هیچ‌کدام از آن‌ها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود که یک‌میلیون خودرو به سامانه حمل‌ونقل کشور اضافه‌شده است و این در حالی است که تنها 1.7 درصد مصرف بنزین رشد پیداکرده است و این آمار به این معنا است که مردم به‌صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچ‌گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.


برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از این کارت سوخت‌ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیون‌ها اطلاعات جمع‌آوری کردیم اما از کدام‌یک از آن‌ها تاکنون استفاده‌ای کرده‌ایم؟


وی با انتقاد از اینکه چنین لایحه‌هایی تنها موجب آزار رساندن به مردم می‌شود تأکید کرد چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند نوعی آزار است که بگوییم حتماً باکارت سوخت بنزین مصرف کنند، چراکه به‌طور متوسط مردم از 60 لیتر نیز بیشتر مصرف نمی‌کنند. زنگنه در گفتگوی خود با ایسنا، ادامه داد: برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از این کارت سوخت‌ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیون‌ها اطلاعات جمع‌آوری کردیم اما از کدام‌یک از آن‌ها تاکنون استفاده‌ای کرده‌ایم؟

دونرخی شدن سوخت فساد می‌آورد

وزیر نفت همچنین درباره تعامل وزارت نفت با گروه انرژی مجلس دهم عنوان کرد: البته این گروه به‌تازگی تشکیل‌شده است، امانگاه من به آن مثبت است. اگرچه روابط ما با گروه انرژی در مجلس قبل نیز مثبت بود و تعاملات خوبی باهم داشتیم. این گروه نیز بهتر خواهد بود و قطعاً تعاملات خوبی خواهیم داشت.

درهرحال، با توجه به حاشیه‌های سیاسی که به دلیل انتخابات پیش رو در مقابل دولت قرار دارد واز آنجایی که با توجه به ماجرای حذف یارانه به گیرها و مخالفت دولت با آن، به نظر نمی‌رسد دولتی‌ها قصد داشته باشند با گران کردن بنزین، افکار عمومی را جریحه‌دار کنند، به نظر می‌رسد احتمال دارد که با لابی‌های پشت پرده با بهارستان نشین ها،‌ دونرخی شدن بنزین منتفی شود.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره سرنوشت بنزین چه خواهد شد و این ماده پراهمیت اما پردردسر دونرخی می‌شود یا تک‌نرخی!


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.





منبع: راه نو

کد خبر 57103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha