کد خبر 57388
۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
تجاری سازان از ورشکستگی نجات می یابند؟

پرشین خودرو: محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، روز گذشته به «فرصت‌امروز» خبر داد که امکان استفاده از یوزانس 18ماهه با توافق با بانک مرکزی برای تولیدکنندگان خودروهای تجاری فراهم شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، خبری خوش برای تجاری‌سازانی که مدت‌هاست در مرز ورشکستگی ایستاده‌اند اما آیا چنین امکانی می‌تواند آنها را از سقوط کامل به دره ورشکستگی نجات دهد؟

افزایش تولید خودروهای تجاری یکی از موضوعات مهم برای وزارت صنعت است، از همین رو این وزارتخانه در جلسه مشترکی با ستاد اقتصادی دولت، سقف استفاده از یوزانس را برای تامین مواد اولیه و قطعات خارجی، از شش ماه به 18 ماه افزایش داده است که بخشنامه آن تا 10 روز دیگر ابلاغ خواهد شد.


این امکان در حالی فراهم شده که حال و روز خودروسازان تجاری ما خوب نیست و سال‌هاست که در مرز ورشکستگی ایستاده‌اند یا به اعتقاد برخی کارشناسان این مرز را رد کرده‌اند. حالا چنین اقدامی می‌تواند آنها را از این وضعیت نجات دهد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «درست است که قیمت خودروهای تجاری بالاست و به‌طور اقساطی به فروش می‌رسند اما بار این هزینه مالی بر عهده لیزینگ‌ها است. به هر صورت اینکه می‌توانند هزینه مواد اولیه‌شان را 18ماهه پرداخت کنند، اتفاق خوبی است. البته باید مشخص شود که بانک مرکزی با چه شرایطی این اعتبارات اسنادی مدت دار را باز می‌کند. نکته بعدی این است که به دلیل موانع بانکی ما نمی‌توانیم یوزانس باز کنیم و تا پیش از این هم امکان باز کردن یوزانس فراهم نبوده است.»

او ادامه می‌دهد: «امکان استفاده از یوزانس نیاز شرکت‌های تجاری‌ساز نظیر ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل که به‌شدت دچار بحران مالی هستند را کاهش می‌دهد.»

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند: «باتوجه به اینكه در حال حاضر هیچ اعتبار اسنادی به مقصد اروپا قابل گشایش نیست، بنابراین در صورتی‌كه این موضوع واقعا اتفاق بیفتد و صرفا یك شوی رسانه‌ای نباشد، وضعیت قابل توجهی برای خریدهای اروپایی این شركت‌ها ایجاد می‌كند.

قطعا خریدهای اعتباری آن‌هم با زمان بازپرداخت 18ماهه باعث افزایش توان خرید خودروسازان تجاری خواهد بود. توجه داشته باشیم كه برخورداری از یوزانس 18ماهه حتی قبل از تحریم‌ها هم چندان مسبوق به سابقه نبوده و برای محقق کردن چنین شرایطی قطعا باید سیستم بانكی در اروپا و نیز بانك مركزی ایران به‌عنوان پشتیبان این اقدام حمایت‌های لازم را از گشایش‌های اعتباری یوزانس 18 ماهه بکند. بنابراین به اعتقاد بنده تا عملا امكان بهــره‌مندی شركـت‌هـای خودروساز تجاری از این امكان عملیاتی نشود، نمی‌توان به واقعیت آن و میزان تعهد طرف خارجی به آن امیدوار بود.»

او می‌افزاید: «این موضوع به‌ویژه در مورد خریدهای فول ckd كه میزان پرداخت‌های ارزی بیشتری دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است به‌طوری‌كه اگر زمان تولید و حمل تا تحویل به مشتری داخلی این قبیل محصولات را از زمان گشایش حدود چهار تا شش‌ماه در نظر بگیریم از 12ماه باقی مانده ال‌سی 18ماهه، می‌توان در فروش‌های لیزینگی استفاده کرد كه این می‌تواند به افزایش سرمایه در گردش شركت‌ها و توان تولید و فروش آنها كمك شایانی کند.»

امکان استفاده از اعتبار اسنادی بلند‌مدت، اتفاقی خوش برای تجاری‌سازان است اما آیا می‌توان گفت که آنها را از ورشکستگی هم نجات خواهد داد؟

زاوه در این زمینه معتقد است: «آن چیزی که این شرکت‌ها را نجات خواهد داد سود است. این شرکت‌ها با احتساب دارایی‌های‌شان روی کاغذ ورشکسته نیستند اما در عمل این‌طور نیست. در نهایت آن چیزی که این شرکت‌ها را نجات می‌دهد سودی است که بتوانند با آن زیان‌های خود را پرداخت کنند. در بازار خودروهای تجاری وقتی ساخت‌و‌ساز کم می‌شود، فروش ایران خودرو دیزل کم خواهد شد زیرا محصول عمده این شرکت کامیون کمپرسی است که در فعالیت‌های عمرانی استفاده می‌شود. یا وقتی خرده‌فروشی کاهش پیدا می‌کند، بهمن دیزل و ایران خودرو دیزل با کاهش فروش مواجه می‌شوند زیرا کامیون سبک تولید می‌کنند. همچنین سایپا دیزل وقتی ضرر می‌کند که واردات و صادرات کم می‌شود زیرا تمرکزش بر تولید کشنده است.

بنابراین باید بخش فروش راه‌اندازی شده و مصرف اقتصادی در خودروهای تجاری حل شود.»




 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.





منبع: فرصت امروز

کد خبر 57388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha