کد خبر 57398
۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
توصیه‌های پلیس در سفرهای تابستانی

پرشین خودرو: از امروز طرح تابستانی پلیس راهور در جاده‌های سراسر کشور آغاز شده و کم کم با توجه به فرا رسیدن تعطیلات عید فطر موج نخست سفرهای تابستانی نیز آغاز می‌شود، در همین راستا معاون فرهنگ و آموزش پلیس راهور ناجا توصیه‌هایی را به مسافران و شهرواندان ارائه کرده‌است.

به گزارش «پرشین خودرو»، سرهنگ عین الله جهانی گفت: پلیس راه در حوزه سفرهای زمینی دارای مسئولیت است و این نوع از سفر هم در کشور ما بیشترین مسافرت‌ها را به خود اختصاص داده‌است، در همین راستا لازم است شهروندان قبل از آغاز سفر، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و زمان مناسبی را برای سفر انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه کنترل خودرو قبل از مسافرت امری ضروری است، ادامه داد: هر اتومبیلی قبل از سفر باید به دقت مورد بازبینی و معاینه فنی قرار گیرد تا از آماده بودن آن برای سفر مطمئن شد. هنگام سفر، سالم بودن چراغ‌ها و ترمز از ضروری‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد و دقیقا میزان روغن موتور و پاکیزه بودن فیلتر هوا، آب رادیاتور، باد و وضعیت لاستیک‌ها، موتور برف پاک کن و تیغه‌های آن، روغن گیربکس و دیفرانسیل را باید بررسی کرد.

جهانی کنترل سرعت و کنترل خستگی را دو عامل مهمی دانست که از سوی راننده‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و افزود: باید علائم و نشانه‌های راهنمایی و رانندگی نصب شده در جاده‌ها را جدی گرفت، استفاده از وسایل ایمنی نظیر کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان و صندلی ویژه کودک نیز امری ضروری است و افرادی که قصد رانندگی در شب را دارند بهتر است مایعاتی مانند چای و قهوه را میل کنند.

وی ادامه داد:‌نباید برای رسیدن به مقصد عجله کرد و در هنگام خستگی نیز باید در محلی امن توقف کرد و پس از روشن‌کردن چراغ‌های خطر خودرو را روشن کرده و استراحت کنند.

معاون فرهنگ و آموزش پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه هر راننده باید بعد از هر دو ساعت رانندگی حتما توقف کرده و پس از مدتی استراحت ادامه مسیر دهد، گفت: رانندگی در شب قواعد خاص خود را دارد، در شب ها میدان و عمق دید کاهش محسوسی پیدا می‌کند بنابراین تا آنجا که امکان دارد بهتر است از رانندگی در شب پرهیز شود. اما در صورت رانندگی در شب سرعت باید حداقل 10 کیلومتر کمتر از سرعت معمولی در روز باشد و آینه دید عقب نیز در وضعیت دید شبانه قرار بگیرد.

جهانی با بیان اینکه هنگام رانندگی در شب تا حد امکان نباید از نور بالا استفاده شود، گفت: رانندگان نباید به نور چراغ اتومبیل‌های روبرو خیره شوند و چراغ سمت راست خودروی خود را با لبه سمت راست آسفالت جاده هماهنگ کرده و تنها نیم نگاهی به خودروی مقابل داشته باشند.در سربالایی‌ها که دید کمتری وجود دارد هم رانندگان باید توجه خود را به نوک تپه‌ها و سیم برق و دکل‌ها معطوف کرده تا با انعکاس نوری که می‌بینند متوجه خودروی در حال نزدیک شدن باشند.

معاون فرهنگ و آموزش پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هیچ‌گاه در هنگام رانندگی نباید با تلفن همراه صحبت کرد، گفت: در صورت بروز تصادف نسبت به انتقال وسایل نقلیه به منتهی الیه سمت راست راه اقدام شود، همچنین رانندگان باید هنگام رانندگی لباس‌های آزاد بپوشند و صحبت با اطرافیان را به حداقل برسانند.

جهانی با تاکید بر اینکه بستن کمربند ایمنی حتی برای سرنشینان ردیف‌های عقب خودرو را نباید فراموش کرد، اظهارکرد:‌قبل از رانندگی هم باید خواب کافی داشت و از مصرف داروهای خواب آور خودداری کرد.

به گفته معاون فرهنگ و آموزش پلیس راهور ناجا مدیریت سرعت بهترین راه کاهش تصادفات سهمگین است، چرا که حدود 20 درصد تصادفات بدلیل تخطی از سرعت مجاز رخ می‌دهد، همچنین با کنترل سرعت می‌توان از میزان آسیب‌ها و خسارات جاده‌ای جلوگیری کرد.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.







منبع: ایسنا

کد خبر 57398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha