نقش قیمت سوخت برآینده تولید خودرو

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، روزنامه دنیای خودرو نوشت: در همه جای دنیا تاثیر قیمت سوخت بر بازار امری غیر قابل‌انکار است ولی این تاثیر در کشورهای مختلف از الگوی یگانه‌ای پیروی نمی‌کند. به عنوان مثال قیمت پایین سوخت در کشور آمریکا باعث رونق بازار خودرو می‌شود، ولی در ایران چنین اتفاقی الزاما رخ نمی‌دهد. سوخت در ایران سال‌ها به کمک یارانه با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شد که باعث بی‌توجهی مصرف‌کنندگان به مضرات این کالای ارزان‌شده بود.

با واقعی‌تر شدن قیمت سوخت در ایران می‌توان گفت شاهد تاثیراتی در زمینه بهبود فرهنگ استفاده از این محصول و در زمینه کیفیت خودروها و افزایش تقاضا برای بهبود کیفیت و به‌دنبال آن ساخت خودروهای کم‌مصرف‌تر باشیم.

با وجود اینکه افزایش قیمت سوخت در دوره‌های کمی تورم‌زا بود، ولی امری اجتناب‌ناپذیر و مسیری رفتنی به شمار می‌رفت. البته حالا به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان افزایش قیمت سوخت دیگر آن تورم‌زایی سابق را ندارد و می‌توان با خیالی آسوده‌تر دست به این کار زد.

بی‌تفاوتی مصرف‌کنندگان

قیمت ارزان سوخت باعث شده بود مصرف‌کنندگان نسبت به میزان ضررهای آن بی‌تفاوت باشند. طبیعتا در چنین شرایطی اقبال به سمت خودروهای پرمصرف و قدرتمند بیشتر از خودروهای اقتصادی بود. شرایطی که ایران تا دهه 70 داشت بی‌شباهت به وضعیت کنونی بازارهای جهانی نیست. با کاهش نرخ بنزین اقبال به خودروهای پرقدرت بیشتر شد و در سال 2015 فروش این خودروها در اروپا، آمریکا و آسیا افزایش بسیار زیادی داشت. زمانی‌که افزایش قیمت سوخت در دهه 80 استارت خورد، کم‌کم خیابان‌های ایران از خودروهای پرمصرف خالی شد. نشانه دیگری که برای این مساله می‌توان آورد، فروش بسیار زیاد خودروهایی مانند پراید در ایران است. همان‌طور که در سال گذشته شاهد بودیم، در شرایطی که بازار خودروی کشور در رکود شدید قرار داشت، وام‌های بانکی به کمک خودروسازان آمد و در آن مدت خودروی کم‌مصرف پراید، رکورد سرعت فروش خودرو در یک هفته را شکست.

با بررسی این اطلاعات می‌توان به الگوی مورد نظر دست یافت. ایرانی‌ها به خودروهای کم‌مصرف‌تر علاقه‌مند شده‌اند ولی این اولین،‌ ساده‌ترین و مقدماتی‌ترین واکنش نسبت به افزایش قیمت بود.

تغییر نگرش خودروسازان

برای اینکه متوجه تاثیر قیمت سوخت روی سبد محصولات خودروسازان شویم می‌توانیم به سال‌های 2008 تا 2012 رجوع کنیم که بیشتر کشورهای جهان خصوصا آمریکا درگیر بحران اقتصادی بودند. در ابتدای قرن جدید خودروسازان شدیدا به خودروهای سوپراسپرت و پرقدرت علاقه‌مند شده بودند. این بازار، سودآوری بسیار زیادی برای خودروسازان داشت و این خودروها با تیراژ پایین‌تر سودآوری بالاتری داشتند. ولی با آغاز بحران اقتصادی، بیشتر شرکت‌های سازنده خودروهای سوپر‌اسپرت ورشکسته شدند و این بخش از صنعت خودرو که روی آن سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده بود، سودآوری خود را از دست داد. در عوض خودروهای اقتصادی به اوج فروش خود رسیدند.

جنرال‌موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز آن زمان ورشکست شد و فیات با خودروهای کم‌مصرفش به سوددهی رسید.

با وجود این که در سال‌های گذشته ایران شرایط خاص خود را داشت ولی رفته‌رفته مناسبات و قواعد جهانی صنعت خودرو در ایران هم حاکم خواهد شد. قیمت سوخت در ایران همیشه پایین‌تر از ارزش واقعی بود و رفتار خودروسازان در ایران با دیگران تفاوت داشت. حالا اما خودروسازان ایرانی در مرحله‌‌ای حساس هستند که قرار است از بازاری محلی و انحصاری پا به بازاری پررونق و رقابتی بگذارند.

در این شرایط مساله قیمت بنزین می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده این صنعت ایفا کند و خودروسازان اگر به کم‌مصرف بودن خودرو در این مرحله اولویت ندهند، احتمالا در آینده باید هزینه‌های سربار زیادی را متحمل شوند. بسته به اینکه خودروسازان ایرانی راه خودروسازان آسیای شرقی را پیش بگیرند یا غول‌سازان آمریکایی، خودروسازان ایرانی باید این مساله را درک کنند که قیمت سوخت به چه سمتی خواهد رفت؟

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 57642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha