کد خبر 58126
۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
دلیل رشد واردات خودرو چیست؟

پرشین خودرو: با بررسی آمار واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته باشد.

به گزارش «پرشین خودرو»، البته مقایسه آمار واردات خودرو در ماه نخست نسبت به ماه دوم سال جاری نشان می‌دهد که شدت واردات خودرو در حال کاهش است بنابراین ۲ ماه زمان مناسبی برای پیش‌بینی وضعیت واردات تا پایان سال نخواهد بود.

در ۲ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان واردات خودرو افزایش یافت به طوری که آمارها حاکی از آن است که در ۲ ماه نخست سال ۹۴ حدود ۴ هزار و ۳۶۶ خودرو وارد شده در حالی که در سال جاری این آمار ۶ هزار و۸۵۴ دستگاه خودرو بوده است.

ضمن اینکه در ۲ ماه نخست سال ۹۳ نیز، ۱۳ هزار و ۳۱ خودرو وارد کشور شده بود. از این رو آمارها نشان می‌دهد که در ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد واردات خودرو رشد داشته است. در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود که علت رشد واردات خودرو در ۲ ماه نخست سال ورود بسیاری از خودروهایی است که در سال گذشته ثبت‌سفارش شده و در گمرک مانده و ترخیص آنها در سال جاری انجام شده است.

البته بخش دیگری از خودروهایی که وارد شده ناشی از تقاضای بازار بوده و به واسطه شرایط فروشی که برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده، انجام شده است. بنابراین بخشی از خودروهایی که امسال وارد شده به واسطه رفع تعهداتی است که از پیش ایجاد شده است.

بخش سوم واردات خودرو در ۲ ماه نخست امسال بر اساس پیش‌بینی تقاضای بازار در ماه‌های آینده و به منظور تقاضای فعلی و عادی بازار بوده است.


بنابراین با توجه به موضوع ساماندهی واردات خودرو از سوی دولت، اعتبارات اختصاصی بودجه ۹۵ نشان نمی‌دهد که واردات خودرو در حال ساماندهی است

بر اساس استراتژی صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴، میزان واردات نسبت به تولید باید به ۱۰درصد برسد در حالی که این عدد در سال ۹۴ نزدیک به ۴درصد بوده است. بنابراین تا دستیابی به میزان وارداتی که در سند استراتژی صنعت خودرو تعیین شده، همچنان فاصله زیادی وجود دارد.

البته این مسئله نیاز به بررسی بیشتر بازار و از سویی افزایش میزان واردات دارد ضمن اینکه دستیابی به این ارقام مستلزم زیرساخت‌های خاصی است. آمار حاکی از رشد واردات خودروهای چینی در سال جاری است در حالی که در میان ۵ نشانی که در سال ۹۴ و ۹۵ بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده بودند هیچ خودرویی با نشان چینی وجود ندارد و کیا، هیوندا، تویوتا، سورنتو، لکسوس، ب‌ام‌و، بنز و میتسوبیشی ۸ نشانی است که بیشترین سهم را در واردات ۲ ماه نخست سال گذشته داشته که البته در سال جاری نیز با تغییر در جایگاه برخی نشان‌ها بر اساس میزان واردات همچنان همین نشان‌ها در اولویت قرار دارند.

بی‌شک قیمت خودروهای وارداتی متاثر از عواملی مانند هزینه و تعرفه بوده و البته در این زمینه تغییری رخ نداده است. عامل بعدی در این ارتباط با نرخ ارز دولتی و آزاد است که در هر دو بخش در ابتدای سال با افزایش مواجه بوده‌ایم.



 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.










منبع: گسترش صمت

کد خبر 58126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha