کد خبر 58197
۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
خودروسازان دولتی هستند یا نه؟

پرشین خودرو: وزارت صنعت که تنها به واسطه سازمان گسترش به صورت مستقیم ۱۴.۰۵ درصد از مالکیت ایران خودرو را دارا می باشد، از نقش قابل توجهی در مدیریت این شرکت برخوردار می باشد.

به گزارش «پرشین خودرو»، "نعمت زاده" وزیر صنعت، معدن و تجارت شنبه 19 تیر با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در رابطه با مدیریت دولت در ایران خودرو عنوان کرد: دولت در ایران خودرو 14.5 درصد سهم دارد و بابت این سهم، فقط یک کرسی در هیات مدیره و یک نماینده دارد.
نعمت زاده تاکید کرد که سازمان گسترش به عنوان یک نهاد دولتی تنها یک سهم در هیات مدیره ایران خودرو دارد و دولت کرسی دیگری غیر از این در هیات مدیره ایران خودرو ندارد.
اما با بررسی اعضای هیات مدیره ایران خودرو مشاهده می شود که علاوه بر سازمان گسترش که یک کرسی در هیات مدیره با سمت رئیس هیات مدیره در اختیار دارد، کرسی های دیگری نیز متعلق به نهادهای مرتبط با دولت می باشد.
بر اساس اطلاعیه ی ایران خودرو به بورس در تاریخ 14/1/95 مشاهده می شود که علاوه بر سازمان گسترش و نوسازی شرکت "تعاونی تعاونی کارکنان سازمان گسترش و نوسازی" نیز که مرتبط با وزارت صنعت می باشد یک کرسی هیات مدیره با سمت نائب رئیس هیات مدیره در اختیار دارد و آقای یکه زارع نیز که نماینده شرکت سرمایه گذاری سلیم (زیر مجموعه ایران خودرو) می باشد در دوره ی پیشین نماینده ی سازمان مدیریت صنعتی که زیر مجموعه ی سازمان گسترش می باشد، بوده است.
اعضای هیات مدیره ایران خودرو به شرح زیر می باشد:

اما با بررسی دوره ی قبلی هیات مدیره ایران خودرو مشاهده می شود که علاوه بر دو کرسی "شرکت سازمان گسترش و نوسازی" و "شرکت تعاونی کارکنان سازمان گسترش و نوسازی"، "سازمان مدیریت صنعتی" که زیر مجموعه ی سازمان گسترش و وزارت صنعت می باشد نیز یک کرسی هیات مدیره در اختیار داشته است. بنابراین دولت و وزارت صنعت به مدت دو سال از تاریخ 21/12/1392 تا تاریخ 22/12/94 سه کرسی از پنج کرسی هیات مدیره ی ایران خودرو را در اختیار داشته است. اعضای هیات مدیره ایران خودرو در این دوره به شرح زیر می باشد:

و این به این معنی است که وزارت صنعت و دولت که تنها توسط سازمان گسترش به صورت مستقیم 14.05 درصد از مالکیت ایران خودرو را دارا می باشد، نقش قابل توجهی در مدیریت ایران خودرو دارد.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

کد خبر 58197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha