کد خبر 58204
۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸

پرشین خودرو: تشخیص این مسئله که آیا افراد بازگشته از سوریه برای داعش جنگیده‌اند یا خیر، به هیچ وجه کار ساده‌ای برای مقامات اروپایی نیست. اما اطلاعاتی که به تازگی از این گروه تروریستی درز پیدا کرده می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها کند. اشپیگل اسناد نگهداری شده در بوروکراسی داعش را مستقیما مشاهده کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، ظاهرا محمد اچ. ساکن شهر ووپرتالِ آلمان در ژوئیه سال 2014 تصمیم گرفت یک ماه پس از فعالیت در داعش به آلمان برگردد. تصمیم او متعاقبا توسط بوروکراسی اداری داعش بررسی و پرونده وی بر اساس درخواستش بروز شد.

مقامات داعشی هر دو نام واقعی و نام جنگیِ او (اسماعیل الآلمانی) را در پرونده ذکر کردند. علاوه بر آن، مقامات این گروه تروریستی در قابل نام وی، عنوان «جنگجو» را یادداشت کرده بودند و اینکه قرار است او از شهر جرابلس به آلمان برگردد. دلیل بازگشت او نیز «خانواده» درج شده بود. داعشی‌ها گذرنامه این شخص را به او بازگردانده و او بدون هیچ مشکلی می‌توانست برگردد.
 
پرونده او اما در دست داعش باقی ماند؛ دست کم برای مدتی کوتاه!
 
واژه «دولت» در نام این گروه تروریستی اتفاقی نیست: داعش بسیار تمایل دارد تا نهادی کشور گونه را تاسیس کند و پیروان داعش نیز آرزوی تاسیس خلافت را دارند. یک استنباط جانبی از این موضوع می‌تواند این باشد که داعش تشریفات اداری متناسب با یک کشور را نیز در اختیار داشته باشد که بتواند اتفاقات را ثبت کند. اما اشتیاق داعش برای کشور شدن برای طرفداران جنگ طلبش اتفاق خوشایندی نیست و می‌تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد.
 
به تازگی، فرم‌های خروج از داعش مانند همان فرمی که برای خروج محمد اچ. پر شده بود از داعش به کشورهای دیگر قاچاق شده و در نهایت به دست مقامات آلمانی رسیده است. اشپیگل و اشپیگل تی.وی. به مجموعه‌ای از اسناد این چنینی به زبان عربی دسترسی پیدا کرده است. اطلاعات به دست آمده در مجموع در مورد 400 "جهادگرایی" است که از مناطق تحت کنترل داعش خارج شده‌اند که 20 تن از آنان آلمانی بوده‌اند.

ماموریت سری
در بسیاری از پرونده‌های مربوط به خروج پرسنل داعش علت خروج عنوان شده است. در بسیاری از موارد، خانواده یا دلایل پزشکی دلیل اصلی بوده است اما در بین آن‌ها می‌توان دلایل بدشگون‌تری را نیز یافت. مامورین داعش روی فرم مردی که احتمال می‌رود آلمانی باشد، «ماموریت سری» را نوشته‌اند، گرچه هویت اصلی وی هنوز کاملا به تایید مراجع قانونی نرسیده است. در همان فرم و در مقابل «مهارت‌ها» نوشته شده است: «قتل.»

افشاگری از

 
کشف این اسناد باعث شده تا بازرس‌ها به مدارک بسیار مهمی دسترسی پیدا کرده باشند. دادستانی فدرال آلمان در حال حاضر بر روی بیش از 150 پرونده مربوط به جنگ داخلی سوریه و عراق کار می‌کند که 50 مورد دیگر نیز به بازپرس‌های دولتی ارجاع داده شده است. گرچه این تعداد بی‌سابقه بوده اما مقامات قضایی به سادگی قادر نیستند رای دهند. در حقیقت ممکن نیست که از شاهدین سوال شود، به جایی یورش برد و یا حتی تماس‌های تلفنی در مناطق جنگی را کنترل کرد. به همین دلیل، تهیه کردن مدارک و شواهد کافی برای ارائه در دادگاه کاملا کار دشواری است.
 
اما مدارکی که اخیرا کشف شده به بازرس‌ها می‌کند تا آن‌ها بتوانند اثبات کنند که جهادگران بازگشته از سوریه و عراق در واقع همان اعضای گروه تروریستی داعش بوده‌اند.
 
همسر در غل و زنجیر

برخی از افراطی‌های نام برده شده در این فرم‌ها در حال حاضر کاملا آزادنه می‌چرخند. مقامات امنیتی کاملا مراقبشان هستند زیرا آن‌ها افرادی خطرناک محسوب می‌شوند. با این وجود، پلیس نمی‌تواند آن‌ها را دستگیر کنید زیرا اثبات عضویتشان در داعش عملا هنوز ممکن نیست. در بسیاری از موارد، مانند مورد محمد اچ (یا اسماعیل آلمانی)، مقامات آلمان پیش از کشف آن پرونده‌ها هیچ اطلاعی از حضور این افراد در سوریه و داعش نداشتند.
 
محمد اچ 20 ساله پس از بازگشت از "جهاد،" به نحوی عمل نکرد که توجه دیگران را به خود جلب نکند. وی در اوایل سال 2015 همسرش را با زنجیر در شهر ووپرتال بست. یک سر زنجیر به مچ دست همسرش بسته شده بود – همانطور که در عکس‌های موجود در پرونده‌اش مشهود است – و انتهای دیگر زنجیر نیز به کوله پشتی او بسته شده بود. چهره و بدن همسرش کاملا پوشانده شده بود.
 
در یک روز چهارشنبه در ماه ژوئیه، خبرنگان شبکه اشپیگل تی وی در خیابان به محمد نزدیک شدند. او مردی تنومند و کلاه‌دار است. ظاهرش یادآور ویدیوهای تبلیغاتی داعش است: مغرور و مصمم. یکی از خبرنگاران از او پرسید که آیا عضو داعش بوده است؟ او با لحنی بی‌ادبانه پاسخ داد: «داری دروغ میگی. تو دروغگویی. اصلا کاری با تو ندارم.» او سپس از صحنه دور می‌شود.
 
محمد در راه رفتن به آپارتمانی بود که قصد داشت برای خودش و همسرش رهن کند: خانه‌ای سه خوابه با یک آشپزخانه و حمام که قیمتش هم خوب بود. او هنگامی که به دنبال یک دستگاه آپارتمان برای اجاره بود، به صاحبان خانه در شهرک انِپِتال در حومه ووپرتال گفته بود که او و همسرش در رفاه کامل هستند.
 
گفته می‌شود که محمد اچ. در خانه پدرش، نوعی مسجد برای گردهماییِ افراطی‌ها برقرار کرده است. یکی از مقامات ارشد امنیتی می‌گوید که محمد ارتباطات بسیاری داشته و یکی از افراد کلیدی در صحنه محسوب می‌شود. وی می‌گوید که محمد «کاملا غیر قابل پیش‌بینی است.»
 
او متعلق به نسل دوم "اسلامگرایان شرور" در منطقه ووپرتال است. در این منطقه پیشتر میزبان گروه سلفیِ میلاتو ابراهیم است که فعالیت آن در سال 2012 ممنوع شد. این گروه تبلیغاتچیان آلمانی زبانِ داعش «کریستیان اِمده» و «دنیس کوسپرت» را تحویل داده است. همچنین اولین آلمانی که برای داعش عملیات انتحاری انجام داد – رابرت بی. که در استان حمص موجب کشته شدن 50 نفر شد – نیز به همین گروه تعلق داشت.
 
عدم وجود ارتباطات بودار

پلیس بر این باور است که محمد اچ. قادر است در هر زمان و مکانی حمله انجام دهد و به همین دلیل در رده افراد «بسیار مخاطره آمیز» قرار گرفته که می‌تواند خطرات امنیتی را ایجاد کند. مقامات فدرال و دولتی در حال حاضر نام 500 اسلامگرا را در فهرست افراد مخاطره آمیز برای امنیت رده بندی کرده‌اند و رفتار آن‌ها را کاملا دقیق زیر نظر دارند. حدود نیمی از این افراد در حال حاضر در آلمان به سر می‌برند.

افشاگری از
فرم ثبتی داعش برای جنگجویان خارجی خود؛ این اسناد می‌توانند به کمک نیروهای امنیتی بیایند

محمد در اوت سال گذشته تلاش کرد دوباره به سوریه برگردد که پلیس فدرال آلمان مانع سفر او و همسرش در فرودگاه دوسلدورف به استانبول شدند. بازرس‌های پرونده معتقدند که این دو قصد داشتند وارد مناطق تحت کنترل داعش شوند. مقامات امنیتی ووپرتال نیز یک کارگروهِ ویژه برای بازجویی از محمد اچ انتخاب کردند. محمد به دلیل پرونده‌اش با همسر غل و زنجیره خود با نام «زنجیر» در آنجا مشهور است.
 
محمد پس از دستگیری نزدیک به یک ماه در بازداشت به سر برد، اما مقامات حکم به آزادی وی دادند زیرا نمی‌توانستند اثبات کنند که مقصد نهایی وی سوریه بوده است. از کامپیوتر و گوشی همراه محمد هم هیچ سرنخی پیدا نشد. هیچ نوع ارتباط بوداری اعم از چت و پیام متنی در گوشی او موجود نبود. پلیس نیز نتوانست اسناد خاصی را در خانه او پیدا کند. یکی از بازجویان آشنا به پرونده گفت: «شکی نیست که او باهوش است.»
 
محمد یک آلمانیِ ترک تبار است که از آن موقع و حتی علیرغم کشف اسناد جدید، کاملا آزادانه در حال چرخیدن است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که مقامات مربوط در حال بررسی صحت این اسناد هستند. بازجویی از گروه تروریستی داعش باید مطابق با استانداردهای بالایی صورت گیرد و دستگاه پلیس فدرال آلمان نیز به دقت در حال بررسی فهرست داعشی‌ها و نحوه رسیدن آن فهرست به آلمان است. هولگر مونش، رئیس پلیس فدرال آلمان، می‌گوید: «بیشتر اطلاعات به دست آمده منطقی و مطابق اطلاعات پیشین ما است. به همین دلیل می‌توان گفت که این فرم‌ها کاملا واقعی هستند.» بازجویان پرونده اما باید اثبات کنند که این اسناد واقعی هستند و به نظر رسیدن آن‌ها کافی نیست. در غیر این صورت نمی‌توان از این اسناد در دادگاه استفاده کرد.
 
منشا اسناد

این اسناد اولین بار در یک بازار سیاه در مرز ترکیه و سوریه فروخته شدند؛ جایی که انواع عتیقه، مواد مخدر و نفت به شکلی مخفیانه از مناطق تحت کنترل داعش به سمت خاک ترکیه برده می‌شوند. این پرونده‌ها نیز حزو کالاهای قاچاقی بوده و تمام آن‌ها اصل نیستند.
 
در بهار سال جاری، یک افشاگری اطلاعاتی بر علیه داعش رخ داد. هزاران سند دیجیتال متعلق به کارکنان داعش به ترکیه منتقل و سپس در ازای مبالغ بالا به روزنامه نگاران، مامورین و فعالان فروخته شدند. حتی گاها بسته بندی‌های آن تغییر کرد و در این بین نام و تاریخ برخی از موارد تغییر کردند. این کار باعث شد تا مقامات آلمانی کار دشوارتری داشته باشند.
 
اطلاعات اضافی

یکی از منابع که در سوریه ارتباطات قوی دارد می‌گوید که احتمالا آن جنگجوی داعشی که این اسناد را قاچاق کرده احتمالا از اهمیت اطلاعاتی که منتقل می‌کرده خبر نداشته است. وی می‌گوید که یک شورشی سوری در نهایت از ارزش این اسناد آگاه شده و نزدیک به 50000 سند را جمع کرده است.
 
اشپیگل نیز از طریق یک واسطه به این اسناد دسترسی پیدا کرده است. رسانه‌های دیگر نیز این گنجینه اطلاعاتی را بررسی کرده‌اند که اکثر آن‌ها فرم‌ها ورود نگهداری شده توسط داعش بوده‌اند. از این رو، مقامات داعش نه تنها هنگام خروج جنگ طلبان خارجی از مناطق تحت کنترل خود از آن‌ها سوال می‌کردند، بلکه در بدو ورود نیز از آن‌ها بازحویی به عمل می‌آمد و اسنادش نیز نگهداری می‌شد.

افشاگری از
برخی حتی فکرش را هم نمی‌کردند که پای داعش به خاک اروپا باز شود - تصویر مربوط به ورشگاه هانوفر آلمان است

 

سوابق ورود و خروج این افراد بنا به دلایلی از اهمیت بالایی برای مقامات امنیتی برخوردار است، چرا که آن‌ها اینک می‌توانند دریابند که چه کسی و چه زمانی به کشورش بازگشته است. برای نمونه، از حدود 800 جنگ طلب آلمانی که به سوریه و عراق سفر کرده بودند، حالا نزدیک به یک سوم آن‌ها به کشورشان بازگشته‌اند.
 
یکی از این افراد لِنارت ام.، ساعت ساز، است که برای داعش جنگیده بود. البته این را فعلا بر اساس همین اسناد می‌توان گفت. لنارت در محلی در نزدیکی فرودگاه هامبورگ زندگی می‌کند که رفاه زندگی آلمان در آن مشهود است. وقتی وقتی در 17 مه 2014 وارد سوریه و مناطق تحت کنترل داعش شد، گذرنامه، دو آیپاد و یک آیفونش را تحویل داد و هنگام بازگشت از سوریه در تابستان همان سال، وسایل الکترونیکی را پس نگرفت.
 
اشپیگل در ماه رمضان امسال، دو ساعت پیش از افطار پیش لنارت رفت. لنارت 23 ساله در حال راه رفتن به سمت مترو بود. او وقتی پرونده داعشی بودنش را دید، گفت: «هر کسی می‌تواند سفر خارجی برود. این کار اساسا مشکلی ندارد. آن جعلی است.»
 
گفته می‌شود که لنارت ام به خاطر ارتباط با جنبش «حزب التحریر» که از دل «اخوان المسلمین» پدید آمده، تندرو شده است. فعالیت این گروه از سال 2003 در آلمان ممنوع شد اما به شکل زیرزمینی و به امید ایجاد یک خلاقت به فعالیت خود ادامه داده است.
 
اسامی، اسامی مستعار و ملیت‌ها

یک زن نقابدار از پشت پرده آپارتمان لنارت بیرون آمد که احتمالا همسر 19 ساله‌اش "بتول" بود. او از این جهت برای مقامات آشناست که دو سال پیش از یک رهگذر در دویسبورگ خواست تا تلفن همراهش را قرص بگیرد. آن شخص پلیس را در جریان گذاشت زیرا آن خانم نقابدار کمی مشکوک به نظر می‌رسید. بعدها والدین آن دختر شکایتی را تنظیم کردند که دخترش برخلاف میل باطنی‌اش نگه داشته شده که البته آن شکایت راه به جایی نبرد. در این بین، احتمال ارتباط لنارت با داعش نیز رد شد.
 
داعش اطلاعات جمع آوری شده در مورد افراد بازگشته به کشورشان را در فایل‌های ورد نگهداری می‌کرد. این فایل‌ها مربوط به اواخر سال 2013 تا بهار 2015 است و به ترتیب ماه‌های عربی دسته بندی شده است: مثلا رجب یا رمضان. نام، نام مستعار و ملیت حداکثر 62 تروریست برای هر ماه لیست شده است. اطلاعات بیشتری نیز وجود دارد.
 
این اطلاعات نه تنها برای مقامات امنیتی که برای پژوهشگران نیز اهمیت دارد. تیمی از آکادمی نظامی وست پوینت آمریکا به رهبری «برایان پرایس» تصمیم گرفتند تا این پرونده‌های را به شکلی نظام‌مند دسته بندی کنند. این گروه 4173 فرم ورودی جنگجویان خارجی که توسط NBC به دستشان رسیده بود را بررسی کردند.
 
سرهنگ دوم پرایس می‌گوید: «اگر قرار باشد به خوبی با دشمنانمان بجنگیم، باید قبل از هر چیز آن‌ها را بشناسیم. این تیم تحقیقاتی اطلاعات به دست آمده توسط جهادگرایان (که اغلب آن‌ها در سال 2014 به سوریه سفر کرده بودند) را بررسی کرد. آن‌ها سپس، سن، ملیت، پیش زمینه‌های تحصیلی، دانش مذهبی و مهارت‌هایشان را با هم بررسی کرد.
 
پرایس می‌گوید: «تنوع در تمام زمینه‌ها بسیار جالب است. از نوجوانان گرفته تا افراد 60 ساله، از بی‌سواد گرفته تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، از هر سبک آدمی در بین داعش وجود دارد.» بسیاری در غرب بر این باورند که فقط مردان مجرد و ناامید به داعش می‌پیوندند. پرایس می‌گوید که این قضیه صحت ندارد. وی می‌گوید که تصور ایجاد دولت اسلامی – که به افراد تحصیل کرده هم نیاز دارد – باعث می‌شود تا این افراد جذب داعش شوند.

افشاگری از
لنارت اِم.

 
نشانه‌های مبهم

وی همچنین می‌گوید که داعش توانایی یادگیری و انطباق سریع را داراست. این گروه برخلاف گروه‌های قبلی سامانه مدیریت پرسنلِ قابل قبولی دارد و علاوه بر آن، مقامات داعش قابلیت‌های ویژه یا دانش خاص افراد خوب را ذکر می‌کنند.
 
برایان دادول، کارشناس ویژه داعش در مرکز مبارزه با تروریسم، می‌گوید: «افراد دارای تجارب نظامی یا هک کردن و همچنین افراد دارای ویزای کشورهای غربی، بیشتر توجه داعش را به خود جلب می‌کنند.» به نظر می‌رسد که داعش از مدت‌ها قبل برای حمله توسط افرادی که به کشورهایشان برمی‌گشتند، برنامه ریزی کرده بود. این در حالی بود که مقامات رسمی امنیتی کشورهای غربی هنوز باور داشتند که چنین حملاتی به اروپا تقریبا غیرمحمتل است.
 
نداشتن اطلاعات مذهبی

پژوهشگران مرکز مبارزه با تروریسم با بررسی پرونده‌های افرادی که از آلمان به داعش پیوستند، متوجه "کمبود شدید دانش مذهبی" این افراد شد. این قضیه همچنین برای سنان آ.، آلمانی ترک تبار که اسمش در پرونده‌های داعش آمده، نیز صدق می‌کند. سنان 27 ساله در حال حاضر به اتهام عضویت در گروه تروریستی «مجاهدین طالبان آلمان» در دادگاهی در برلین در حال محاکمه است. این گروه ارتباط نزدیکی با طالبان داشته و سال‌ها پیش در مرز افغانستان و پاکستان فاعلیت می‌کرد.

تا همین چند وقت پیش، مقامات نشانه‌های مبهمی در دست داشتند که بر اساس آن سنان در سال 2014 از وزیرستان به ترکیه و سپس به سوریه رفته باشد. وی در سپتامبر 2015 به یکی از کنسولگری‌های آلمان در ترکیه گزارش داد و در 18 دسامبر همان سال، پس از فرود آمدن در فرودگاه تِگل برلین، دستگیر شد.
 
بر اساس اسناد جدید، سنان به مدت دو ماه در تابستان سال 2014 در داعش عضویت داشته است. در فرم وی، "درمان" به عنوان دلیل خروج او از داعش عنوان شده است. اسناد مربوط به ورود و خروج به کمک بازجویان می‌آید، زیرا آن‌ها حالا یک مدرک اضافی برای محکوم کردن سنان در دست دارند. اینکه او آیا پس از بازگشت به دنبال مسائل درمانی درفته هنوز مشخص نیست.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

منبع: فرادید

کد خبر 58204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha