نگران از بین رفتن انحصار در واردات خودرو نیستیم

پرشین خودرو: چنانچه قوانین و زیرساخت های لازم برای یک طرح تدوین نشود، نتیجه کار، تنها شکست است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، چند وقتی است که در مورد شکسته شدن خط انحصار واردات خودرو در کشور بحث و گفتگو می شود و در همین ماه گذشته بالاخره این بحث ها تبدیل به قانونی شد برای آزاد شدن واردات خودرو بدون داشتن مسئولیت خاص.

 


تا قبل از این اگر کسی می خواست برند خودرویی را وارد کشور کند باید انحصارا با شرکت تولید کننده وارد مذاکره می شد و هر کس که زودتر در این مذاکرات موفق می شد؛ می توانست انحصار واردات برند مورد نظر را در کشور به دست بگیرد که این یعنی تمام گارانتی و وارانتی با این مجموعه بوده و باید جوابگوی تمام حواشی نیز، خود او باشد.

 

اما با قانون جدید که برای برداشته شدن انحصار واردات و یا به قول موافقان آن، برای افزایش رقابت در بازار خودرو صورت گرفته است، هر شخصی بدون داشتن امکانات اولیه نیز می تواند ادعا کند که مثلا واردکننده خودروی سواری رنو و یا بنز است و این در بازار مریض خودرویی ما نمی تواند عواقب خوبی داشته باشد.
بسیاری از واردکنندگان فعلی خودرو با این قانون جدید مشکل داشته و آن را دلیلی برای ضعف های سال های آینده در بازار خودرو می دانند.

 

داریوش بی ریا مدیرعامل گروه آرین سرمایه با تاکید بر این مطلب که تصویب چنین قانونی را به صلاح بازار خودرو نمی داند اما؛ خود و شرکت زیرمجموعه آرین سرمایه را از هر گزندی مصون می داند.

 

وی در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، در خصوص شکستن انحصار واردات خودرو گفت: خوشبختانه با توجه به سطح روابط بالا و خوب گروه آرین سرمایه با تامین کنندگان خود، به نظر نمی رسد که این قانون و شکسته شدن انحصار واردات برند های خودرویی به این مجموعه آسیبی برساند.

 

وی با بیان این مطلب که از این طرح استقبال نمی کند تصریح کرد: مطمئن باشید تمامی شرکت های واردکننده خودرو که از سطح روابط خوبی با تامین کنندگان خود بهره نبرند، از اجرای این تصمیم متضرر خواهند شد و این ضرر تنها دامن ایشان را نمی گیرد و بازار خودرو را متاثر می کند.

 

بی ریا افزود: اگر یک برند خودرو توسط چند شرکت وارد شود و خدمات پس از فروش این شرکت ها مطلوب نباشد، ضرر اصلی برای مجموعه ای خواهد بود که بهترین عملکرد را در فروش و خدمات پس از فروش آن شرکت ارائه کرده است اما؛ به علت عملکرد بقیه واردکنندگان، باید ضرری هنگفت از بدنامی برند خود بدهد.
این فعال حوزه واردات خودرو در مورد نوع همکاری گروه آرین سرمایه با خودروسازان خارجی گفت: ما در همان ابتدا قدم خود را محکم برداشته و با اطمینان بر زمین می گذاریم تا اگر زمانی چنین سیاست هایی در کشور اتخاذ شد، کمترین آسیب را دیده و به نقطه آغازین کار بر نگردیم.

 

مدیر عامل گروه آرین سرمایه اجرای طرح شکستن انحصار واردات خودرو را یک تهدید برای زیرمجموعه خود نمی داند اما اجرای صحیح آن را ملاک رسیدن موافقان این طرح به اهداف پیش بینی شده دانسته و این نقص در اجرا را تهدیدی برای بازار آرام خودروهای وارداتی می داند.

 

گروه آرین سرمایه، خودروهای سه برند میتسوبیشی ژاپن، دی.اس فرانسه و خودروهای نیمه سنگین جی.ای.سی چین در ایران را راهبری می کند.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت چند وقتی است که به واردکنندگان خودروهای خارجی برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت های تولید کننده خودرو فشار می آورد تا دیگر تنها واردکننده نباشند و بتوانند خود را نماینده رسمی فلان برند خودرویی در ایران معرفی کنند اما؛ حال با اعلام این تصمیم باید دید اجرای برنامه ایجاد نمایندگی های رسمی تولیدکنندگان خارجی که چندی پیش گریبان گوشی های آیفون و شرکت اپل را نیز گرفت، به کجا ختم می شود.پ

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 58577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha