تعرفه بالای واردات؛ کیفیت خودروهای داخلی را کاهش داد

پرشین خودرو: حمایت از خودروسازان داخلی با وضع تعرفه های بالا باید زمان بندی مشخصی می داشت تا ایشان از این فرصت سو استفاده نکنند.

امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب گفت: اینکه برخی از کارشناسان و البته متولیان صنعت خودرو می گویند که بود و نبود تعرفه بالای وارادت خودرو در صنعت خودروی ایران بی تاثیر است را قبول ندارم و این بحث از پایه و اساس بدون منطق است.

وی ادامه داد: وقتی دولت برای یک محصول تعرفه می گذارد، هدف حمایت از تولید آن محصول در داخل است. بنابراین سود اصلی را تولید کننده داخلی خواهد برد البته به شرط استفاده مناسب از وقت و فضایی که این تعرفه برای تولید کننده ایجاد می کند.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد استفاده از این فرصت گفت: به هر حال وقتی محصول مشابه داخلی با چندین برابر قیمت به کشور وارد می شود، این تفاوت در قیمت به نفع تولید کننده ای خواهد بود که محصول خود را از لحاظ کیفیت ارتقا داده و با قیمتی بسیار کمتر از نوع وارداتی آن عرضه نماید.

وی به شرایط انحصاری بازار خودرو در کشور اشاره کرد و افزود: یک زمانی به بهانه حمایت از تولید داخلی گفتند واردات ممنوع! سپس دیدند اینطور هم که نمی شود بنابراین گفتند واردات آزاد اما؛ تعرفه بالا در نظر گرفته شود.

امینی ادامه داد: این تعرفه گذاری برای حمایت از تولید داخلی وضع شد و می شود پس اینکه بگوییم نفعش برای
دولت است و تولید کننده هیچ نفعی از آن نمی برد؛ بی منطق است.

وی در تکمیل حرف های خود گفت: البته قرار نبود که این تعرفه گذاری مادام العمر شود و قرار این بود در دورانی که تعرفه بالا وضع شد، تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با مشابه خارجی شده و در آن زمان کم کم تعرفه ها کاهش پیدا کرده تا صفر شود اما؛ این اتفاق در حوزه خودرو نیفتاد و بنابراین این صنعت همچنان نیازمند وضع تعرفه بر محصولات وارداتی است.

این استاد دانشگاه در مورد نفع دولت از وضع تعرفه ها نیز گفت: این حرف درست است و بی شک دولت نیز به فکر کسب و کار خود است اما با تایید این جمله نمی توانیم بگوییم که تعرفه برای حمایت از خودروساز نبوده و تا حال هم هیچ نفعی نداشته است.

وی با انتقاد از تولید محصولات بی کیفیت در صنعت خودروسازی ایران گفت: قرار شد تعرفه گذاری بالا صورت بگیرد تا این صنعت در داخل جان گرفته و عرض اندام کند اما گویی این اتفاق فقط موجب کاهش کیفیت همان بی کیفیت های قبل از تعرفه شد و هیچ سودی برای مردم نداشت و این عملکرد قابل دفاع نیست.

امینی در پایان تاکید کرد: کار ما درست نیست زیرا نقص فراوانی دارد. ما باید یک زمان بندی مشخص به خودروساز اعلام می کردیم که مثلا برای فلان خودرو 2 سال فرصت داری تا به کیفیت خوب برسی و اگر نشد ما تعرفه واردات را کاهش می دهیم و تنها ضرر کننده شمای تولید کننده خواهی بود که فرصت بهتر شدن بدون رقیب را از دست داده اید.





 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.





 

کد خبر 58584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha