کد خبر 58644
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۳
پسوند «RS» در سوپر اسپرت ها به چه معناست

پرشین خودرو: پسوند RS را بیش از هر حرف دیگری در نام خودروهای اسپرت برند‌های مختلف می‌بینیم. این پسوند پرکاربرد‌ترین نمونه در نوع خود برای متمایز کردن خودروهای اسپرت با نسخه‌های معمولی است. اما به راستی چرا RS بین خودروسازان از محبوبیت بالایی برخوردار است و چه معنی خاصی دارد؟

به گزارش «پرشین خودرو»، خودروسازان برای متمایز کردن خودروهای اسپرت و توانمند خود از سایر تولیدات، از پسوندهای متعددی استفاده می‌کنند؛ مانند AMG, ST, STI, QV. لیست این پسوندها با توجه به سلایق خودروسازان بسیار بلند بالا است. اما یکی از این پسوندها نسبت به بقیه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و آن RS است.

در بررسی که ما انجام دادیم حداقل ۹ کمپانی از این پسوند برای سریع‌ترین خودروهای خود استفاده کرده‌اند. این پسوند برای خودروهای مختلفی بکار رفته است؛ محصولاتی که هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند و حتی در یک کلاس یکسان هم نیستند. حتی این پسوند برای یک ویژگی مشخص در خودروها نیز به کار نرفته است.

اما چه چیز مشترکی در بین خودروهایی که با این پسوند ارائه شده‌‌اند، وجود دارد؟ مهم‌ترین وجه مشترک تمامی این خودروها، توان بالای آن‌ها نسبت به نسخه‌های استاندارد است. در ادامه‌ی مطلب به معرفی تعدادی از این خودروها می‌پردازیم.

 

پورشه

 

مطمئنا یکی از شرکت‌‌هایی که از پسوند RS بسیار استفاده کرده، پورشه است. در اشتوتگارت آن‌ها کلمه‌ (Rennsport) را دارند که "renn" در آلمانی به معنای مسابقه‌ای است. خودروسازان آلمانی بهترین خودروهای خود را به این پسوند مزیین می‌کنند؛ پورشه اکنون از این پسوند در 911GT3 RS استفاده می‌کند. اما در گذشته هم در چندین نسخه از 911 از پسوند RS استفاده کرده است. البته تعجبی هم ندارد که پورشه از این پسوند در چندین خودروی مسابقه‌ای خود اعم از 718 RS60 و RS SPYDER نیز استفاده کرده باشد.

 

آئودی

 

آئودی هم مانند پورشه از RS برای خودروهای توانمند خود استفاده کرده است تا از نسخه‌های کمی ضعیف‌تر که با پسوند S مشخص می‌‌شوند، متمایز باشند. این پسوند در گذشته تنها به یک مدل اطلاق می‌شد؛ امروزه این پسوند در چندین مدل از خودروهای این شرکت بکار برده می‌‌شود که از بین آن‌ها می‌توان به TT RS COUPE, RS Q3 Crossover, RS5 cabriolet و RS7 sport back اشاره کرد. حتی زمانی پورشه و آئودی بر سر استفاده از پسوند RS با هم به مشکل برخورده بودند.

 

جگوار

 

اگرچه جگوار دیگر از این پسوند استفاده نمی‌کند اما از آن برای نام گذاری خودروهای بسیار قدرتمند خود استفاده می‌کرد. به عنوان مثال می‌توان به خودروهایی چون XFR-S سدان و XKR-S کوپه و روباز اشاره کرد که در هر دو مدل پیشرانه‌ی ۵ لیتری توریوشارژ بکار رفته بود و با خودروهای توانمند مرسدس بنز AMG و ب‌ام‌و M مقایسه می‌شد. اما اکنون جگوار همانند شریک تجاری خود، لندروور، از پسوند SVR در مدل‌های خود استفاده می‌کند؛ سری F جگوار و لندروور اسپرت از این دسته هستند.

 

اسکودا

 

اشکودا هم از این پسوند برای خودروهای اسپرت خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال می‌‌توان به مدل Octavia RS اشاره کرد. اصلیت این برند خودرو متعلق به کشور جمهوری چک است، اما در حال حاضر تحت مالکیت فولکس واگن فعالیت می‌کند. اشکودا Octavia RS با فولکس واگت گلف GTI مقایسه می‌شود. البته محصول اشکودا توان حرکتی کمتری نسبت به گلف دارد. Octavia RS در دو مدل سدان و واگن ارائه شده است که در دو نسخه‌ی دیفرنسیل جلو و چهار چرخ متحرک عرضه می‌شود.

 

رنو

 

خودروساز‌های دیگری نیز جز آلمانی‌ها وجود دارند که به پسوند RS علاقه‌ی زیادی دارند. بخش اسپرت رنو (Renault Sport)، چندین هاچ بک قدرتمند مانند کلیو و مگان با پسوند RS روانه‌ی بازار کرده است. این خودروساز همچنین پیش‌تر به عرضه‌ی Twingo RS نیز پرداخته بود که البته در مدل جدیدتر، آن را با نام Twingo GT عرضه کردند.

 

فورد

 

در نام گذاری فورد، RS به معنی رالی اسپرت است (Rally Sport) که ریشه‌ی این پسوند را مشخص می‌کند. امروزه فورد این پسوند را به Focus RS نیز داده است که سطح جدیدی از توانایی را برای این هاچ‌بک‌ ۳۵۰ اسب بخاری به ارمغان آورده است. با سیستم پیشرفته‌ی چهار چرخ متحرک و حالت دریفت، فوکوس RS لذت رانندگی بالایی به همراه دارد. البته فورد محصولات توانمند خود را با برخی پسوند‌های دیگر نیز نام‌گذاری می‌کند که می‌توان به ST و GT350 اشاره کرد.

 

نیسان

 

نیسان خودروهای اسپرت و قدرتمند خود را با نام نیسمو (Nismo) مشخص می‌کند. اما این شرکت پس از افزایش توانایی‌های Juke Nismo آن را با نام Juke Nismo RS به بازار عرضه کرد. نیسان هنوز خودروی دیگری با این پسوند را عرضه نکرده است. باید منتظر ماند و دید آیا شاهد GT-R Nismo RS خواهیم بود.

 

شورولت

 

پسوندهای بسیاری اعم از SS برای خودروهای اسپرت و قدرتمند شورولت به کار رفته است. اما هنوز هم یک بسته‌ی تقویتی با نام RS برای کامارو وجود دارد. همچنین شورولت در نسخه‌ی اسپرت سونیک نیز از این پسوند استفاده کرده است. البته با زحمت می‌توان این پسوند را برای این خودرو قبول کرد که با قیمت ۲۰ هزار دلاری ارزان‌ترین خودروی صاحب نام RS است.

 

کونیخزگ

 

شما که انتظار نداشتید ما این لیست از خودروهای توانمند را با خودرویی مانند سونیک RS به پایان ببریم؟ نگاه‌های خود را به خودروی فوق العاده‌ی Koenigsegg Agera RS خیره کنید چرا که این شاهکار حاصل ترکیب آگرا آر و آگرا اِس است. RS دارای توانی برابر با ۱۱۶۰ اسب بخار است که مانند یک موشک در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در نهایت نیز سرعت نهایی ۴۳۲ کیلومتر بر ساعت را به ثبت می‌رساند. این خودرو چیزی فراتر از منحصر به فرد و گران قیمت بودن است.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: زومیت

کد خبر 58644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha