نقشه های جهانی «سیتروئن» از جاده های آسیا می‌گذرد

پرشین خودرو: گروه بین الملل و اخبار خارجی

به گزارش «پرشین خودرو»، به‌تازگی قرارداد همکاری مشترکی میان گروه خودروسازی ایرانی سایپا و خودروسازی فرانسوی سیتروئن به امضا رسیده که در بخشی از این قرارداد به بحث ساخت موتور جدید توجه شده و قرار است از سال ۲۰۱۹ میلادی خودروهای سیتروئن با موتور جدید در ایران عرضه و به‌تدریج تا سال ۲۰۲۰م بیشتر قطعات این موتور در ایران تولید شود.

این شرکت با همین سیاست تولیدات مشترکی را در چین آغاز کرده است تا بتواند سهم خود را در بازارهای آسیایی افزایش دهد همچنین در برنامه‌های این شرکت در کشور چین تولید خودروهای برقی کوچک است.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران درباره جزییات قرارداد دومین خودروساز فرانسوی با ایران گفته است که قرارداد شرکت‌های سیتروئن و سایپا زیر نظر شرکا امضا شده و ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌ها را مطرح کرده‌ایم و در این قرارداد همه نکات از جمله انتقال فناوری، طراحی، مهندسی و صادرات دیده شده است. همچنین چارچوب قرارداد مشارکت بین گروه سایپا و سیتروئن امضا شده و قرارداد نهایی در مدت دو ماه تکمیل و امضا خواهد شد.

کارشناسان امیدوارند به کمک سیتروئن در کمتر از دو سال، ۳ خودرو جدید را به بازار ایران معرفی کنند. همچنین بر پایه توافق‌های اولیه پیش‌بینی شده که این تعداد به ۳۰ خودرو می‌رسد. این پروژه همچنین می‌تواند زمینه رشد ایران در حوزه فناوری تولید خودرو را فراهم کند و ایران را یک مرحله به سمت مدرن‌تر شدن خودروهای تولیدی‌اش پیش برد.



تولید ۲۰۰ هزار خودرو تا سال ۲۰۱۸


سیتروئن اعلام کرده است که نخستین خودروهای تولیدی مشترک میان این دو شرکت در قالب ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۸ میلادی به بازارهای فروش عرضه خواهد شد. این گروه همچنین از ادامه همکاری بر سر ساخت مدل‌های قدیمی پژو از جمله پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ خبر داده است، چرا که بنابر مشاهدات این گروه این اتومبیل سومین اتومبیل پرفروش ایران در سال گذشته اعلام شده که در قالب ۳۵۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است.

بر همین اساس، سیتروئن امیدوار است با افزایش همکاری با ایران و توسعه همکاری با شریک چینی بتواند رتبه فروش جهانی خود را ارتقا دهد.

پیش از امضای این قرارداد، آلن لگوگک، سخنگوی گروه پژوسیتروئن از علاقه‌مندی این شرکت برای ازسرگیری همکاری‌های مشترک سخن گفته و به لزوم سرمایه‌گذاری مشترک، همراه با انتقال بهتر فناوری به ایران اشاره کرده بود.

در بخشی از این قرارداد به بحث ساخت موتور جدید توجه شده است، قرار است از سال ۲۰۱۹ میلادی اتومبیل‌های سیتروئن با موتور جدید در ایران عرضه شوند و به‌تدریج تا سال ۲۰۲۰م بیشتر قطعات این موتور در ایران تولید خواهد شد. سیتروئن که در گذشته با زانتیا به ایران آمده بود، این بار در تشریح اهداف و برنامه‌های آینده خود در ایران اعلام کرده است که قصد دارد با پلتفرم کلاس‌سی خود که ۱ pf نام دارد به ایران بازگردد.

گفتنی است که روی این پلتفرم خودروهای پژو ۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۲۰۸ توسعه یافته‌اند. ۳ محصولی که پژو سعی دارد ابتدا به صورت وارداتی در بازار ایران وارد کند خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ هستند.

هر ۳ خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلتفرم توسعه یافته‌اند. پژو ۳۰۱ محصول ارزان‌قیمت شرکت پژو در کلاس‌سی به شمار می‌رود که در ایران با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با ۱۱۰ اسب بخار عرضه خواهد شد.

پژو ۲۰۰۸ که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس اوور به شمار می‌رود. کراس‌اوورها خودروهای بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولا روی پلتفرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی پژو ۲۰۰۸ اشتراکات در پلتفرم با پژو ۳۰۱ است. پژو با استفاده از پلتفرم ۳۰۱ خودرو ۲۰۰۸ را توسعه داده است.



نسخه موفق همکاری با چین


قرارداد حضور سیتروئن در چین در سال ۲۰۱۴م و به دنبال سفر شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین به فرانسه امضا شد تا از این مسیر هم کارخانه‌های خودروسازی پ‍ژو سیتروئن بازارهای آسیایی را به‌دست آورند و هم چین از فناوری‌های این شرکت فرانسوی در زمینه خودروسازی استفاده کند. در این قرارداد چین توانست به ازای ۸۰۰ میلیون دلار به آخرین فناوری در زمینه خودروسازی دست‌یابد.

پیر مسکوویسی، وزیر دارایی فرانسه در این باره گفته بود: این قرارداد فرصتی برای خودروسازی پژو سیتروئن به شمار می‌آید و این شرکت در پی عقد این قرارداد می‌تواند توسعه بین‌المللی خود را به‌ویژه در چین، که بزرگترین بازار خودرو در جهان و همچنین در جنوب شرقی آسیا است سرعت بخشد. این قرارداد به صورت مساوی بسته شده بود و سهم هر کدام از این دو شرکت برابر بود.

قرارداد این شرکت شامل طراحی نشانی جدید و بومی برای عرضه در چین می‌شد. در این شراکت بخش تحقیق و توسعه‌ای برای بومی کردن و بروزرسانی فناوری فرانسوی درنظر گرفته شد. تولید شرکت فرانسوی چینی در سال ۲۰۱۴م به ۷۰۰ هزار خودرو رسید و هدف از این شراکت این است که تا سال ۲۰۲۰م تولید آن به ۱/۵میلیون دستگاه در سال برسد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، پژو سیتروئن، دومین خودروساز بزرگ اروپا چین را به عنوان عامل رشد درآمد خود نام برد و اعلام کرد به دنبال رشد فروش در چین، درآمد این شرکت در فصل نخست سال ۲۰۱۴م نسبت به سال گذشته با افزایش ۴/۶ درصدی روبه‌رو شده است و رقم این افزایش را ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرد. شرکت پژو همچنین اعلام کرد که برای تامین رشد تقاضا در اروپا، تولید در این قاره را افزایش خواهد داد.

این در حالی است که درآمد پژو از خودروهای تولیدی‌اش، بدون درنظر گرفتن سهم این شرکت از درآمد شریک چینی، ۱/۱ درصد افزایش یافته است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، پیش از این نسبت به برداشته شدن برخی از محدودیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی ابراز تمایل کرده بود.

با این حال هنوز هم سرمایه‌گذاران و سهامداران خارجی، تنها می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد در کمپانی‌های چینی سرمایه‌گذاری کنند. با این حال چین معتقد است که با افزایش میزان سرمایه‌گذاری کمپانی‌های خارجی؛ بازار خودرو رقابتی‌تر شده و مصرف‌کنندگان خودروهای چینی، رضایت بیشتری خواهند داشت.

چین در بیان شرط‌های خود اعلام کرده است که تمام کمپانی‌ها و تولیدکنندگان خارجی که علاقه‌مند به حضور در بازار چین هستند، باید نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک و تولید برخی از خودروهای‌شان در این کشور اقدام کنند.

حضور سیتروئن در این کشور و تولید مشترک نسخه سدان پژو ۳۰۸ نتیجه وجود این قانون در صنعت خودروسازی چین است که محصول مشترک کمپانی دانگ‌فنگ و پژو سیتروئن به شمار می‌آید.

علاوه‌بر این، چین و فرانسه در ادامه همکاری‌های موفق در بخش خودروسازی، دو شرکت دانگ‌فنگ و پژوسیتروئن به زودی تولید خودروهای الکتریکی کوچک شهری در مقیاس جهانی را آغاز می‌کنند.

این همکاری شامل طراحی نسخه الکتریکی خودروهایی است که این دو خودروساز به طور مشترک در ساخت پلتفرم آن همکاری کرده‌اند و هر یک از این شرکا با سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو روی توسعه پلتفرم مشترک خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سخنگوی پژو سیتروئن این پلتفرم جدید را کلید اصلی و مهم‌ترین قسمت همکاری خود با دانگ‌فنگ می‌داند و معتقد است این همکاری سرعت هر دو طرف قرارداد را در توسعه خودروهای الکتریکی بالا برده و کمک می‌کند تا سال ۲۰۲۰م میزان تولید گازهای گلخانه‌ای محصولات خود را براساس قوانین سختگیرانه جدید کاهش دهند.

بنا بر این گزارش، نگاهی به تجربه موفق همکاری مشترک چین و فرانسه در زمینه خودروسازی و تکرار نسخه چینی این قرارداد در قرارداد پژو سیتروئن با ایران، امیدها را برای آنکه همکاری میان این دو کشور، دوسر برد باشد، افزایش می‌دهد.

سیتروئن در این همکاری می‌تواند بازار چند میلیارد دلاری ایران را از آن خود سازد و ایران نیز می‌تواند با استفاده از توان فنی این شرکت فرانسوی به آخرین فناوری ساخت خودرو دست یابد و با استفاده از اعتبار فرانسه بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز ازآن خود سازد.




 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.




























منبع: گسترش صمت

کد خبر 58686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha