استارت ساخت کارخانه «ایران خودرو» در جمهوری آذربایجان زده شد

پرشین خودرو: کلنگ کارخانه مشترک خودروسازی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سفر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به باکو، در کوی صنعتی نفتچالا واقع در 168 کیلومتری جنوب این شهر روز شنبه به زمین زده شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، در این مراسم همچنین شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و رییس آذری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران حضور داشت .

در این مراسم اعلام شد، ظرفیت تولید این کارخانه که بر اساس طرح مشترک 15 میلیون دلاری شرکت های ایران خودرو و 'آذیوروکار' احداث می شود، 10 هزار دستگاه خودرو سواری در سال خواهد بود و فرصت ایجاد 300 شغل جدید فراهم خواهد شد .

توافق راه اندازی کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در کوی صنعتی نفتچالا در ماه آوریل سال جاری امضا شد .

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این مراسم با اشاره به سطح بالای روابط باکو و تهران و نیز توسعه همکاری های فیمابین در همه حوزه ها، گسترش روابط دو کشور را بیانگر اراده سیاسی روسای جمهوری آذربایجان و ایران عنوان کرد .

وی افزود: سفرهای متقابل روسای جمهوری آذربایجان و ایران، دیدارهای انجام گرفته و اسناد امضا شده تحرک جدی به توسعه روابط دو کشور می بخشد .

مصطفی اف همچنین با اشاره به سفر قریب الوقوع حسن روحانی رییس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان ابراز امیدواری کرد، این سفر به تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور کمک کند .

رییس آذری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران همکاری در حوزه های اقتصادی را از ابعاد مهم روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 450 شرکت با سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان فعال هستند و توسط ایران در اقتصاد جمهوری آذربایجان 2.5 میلیارد دلار از جمله یکصد و 50 میلیون دلار در حوزه های غیر نفتی سرمایه گذاری شده است .

شاهین مصطفی اف، ایران را از شرکای بازرگانی عمده آذربایجان دانست و گفت: در شش ماه اول سال جاری حجم گردش تجاری دو کشور 66 درصد افزایش یافته است .

وی همچنین گامهای مهم برداشته شده میان دو کشور برای تقویت روابط در حوزه های حمل و نقل، صنعت، بهداشتی، گردشگری، انرژی، مالی و بانکداری را یادآور شد .

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اعلام کرد، این کارخانه خودروسازی که مراسم کلنگ زنی آن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در شهر نفتچالا برگزار شد در زمینی به مساحت 10 هکتار احداث خواهد شد و قرار است در این کارخانه 15 میلیون دلار سرمایه گذاری شود .

بر اساس توافق حاصله، 25 درصد از کل سرمایه گذاری مورد نظر برای فعالیت این کارخانه از سوی شرکت خودروسازی ایران انجام خواهد گرفت.

کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در کوی صنعتی نفتچالا در سال 2018 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز اعلام کرد، روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سالهای اخیر در نتیجه تلاش های سران دو کشور بیش از پیش توسعه یافته است .

وی با اشاره به وجود ظرفیت های بزرگ برای توسعه روابط فیمابین در حوزه های اقتصادی، بر ضرورت استفاده ثمر بخش از این فرصت ها تاکید کرد .

محمدرضا نعمت زاده راه اندازی کارخانه مشترک خودروسازی ایران و آذربایجان را یکی از این ظرفیت های همکاری دو کشور عنوان کرد .

وی همچنین برنامه های دو کشور برای همکاری در حوزه بهداشتی و داروسازی را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد، فعالیت مشترک در این حوزه نیز موفقیت آمیز باشد .

در قالب این مراسم همچنین 6 توافقنامه مربوط به راه اندازی کارخانه مشترک خودروسازی در کوی صنعتی نفتچالا توسط شرکتهای ایران خودرو و آذیوروکار به امضا رسید .

سپس وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با برخی از مدلهای خودروهای سواری مورد نظر برای تولید در کارخانه مشترک خودروسازی نفتچالا و نیز شرایط فراهم شده برای فعالیت در این کوی صنعتی آشنا شدند .






 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

کد خبر 58789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha