ورود لوازم یدکی قاچاق با بسته‌بندی به شبکه تامین خودروسازان

پرشین خودرو: ورود قطعات قاچاق خودرو به شبکه تامین قطعات موجب شده است که سازمان استاندارد موفق به بررسی کیفیت آن نشود.

به گزارش «پرشین خودرو»، دیدگاه اخیر مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت مبنی بر مشاهده قطعات یدكی در قالب كالاهای مكشوفه و الزام شبكه تامین قطعات خودروسازان به‌خودداری از استفاده قطعات قاچاق خودرو حاكی از رد پای خودروسازان در استفاده و توزیع این قطعات است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ما در مورد وظایف و اقدامات این سازمان برای برخورد با قطعات قاچاق و غیراستاندارد خودرو در سطح عرضه اعلام كرد:

سازمان استاندارد تنها بر قطعاتی كه از مبادی قطعات خودرو به‌طور رسمی وارد كشور می‌شود نظارت دارد و وقتی قطعه‌ای به‌طور رسمی وارد می‌شود به‌معنای آن است كه استاندارد لازم را دارد اما در مورد قطعاتی كه قاچاق و به شكل غیرقانونی وارد می‌شوند، مسئولیت برخورد با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است. نیره پیروزبخت گفت: یك حالت آن است كه برخی قطعات قاچاق و بی‌كیفیت خودرو توسط یك وارد‌كننده از كشورهای مختلف وارد كشور شده و در پوشش واحدهای تولیدی نام و نشان‌دار عرضه می‌شود. وقتی ما از قطعات واحدهای تولیدی نمونه‌برداری می‌كنیم از آنجا كه بسته‌بندی این قطعه متعلق به واحد تولیدی مذكور است، سازمان استاندارد آن را به‌عنوان كالای قاچاق تلقی نكرده و به‌عنوان قطعه تولید داخل می‌داند.

وی افزود: اگر این قطعه را آزمایش كردیم و از نظر كیفیت جواب داد كه هیچ و حتی اگر قطعه مذكور به شیوه قاچاق واردشده باشد نیز نمی‌توانیم كاری كنیم و كالای قانونی تلقی می‌شود اما درصورتی كه این قطعه استاندارد لازم را نداشته باشد، حتی اگر تولید همان واحد باشد نیز حتما باید با آن برخورد كنیم. وقتی این قطعات به بسته‌بندی شبكه تأمین خودروسازان یا واحدهای تولیدی داخلی راه یافته و راهی بازار شود، امكان نظارت و برخورد سازمان استاندارد با این قطعات مگر با مشخص شدن در نمونه‌برداری‌ها، وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد اینكه آیا قطعات قاچاق خودرو در شبكه‌های تأمین قطعات شركت‌های خودروسازی نیز عرضه می‌شود، افزود: بله و بیشتر خود تولیدكننده‌های اصلی با این شرایط كالاهایی با بسته‌بندی برندها ارائه می‌شود كه امكان ردیابی كالا بدون بسته‌بندی وجود ندارد و ما از استاندارد این بسته‌بندی‌هاست كه نمونه‌برداری می‌كنیم. به گفته وی، از آنجا كه این قطعات به شكل غیررسمی وارد كشور شده و امكان ردیابی وارد‌كننده آن وجود ندارد، برخورد با آن نیز تنها به جمع‌آوری كالای قاچاق از سطح بازار محدود می‌شود.

قاچاق «لاستیك و باتری» یك خودروساز

دیروز خبرگزاری فارس گزارش داد كه یك خودروساز بزرگ داخلی در ماه‌های اخیر اقدام به قاچاق ۲ كانتینر كالا شامل باتری و لاستیك مشابه تولید داخلی كرده است. این شركت خودروسازی در ماه‌های اخیر اقدام به واردات 40كانتینر قطعه خودرو كرده كه با مشكوك شدن مسئولان به 2كانتینر و بازرسی در گمرك غرب تهران مشخص شده كه لاستیك‌ها و باتری‌های قاچاق با یك شیوه ساده در میان سایر كالاهای اظهار شده، جاسازی شده بودند.

ارتقای 7درصدی كیفیت بنزین

وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد با بیان اینكه سازمان ملی استاندارد از سال ۹۳ در پایش كیفیت بنزین به‌صورت جدی وارد شده و به‌زودی گزارش تحلیلی كیفیت بنزین 8كلانشهر در سال۹۴ را منتشر خواهد كرد، گفت: از انتهای سال ۹۲ این سازمان به‌صورت جدی در موضوع بنزین ورود كرد و نخستین نمونه‌برداری از ۸ كلانشهر در سال۹۳ اتفاق افتاد. به گفته وحید مرندی‌مقدم، گزارش تحلیلی كیفیت بنزین در سال ۹۴ نشانگر این است كه كیفیت ۷ درصد نسبت به سال ۹۳ ارتقا داشته و بهترین وضعیت بنزین در كلانشهرهای تهران و شیراز و بدترین كیفیت را بنزین اصفهان و اراك داشته است. نمونه‌برداری بنزین برای پایش كیفی در سال ۹۵ هنوز انجام نشده است.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: همشهری

کد خبر 58823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha