خودروها «خودران» در آلمان صاحب جعبه سیاه می‌شود؟

پرشین خودرو: دولت آلمان به دنبال وضع قوانینی است که با توجه به آن تمام خودروهای خودران را مجبور به استفاده از مکانیزمی همانند جعبه‌سیاه هواپیماها می‌کند. وجود جعبه‌سیاه به پلیس و دیگر مقامات قانونی اجازه می‌دهد تا پس از وقوع حادثه احتمالی تشخیص دهند که آیا وقوع آن مربوط به سیستم خودران بوده، یا اشتباه راننده باعث تصادف شده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از رویترز دولت آلمان قصد دارد با اجباری کردن استفاده از جعبه‌سیاه در خودروهای خودران، تشخیص علت حوادث مربوط به این خودروها را راحت‌تر کند. در این جعبه سیاه نحوه هدایت وسیله نقلیه در هر لحظه ثبت می‌شود. به این صورت این امکان در دسترس نیرو‌های مسئول خواهد بود که آیا در یک لحظه‌ی خاص، راننده به طور کامل کنترل خودرو را در دست داشته، سیستم راننده خودکار فعال بوده یا سیستم راننده خودکار در کنار کنترل راننده بر فرمان، بر عملکرد خودرو نظارت می‌کرده است.

قانونی که با توجه به آن استفاده از جعبه سیاه اجباری خواهد شد احتمالا تا انتهای تابستان به تصویب برسد. پس از مشکلات اخیری که برای شرکت تسلا به وجود آمد، نیاز به وجود جعبه‌سیاه در خودروهای خودران حس شد. اخیرا پس از تصادفی که برای یکی از خودروهای نیمه خودران این شرکت پیش آمد، گمان‌‌زنی‌هایی در خصوص مقصر بودن سیستم خودران در وقوع این حادثه به وجود آمد. به عقیده‌ی مقامات آمریکایی علت اصلی حادثه نقص فنی در سیستم خودران تسلا بوده‌ است. اما این شرکت در شرح حادثه‌ی رخ داده می‌گوید این سیستم در هنگام حادثه و قبل از آن بدون مشکل وظیفه خود را انجام داده‌ است.

به دنبال این موضوع، مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، از بروزرسانی سیستم‌های رانندگی خودکار در خودروهای این شرکت خبر داد.

علاوه بر تسلا خودروسازان دیگر، همانند نیسان، نیز از فناوری‌های رانندگی خودکار استفاده می‌کنند. اما در خودروهای دیگر شرکت‌ها، برخلاف تسلا، راننده مجبور است دست‌های خود را بر روی فرمان نگه دارد.

ساز و کارهایی که شرکت‌های دیگر در خودروهای خودران خود ارائه می‌دهند، به نحوی نیاز به همکاری راننده در جهت‌دهی به خودرو دارند. سرویس همیار فرمان‌دهی مرسدس‌بنز نیز با استفاده از سنسورهای قرارگرفته بر روی فرمان خودرو، متوجه حضور دست راننده بر روی فرمان می‌شود. اگر راننده دست خود را از روی فرمان بردارد، چند ثانیه بعد سیستم خودران غیرفعال می‌شود تا راننده دوباره هدایت خودرو را به عهده بگیرد. این ویژگی در خودروهای دیگر هم تعبیه شده است. به عنوان مثال سیستم کمکی راننده‌ای که در ولوو S90 استفاده می‌شود نیز از همین عملکرد برای اطمینان از حضور دست‌های راننده بر روی فرمان استفاده می‌کند و راننده را مجبور می‌کند حداقل با یک انگشت فرمان را در کنترل خود داشته باشد.






 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.




 

کد خبر 58892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha