در بازار خودرو همه چیز آرام است/ رکود وجود ندارد

پرشین خودرو: از نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو همه چیز بر طبق روال در حال حرکت است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، بحث داغ خودرو و صنایع وابسته آن موجب شده است تا بیشترین تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی این حوزه باشد و حتی در نشست های خبری مدیران این وزارت خانه بیشترین سوالات بر محور خودرو می چرخد.

در جدیدترین مورد، محسن صالحی نیا معاون امور صنایع این وزارت خانه در مقابل انبوهی از سوالات خودرویی قرار گرفت و از پاسخ به برخی از سوالات با گفتن این جمله که « بهتر است از خودشان سوال کنید» گذشت و تنها جواب چند سوال را به طور صریح داد که آنها را در ادامه مرور می کنیم:


ایران خودرو دیزل واگذار نمی شود


محسن صالحی نیا در مورد فروش ایران خودرودیزل توسط گروه صنعتی ایران خودرو و بلاتکلیفی قرارداد با بنز گفت: با اعلام مجمع عمومی ایران خودرو 28 شرکت از زیرمجموعه های این گروه به فروش خواهد رسید اما؛ تا آنجایی که بنده می دانم نام ایران خودرو دیزل در میان این 28 شرکت نیست.

وی ادامه داد: قرارداد ایران خودرو دیزل و بنز برای ایجاد دو شرکت جوینت ونچر در حوزه تولید و خدمات پس از فروش با یک سرعت قابل قبولی در حال پیگیری است و انشالله به زودی خبرهای خوبی از این قرارداد را اعلام می کنیم.

قیمت خودروی صادراتی باید ارزانتر از فروش داخل باشد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع در مورد انتقاد از قیمت گذاری محصولات جدید ایران خودرو تصریح کرد: شرکت ایران خودرو تنها می تواند بر اساس قواعد اعلامی شورای رقابت عمل کند و در تمام قیمت گذاری های صورت گرفته نیز از هیمن قواعد پیروی کرده است.

وی افزود: اینکه گفته می شود قیمت اعلام شده با قیمت جهانی 80 درصد تفاوت دارد را نمی فهمم اما اگر منظور دوستان منتقد در مورد قیمت گذاری خودروهای جوینت ونچر است که باید عرض کنم این نوع شرکت ها به دلیل اینکه باید 30 درصد محصول خود را صادر کنند، نمی توانند قیمتی بالاتر از عرف جهانی را برای محصولات خود اعلام کنند زیرا در بازار رقابتی و صادراتی عقب خواهند افتاد.

صالحی نیا با تاکید مجدد بر پیروی خودروسازان از سیاست ها و قواعد اعلام شده از سوی شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو، گفت: برخی از خودروسازان ما برای فروش بهتر در کشور، بین 1 تا 2 درصد قیمت های خود را زیر قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت اعلام می کنند و افزایش قیمت بدون مجوز این شورا مجاز نیست.

وی در مورد قیمت گذاری محصولات صادراتی نیز گفت: همیشه بین قیمت فروش داخل و صادراتی تفاوت هایی وجود دارد که به دلیل کاهش برخی از عوارض از قیمت محصول صادراتی است.

این مقام مسوول ادامه داد: از محصولات صادراتی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شماره گذاری دریافت نمی شود یعنی جمعا 12 درصد از قیمت محصول صادراتی کم می گردد و در ادامه نیز یکسری از حقوق و عوارض مواد اولیه که برای خودروهای فروش داخل اخذ شده است در صادراتی ها بازگردانده شده و همین تفاوت ها موجب کاهش قیمت محصول صادراتی با محصولی می شود که در داخل بفروش می رسد.


ورود کروز به حوزه خودروسازی؛ انحصار نیست


صالحی نیا در مورد شبهات ورود شرکت قطعه سازی کروز به صنعت خودروسازی و به وجود آمدن یک انحصار در انحصار گفت: از نگاه بنده اگر یک قطعه ساز بخش خصوصی یک خودروسازی را بر اساس قواعد تجاری کشور خریده و مدیریت کند؛ این اتفاق نه تنها انحصار نیست بلکه همان خصوصی سازی است که مد نظر کشور است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت تمام قواعد حمایتی خود را برای این بخش خصوصی نیز اعمال خواهد کرد و هیچ تفاوتی بین دولتی و خصوصی برای استفاده از بسته های حمایتی قائل نمی شود.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ورود کروز به این حوزه در جهت کاهش انحصار است و نه افزایش آن و از دیدگاه من تولید نیازمند ورود بخش خصوصی واقعی است و این مهم برای اقتصاد و صنعت کشور بسیار مثبت خواهد بود.


از وزارت اقتصاد سوال کنید!


یکی از سوالاتی که معاوت وزارت صنعت را بر آن داشت تا توپ را در زمین دیگری بیندازد، سوال در مورد رکود و بسته حمایتی دولت یازدهم بود که وی در جواب از خبرنگاران خواست تا در این مورد و نتایج آن را از وزارت اقتصاد سوال کنند.

البته صالحی نیا در کل اینکه کشور با رشد 4.2 درصدی تولید در صنعت روبه رو شده است را نشان از مثبت بودن نتیجه اجرای بسته خروج از رکود دولت دانست.


ما هیچ رکودی نداریم!


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حمایت های دولت از صنعت خودرو برای خروج از رکود گفت: من نمی دانم شما این آمارهای رکود در بازار خودرو را از کجا می آورید اما گزارش هایی که بنده دریافت می کنم نشان از افزایش تولید و فروش محصولات خودرویی است و این یعنی ما در صنعت خودرو هیچ رکودی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر صنعت خودرو به بهترین شرایط در فروش رسیده است و هیچ انباشت غیر متعارفی در انبار شرکت های خودروسازی وجود ندارد و دپوی خودرو در این روزها واژه ای بی معنی است.


خودرو باید از لیست انحصار خارج شود


صالحی نیا در مورد نتیجه درخواست وزیر صنعت برای خارج شدن نام خودرو از لیست کالاهای انحصاری گفت: این موضوع کماکان مد نظر آقای وزیر است و همچنان پیگیری می کنند زیرا اعتقاد ما در وزارت صنعت این است که با توجه به شرایط تولید خودرو، دیگر انحصاری بودن آن معنی ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد این درخواست، شورای اقتصاد باید نظر دهد که هنوز نظری نداده است اما ما پیگیر این موضوع هستیم.







 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha