یک خودروی ملی دیگر در راه است

پرشین خودرو: گفت وگو

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، یکی از اشکالاتی که از صنعت خودروی ایران گرفته می شود، قدیمی بودن مدل ها و پلت فرم خودروهایی است که خیابان های ایران را تصاحب کرده اند.

پراید، نیسان، انواع و اقسام پژو و احتمال زیاد سمند یا همان خودروی ملی، از همان دست خودروهایی هستند که بودنشان از نبودنشان بد تر است زیرا از تولید هر کدام از این مدل ها حداقل 10 سال می گذرد و دلمان لک زده برای یک مدل جدید خودرو که توسط مهندسان خودمان طراحی و ساخته شود.
اینکه چرا دو شرکت خودروسازی کشور به دنبال تغییر مدل و پلت فرم تولیدات خود نیستند و بحث ساخت پلت فرم داخلی، موجب شد تا به سراغ مصطفی خان کرمی معاون فروش ایران خودرو رفته و علت را از وی جویا شویم.

جناب خان کرمی با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. به عنوان سوال آغازین بفرمایید که چرا ایران خودرو همچنان در حال ساخت و عرضه مدل های قدیمی خود است و فکری برای جایگزینی این پلت فرم ها نکرده است؟

 

با تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید. واقعیت این است که در سال های گذشته شرایط برای این جایگزینی و تغییر محیا نبوده است. شما ببینید ما تا همین سال گذشته تحریم بودیم و حتی برای تامین قطعات و لوازم همین خودروهای موجود نیز مشکلات بسیاری داشتیم. بنابراین دلیل اصلی تولید قدیمی ها و جایگزین نکردن خودروهای جدید، نبود شرایط این جابجایی است.
 

فرمودید شرایط نبود و تحریم ها هم مطمئنا نقش داشتند. حال که دیگر از شرایط تحریم به دور هستیم، آیا تغییری حاصل خواهد شد؟

 


100 درصد شک نکنید که تغییرات مناسبی در راه است. مذاکرات خوبی انجام داده ایم و شرایط برای این تغییر آماده شده است. در شرایط کنونی هم محصولات جدید را جایگزین خواهیم کرد و جدای از پلت فرم های جدید برندهای معتبر، در حال کار بر روی پلت فرم مخصوص ایران خودرو هم هستیم.

 

یکی از محصولاتی که همچنان در ایران تولید می شود سوزوکی گرند ویتارا است، شرکت مادر سوزوکی جدیدی معرفی کرده است، آیا در تولید گرند ویتارا نیز تغییراتی خواهیم داشت؟

 

بله. گرند ویتارا در شرکت مادر دیگر تولید نمی شود و همانطور که شما گفتید ویتارای جدید وارد بازار شده است. این خبر خوش را به علاقه مندان برند سوزوکی و مدل گرند ویتارا می دهم که به زودی مدل جدید سوزوکی ویتارا توسط ایران خودرو نیز تولید خواهد شد.
 

زمان مشخصی برای این تولید جدید تعریف شده است؟

 

این زمان زیاد طولانی نخواهد بود زیرا مقدمات کار انجام شده است و در حال مذاکرات نهایی برای بستن قرارداد هستیم. حتی نمونه هایی از این مدل جدید را نیز وارد کرده ایم و به زودی با نهایی شدن قرارداد، تولید این خودروی شاسی بلند در دو مدل تک و دو دیفرانسیل آغاز خواهد شد.
 

از پلت فرم ایران خودرو سخن گفتید، کمی بیشتر توضیح می دهید؟

 

مرکز طراحی و توسعه شرکت ایران خودرو مدت هاست بر روی پلت فرم مخصوص ایران خودرو در حال کار است و ما به زودی خبرهایی در این مورد خواهیم داشت. البته در جوینت ونچرهایی که با طرف های خارجی بر قرار شده است، این امکان برای ایران خودرو وجود دارد تا از پلت فرم های ایشان برای تولیدات جدید خود بهره برده و محصولات جدیدی به بازار عرضه کنیم.
 

آقای خان کرمی در حال حاضر به غیر از برند پژو، شما چند مدل از محصولات رنوی فرانسه را نیز تولید می کنید و به طور خاص در نیمه دوم امسال و در سال آینده از این برند حداقل 4 محصول توسط شما عرضه می شود. این در حالی است که شرکت نگین خودرو نماینده رنو در ایران است و محصولاتی از این برند را به بازار عرضه کرده و می کند. این نوع فعالیت تداخلی در بازار خودرو ایجاد نمی کند؟

 

به هیچ عنوان. تعداد محصولات برند رنو زیاد است و اساسا خودروسازهای معتبر دنیا معمولا با چند شرکت کار می کنند و این شرکت ها هر کدام در یک بخش از بازار فعالیت خود را توسعه می دهند. همین اتفاق در مورد ایران نیز افتاده است و ما در مورد محصولات رنو سعی کرده ایم تداخلی بین عملکرد و محصولات عرضه شده ما و سایر شرکت ها اتفاق نیفتد. تا کنون مشکلی وجود نداشته است و فکر نمی کنم در آینده نیز مشکلی به وجود آید.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

 


 

کد خبر 59333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    خوب شد ایران رو سه سالی تحریم کردن وگرنه مسئولین محترم چه جوابی داشتن بگن