آشنایی با میزان کاربرد سیستم های دستیار الکترونیکی ایمنی در خودروهای روز جهان

پرشین خودرو: سیستم‌های ایمنی مختلفی امروزه بر روی خودروهای اروپایی نصب می‌شود که به دو دسته کلی دستگاه‌های هشدار و سیستم‌های دخالت کننده تقسیم می‌شوند. در این مقاله به انواع سیستم‌های ایمنی اشاره می‌شود و وجود اجباری این سیستم‌ها در ۳۵۰ مدل خودرو بررسی شده است تا درصد به کارگیری این سیستم‌های ایمنی مشخص شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، بخش بازرگانی فروش خودرو ممکن است که شما را متقاعد کرده باشد که خودروهای آن‌ها یک فرشته نجات کامپیوتری در جاده است. جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد که تکنولوژی‌های موجود برای ایمنی بسیار پیشرفت داشته‌اند. سنسورها، دوربین‌ها و دیگر امکانات ایمنی به اندازه ای ارزان شده‌اند که می‌توان رد پای این گونه امکانات را در خودروی اقتصادی هیوندای الانترا نیز دید.

اما برخی از تکنولوژی‌های برتر ایمنی که در تبلیغات دیده می‌شود کمیاب هستند به طوری که تنها در خودروهای لوکس یا در پکیج‌های مخصوص خودروهای رده بالا عرضه می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را در حیطه امکانات استاندارد قرار داد.

به منظور بررسی بیشتر عمومی شدن امکانات ایمنی در خودروهای مختلف، ۳۵۰ خودروی گوناگون زیر نظر گرفته شده‌اند تا تعداد خودروهایی که امکانات ایمنی را در آپشن‌های اختیاری خود قرار می‌دهند مشخص شود.

با افزایش تیراژ تولید خودروها می‌توان انتظار داشت که بخش سخت افزاری وسایل ایمنی بیشتر در دسترس عموم قرار داشته باشد.

ایربگ جانبی عقب (۱۷ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

ایربگ‌های پرده‌ای سرتاسری برای خودروی جیپ رانگلر و برخی خودروهای کوپه به طور استاندارد وجود دارد. ولی ایربگ جانبی عقب تنها برای ۴۶ مدل به شکل استاندارد وجود دارد که اغلب مربوط به خودروهای آئودی و مرسدس بنز است. کلاس E و S کوپه تنها خودروهای دو دری هستند که این آپشن را به طور استاندارد بر روی خودرو جهت محافظت سرنشینان عقبی ارائه می‌دهند.

پایش نقاط کور (۵۹ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

استفاده از سیستم پایش نقاط کور که با سیستم هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب ارائه می‌شود در حال افزایش است. برخی از خودروها مانند جگوار و لندروور به راننده در مورد خودروهایی که در هر دو طرف به سرعت حرکت می‌کنند با یک چراغ هشدار می‌دهد.

دوربین پشتیبان (۹۳ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

در سال ۲۰۱۸ وجود دوربین پشتیبان در هر خودروی جدیدی الزام‌آور می‌شود. بنابراین در آن زمان، لامبورگینی نمی‌تواند برای ارائه این آپشن ۳۹۰۰ دلار از مشتریان خود اخذ کند. با این حال، ۴۳ درصد از خودروهای جدید این قابلیت را به طور استاندارد ندارند.

کروز کنترل تطبیقی (۵۰ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

این قابلیت بیشتر در دسته امکانات رفاهی در نظر گرفته می‌شود تا ایمنی. در اغلب خودروها کروز کنترل تطبیقی یک قابلیت ایمنی اضافی است زیرا به وجود سنسورهای بیشتر وابسته است. البته در چند سال اخیر این تکنولوژی به دلیل کاربرد در سیستم‌های خودران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و عملکرد آن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

هشدار تصادف از جلو (۶۰ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

سیستم هشدار تصادف از جلو می‌تواند به رادار، لیزر یا دوربین وابسته باشد تا فاصله با خودروی جلویی و سرعت نزدیک شدن به آن را اندازه گیری کند. سیستم هشدار تصادف از جلو در بین خودروهای زیر ۴۰ هزار دلار یک قابلیت معمولی به حساب می‌آید.

ترمزگیری خودکار (۴۵ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

دولت فدرالی آمریکا و ۲۰ خودروساز دیگر توافق کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۲ قابلیت ترمزگیری خودکار به عنوان یک قابلیت استاندارد در خودروها وجود داشته باشد. این سیستم با توجه به میزان شتاب خودرو، در هنگام نزدیک شدن به خودرو یا مانع جلویی به طور خودکار ترمزگیری می‌کند تا از وقوع حادثه جلوگیری به عمل آورد. در برخی از این سیستم‌ها ترمزگیری کامل انجام می‌شود و در برخی دیگر قسمتی از ترمزگیری کامل انجام می‌شود.

ایربگ زانو (۵۰ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

طبق قوانین فدرالی وجود ایربگ زانو برای خودروها اجباری نیست، ولی بنا به گفته‌های موسسه IIHS و محققان تصادف وجود ایربگ زانو می‌تواند از شدت جراحات زانو در هنگام تصادف از جلو به شدت بکاهد. در این بررسی خودروهایی که ایربگ زانو برای هر دو سرنشین جلو یا یک سرنشین جلو نصب کرده‌اند، در نظر گرفته شده است.

هشدار تغییر مسیر (۵۴ درصد)

 

سیستم های ایمنی

 

سیستم هشدار تغییر مسیر از یک یا چندین دوربین استفاده می‌کند تا خط کشی موجود بر روی جاده را تشخیص دهد. این سیستم از هشدار صوتی، تصویری و لرزش بر روی فرمان یا صندلی استفاده می‌کند تا به راننده اعلام کند که خودرو در حال خارج شدن از مسیر اصلی است.

دستیار حفظ مسیر (۲۸ درصد)

 

 

سیستم های ایمنی

 

با وجود ترمزگیری خودکار، مهم است که بین سیستم هشدار تغییر مسیر با سیستم حفظ مسیر تفاوت قائل شویم. سیستم هشدار تغییر مسیر با سرگردانی خودرو در هنگام انحراف مسیر اصلی فعال می‌شود ولی سیستم حفظ مسیر با اعمال فرمان گیری یا ترمزگیری در جهت مخالف حرکت خودرو به خارج از مسیر وارد عمل می‌شود. سیستم دستیار حفظ مسیر بسیار کارآمدتر عمل می‌کند، با این حال، در هر دو سیستم هشدار تغییر مسیر به راننده داده می‌شود.

تنها در ۲۷ مدل از ۳۵۰ مدل (نزدیک به ۸ درصد کل خودروها) مورد بررسی تمام قابلیت‌های ایمنی فوق بر روی آن‌ها تعبیه شده بود. در میان این ۲۷ مدل، شورولت مالیبو ارزان‌ترین خودروی دارا تمام قابلیت‌های ایمنی فوق بوده است. این ۲۷ مدل شامل خودروهای زیر است:

آئودی A3/S3 سدان و Sportback e-tron، A4/S4، A6/S6، A7/S7/RS7، A8L/S8، کادیلاک ATS، CTS، XTS، شورولت مالیبو، ولت، هیوندایی جنسیس، جیپ چروکی، لکسوس ES، GS، RX، مرسدس بنز کلاس C، CLS، کلاس E سدان، کوپه، سقف باز و استیشن، کلاس GL، کلاس S کوپه و سدان، پورشه ماکان، تویوتا آوالون.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

کد خبر 59429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha