تغییر زمین بازی خودروسازان آمریکایی

پرشین خودرو: گروه رسانه

به گزارش «پرشین خودرو»، روزنامه دنیای خودرو نوشت: چندی است اخباری از همکاری شرکت‌های حوزه الکترونیک و دیجیتال با خودروسازان به گوش می‌رسد. اخباری که نشان‌دهنده ادغام دو قطب بزرگ صنعت دنیا با هم است؛ خودرو و دنیای کامپیوتر.


طبیعتا نتیجه این ادغام هم خودروهای خودران خواهد بود. ولی این همه ماجرا نیست و با ورود شرکت‌های فناورانه مانند اوبر، ممکن است مناسبات خرید‌و‌فروش و حتی شیوه تولید هم تغییر کند.


این نوع شرکت‌ها به کاربران فضای مجازی برای پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات می‌دهند و با این کار، فروش پردازشگر، هارددیسک و کامپیوترها را کم کرده‌اند.


وقتی شرکت‌هایی که به نسل قبلی تکنولوژی خود، یعنی کامپیوترهای رومیزی رحم نمی‌کنند، وقتی وارد عرصه صنعتی مانند خودرو، با تکنولوژی تاریخ گذشته شوند، مطمئنا یا آن را به کلی تغییر می‌دهند یا نابودش می‌کنند.


با این وجود خودروسازان سنتی راهی جز رفتن به سوی این مهندسان پیش‌رو ندارند و حالا که این مقاله را می‌خوانید، محور خودروسازی دنیا از دیترویت در شمال شرقی آمریکا به سوی دره سیلیکون در غرب آمریکا می‌چرخد.


دیترویت سنتی


برای اولین بار در تاریخ صنعتی آمریکا، مرکز فناوری تکنولوژی در حال دور شدن از قطب خودروسازی آمریکا یعنی دیترویت است. شهری در ایالت میشیگان که از ازل، مامن سه غول خودروسازی آمریکا بوده و هست.


ولی حالا اخباری به گوش می‌رسد که گویی قرار است مرکزیت صنعت خودروی آمریکا به 4هزار کیلومتر آن طرف‌تر، یعنی دره‌سیلیکون در کالیفرنیا منتقل شود. فورد موتور، که قصد دارد خودروهای کاملا خودران را تا سال 2021 وارد بازار کند، اعلام کرده در حال گسترش دفتر خود در دره سیلیکون است و تعداد کارکنان این دفتر را دو برابر می‌کند و به 260نفر می‌رساند.


علاوه بر این، فورد موتور خبر سرمایه‌گذاری‌اش را در چهار کمپانی کلیدی در حوزه خودروهای خودران اعلام کرده است. این حرکت فورد، به دنبال سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد دلاری جنرال موتورز در دره سیلیکون است که در ابتدای سال‌ جاری انجام شد. این نوع سرمایه‌گذاری‌ دیترویتی‌ها به خاطر عقب نماندن از دنیای تکنولوژی است، گوگل خودروی خودران می‌سازد و تکنولوژی مسافربری اوبر دنیا را تکان داده است.


در حالی که کارخانه‌هایی با تکنولوژی ساخت سنتی در ایالت‌های شمال شرقی آمریکا به دلیل فناوری پایین نتوانسته‌اند جایگاه خود را در صنعت آمریکا حفظ کنند، دیترویتی‌ها به فکر تغییر استراتژی افتاده‌اند و حالا قصد دارند به مرکز فناوری ایالات متحده نزدیک‌تر شوند. این سفر 4 هزار کیلومتری برای یافتن مهندسانی است که بتوانند نرم‌افزارهایی برای ساختن خودروهای فردا طراحی کنند. خودروسازان صنعتی مانند جنرال‌موتورز، فورد و کرایسلر حالا زیر دماغ شرکت تسلا در دره‌سیلیکون، صدها کارمند استخدام کرده‌اند.


دره سیلیکون


در مسابقه فورد و جنرال‌موتورز برای ماندن میان رهبران تکنولوژی با چالش‌هایی مواجه هستند. شرکت‌هایی مانند گوگل و اوبر برای خودروسازان سنتی تهدیداتی به وجود آورده‌اند. شرکت‌هایی مانند اوبر درصدد هستند صنعت را به سوی دیگری تغییر دهند. در حال حاضر، خودرو یک وسیله مصرفی است که هر کس به اندازه نیازش، آن را می‌خرد.


ولی تلاش اوبر برای «کرایه دادن خودروها به مسافران به جای فروش خودرو به راننده» اصل مالکیت در صنعت خودرو و به دنبال آن بازار فروش را تغییر می‌دهد. هرچند ایده تاکسی و خودروی عمومی که قابل‌ کرایه کردن باشد، ایده جدیدی نیست و از ابتدای صنعت خودرو وجود داشته است. ولی شرکت‌هایی مانند اوبر، که در ایران هم همسانان نوپایی دارد، به سوی تغییر مالکیت خودرو می‌رود و بنا به نیازهای مسافر، در هر زمانی هر خودرویی را در اختیار آن قرار می‌دهد.


از سوی دیگر با وجود این که ایالت میشیگان و شهر دیترویت هنوز مرکز تولید و تحقیق و توسعه خودرو است، دره سیلیکون نیز زمین‌بازی همه برنامه‌نویسانی خبره‌ای است که از نرم‌افزارهای کوچک تا الگوریتم‌های بزرگ برای ساخت خودروهای خودران را می‌سازند.


فورد به تازگی در شرکت «ولودین لیدار» سرمایه‌گذاری کرده است.


این شرکت سنسورهای لیزری، به‌عنوان چشم الکترونیکی، برای خودروهای خودران می‌سازد. هم‌چنین در شرکت «سیویل ‌مپ» که کار آن نقشه‌برداری سه‌بعدی است، سرمایه‌گذاری کرده است و هر دوی این شرکت‌ها در دره سیلیکون واقع هستند.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha