در قراردادهای جدید باید نقش قطعه سازان پر رنگ تر شود

پرشین خودرو: به روز کردن تجهیزات و دانش قطعه سازان ایرانی یکی از مهمترین مسائلی است که باید در قراردادهای جدید صنعت خودرو دیده شود.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، بیش از یکسال از تفاهم ایران و گروه 1+5 می گذرد و شاید اولین اتفاق بعد از این تفاهم، ورود مجدد شرکت های خودروسازی بزرگ جهان به کشور برای تولید محصولات مشترک بود. پژو- سیتروئن و رنو اولین گروهی بودند که وارد ایران شدند و با هیجان از تولید مجدد خودروهای جدید در کشور سخن گفتند.


در حافظه تاریخی ایرانیان قراردادهای خودرویی بی شماری وجود دارد از پیکان و رنو5 گرفته تا پژو 405 و زانتیا. همه این قراردادهای در دوران خودشان جزو بهترین اتفاقات صنعتی به شمار می آمدند اما اگر در حال حاضر در مورد هر کدام از این خودروها و تولیداشان نظرخواهی کنید، به چند مورد سایر تولیدات را بد و بی کیفیت معرفی می کنند و اساسا قراردادی که منجر به تولید این محصولات شده اند را بر ضد منافع کشور معرفی خواهند کرد اما شرایط زمان عقد قراردادهای گذشته را به یاد نمی آورند.


البته در این میان برخی از اشکالاتی که به این قراردادها گرفته می شود نیز درست است به طور مثال اینکه گفته می شود در قراردادهای گذشته هیچ تلاشی برای وارد کردن تکنولوژی تولید و فن آوری روز نشده است درست است و شاید به همین خاطر است که در زمان تحریم صنعت خودرو، در تامین قطعات و نیازهای همین خودروهای قدیمی به مشکل بر خوردیم.


اما قرن بیست ویکم و دوران پسابرجام دیگر بستن قرارداد به صرف مونتاژ و فروش یک خودرو در داخل را نمی پذیرد زیرا قرار نیست بعد از گذشت 50 سال از مونتاژ اولین خودرو، همچنان یک مونتاژ کار بمانیم و تنها بازار فروش محصولات تولیدی در داخل، مردم خودمان باشند.


بر اساس قانون باید بیش از 30 درصد تولیدات جدید صادر شوند و ورود تکنولوژی و داخلی سازی نیز جزو مهمترین موارد دیده شده در قراردادهای جدید باشد.


متاسفانه اطلاعات کمی در مورد قراردادهای جدید و شرایط دیده شده در این همکاری های دو جانبه به بیرون درز کرده است اما؛ به گفته برخی از افراد مطلع، در قراردادهای جدید تمام نواقص گذشته بر طرف شده و دیگر قرار نیست ایران تنها یک بازار مصرف برای تولیدات خارجی ها باشد، حتی اگر این تولیدات در ایران ساخته شوند.


داوود میرخانی رشتی مدیر عامل سابق ایران خودرو ضمن تایید بر طرف شدن نواقص در قراردادهای جدید گفت: آنطور که خودشان در شرکت های ایرانی اعلام کرده اند، در قراردادهای جدید دریافت فن آوری و ورود تکنولوژی های نو دیده شده و دیگر قرار نیست مانند سال های گذشته همکاری ها تنها برای تولید در داخل و فروش در همین جا باشد.


وی ادامه داد: در سال های گذشته شرکت رنو اولین شرکتی بود که برای به روز کردن قطعه سازان ایرانی درگیر در تولید تندر 90 کمک کرد و همین اتفاق باعث شد که 40 تا 50 قطعه ساز منتخب بتوانند بهترین تولیدات را برای این کمپانی فرانسوی داشته باشند.


این فعال حوزه خودرو تصریح کرد: رنو بود که قطعه سازهای خارجی را به ایران آورد تا قطعه سازهای ایرانی را به روز کنند و آموزش نو و تجهیزات با تکنولوژی های نوین را به این صنعت پیر تزریق کرد.


مشاور انجمن خودروسازان ایران با اشاره به کنترل شدید رنو بر قطعات تولیدی در ایران گفت: تندر 90 بهترین خودروی تولیدی در ایران است تنها به خاطر اینکه رنو درست وارد شد و به تعهدات خود برای نوسازی قطعه سازان و به روز کردن تجهیزات ایشان پایبند بود و البته هیچگاه نظارت خود را قطع نکرد.


وی افزود: بنده به شخصه امیدوارم خبرهای خوبی که از قراردادهای جدید خودرویی و سطح تعاملات طرفین به گوش می رسد صحیح باشد و ما دوباره یک دوره باطل را تجربه نکنیم و بتوانیم از پتانسیل های جدید به وجود آمده بهترین بهره را هم برای صنعت خودرو و هم صنایع وابسته ببریم.




 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.








 

کد خبر 59555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha