عمده خودروهای قاچاق دست دوم است

پرشین خودرو: طی سال 1394 و 5 ماهه ابتدایی امسال، در مجموع 90 دستگاه خودرو قاچاق کشف و ضبط شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در شب گذشته به موضوع "بررسی چرایی امحاء کالاهای قاچاق" پرداخت و در این برنامه "سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز" و "رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو" حضور داشتند.


میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در این برنامه با بیان اینکه بیشتر خودروهای قاچاق ورودی به کشور بازسازی شده و کارکرده است، گفت: ما حتی اگر بخواهیم قطعات این خودروها را در بازار داخلی بفروشیم به نگهداری کالای قاچاق در بازار ایران کمک کرده ایم.


وی با بیان اینکه کالاهای قاچاق وارداتی از نوع خودرو، کالایی نیست که به صورت پنهان یا از مبادی خارج از گمرک وارد کشور شود، اظهار داشت: به طور معمول خودروهای قاچاقی که وارد کشور می شود اسناد و مدارک روشنی ندارد.


رضایی تصریح کرد: بیشتر این خودروها که وارد کشور می شود، خودروهای کارکرده است و بازسازی می شود و به همین دلیل فاقد مدارک کمپانی است و گاهی این خودروها بعد از کشف تا زمانی که ما تصمیم به صادرات آن بگیریم سه سال طول می کشد که در واقع قیمت آن در صورت وجود خریدار کاهش پیدا می کند که هزینه انبار، نگهداری و مسایل دیگر در این خصوص خیلی جای بحث دارد. به همین دلیل باید گفت صادرات خودروی قاچاق گران تر از قیمت خودرو در می آید.


رئیس انجمن صنفی وارد کنندگان خودرو افزود: خودروهای صفر کیلومتر قاچاق نمی شود ضمن اینکه بیشتر خودروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، ‌بالای 2500 سی.سی است که وارد کردن و پلاک کردن این خودروها در داخل کشور ممنوع می باشد. پس نمی توانیم به فروش این خودروها و سپس پلاک کردن آن اقدام کنیم.
به گفته وی، چنانچه بخواهیم قطعات این خودروها را در بازار داخلی بفروشیم به نگهداری کالای قاچاق در بازار ایران کمک کردیم و باید بگویم که باز هم خلاف مُرّ قانون عمل کرده ایم.


رضایی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم قطعات این خودروها را در بازار عرضه کنیم باید دید که به چه صورت این خودروها را خرد کنیم به چه قیمتی بفروشیم و چه نهادی برای این قطعات باید قیمت گذاری کند.


رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در پایان خاطرنشان کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری اصل بر امحاء این کالاهاست که در بحث امحا نیز اصل بر آتش کشیدن نبود بلکه هدف این بود که ما دست قاچاقچی را کوتاه کنیم و نگذاریم قاچاقچی جرات کند کالای قاچاق را وارد کشور کند و یا اقدام به قاچاق کالا کند.

 


90 خودرو قاچاق کشف وضبط شده است


همچنین سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره ورود خودروهای قاچاق به کشور گفت: مجموعا در سال گذشته و پنج ماه نخست امسال حدود 90 دستگاه خودرو قاچاق کشف شده است و وقتی خودرویی به صورت قاچاق کشف می شود حتی اگر قاچاقچی اسناد هم داشته باشد چون واردات آنها ممنوع است کالای قاچاق محسوب می شود.


قاسم خورشیدی افزود: این خودروها با فرض بر اینکه همان سال ساخت وارد کشور شود وقتی این خودروها کشف می شود چون روند رسیدگی به این پرونده ها طولانی است تا زمان فروش این خودروها دو تا سه سال طول می کشد که در واقع وقتی به فروش می رسد دو سه سال از زمان ساخت آن گذشته است و هیچ جای دنیا کسی این خودروها را به عنوان خودروی صفر نمی خرد و فروش آن سخت است.


وی تاکید کرد: این کالاها طبق قانون تحت هیچ شرایطی نباید در کشور توزیع شود و تنها در صورتی که به شرط خارج کردن از کشور از طریق مزایده به فروش گذاشته شود می توان آنها را فروخت که البته در این خصوص باید تضمین خروج داده شود که این تضمین معمولا دو تا 10 برابر ارزش کالا است.


خورشیدی افزود: این سازمان طبق قانون درباره فروش کالاهای مکشوفه مجاز است چهار ماه بعد از صدور حکم قطعی آنها را برای فروش به مزایده بگذارد و همانطور که گفتم شرط آن نیز خروج کالا از کشور است.


سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان خاطرنشان کرد: کالاهای ممنوعه نیز تا کشف می شود بعد از اینکه صورت جلسه شد امحا می شود و آن دسته از کالاهایی که سرمایه ای هستند مانند خودرو،‌ لوازم صوتی و تصویری و خانگی و این دسته از کالاها نیز باید مراحل مزایده ای را طی کند و اگر هیچ مشتری نداشت و امکان صادرات مجدد نبود در نهایت امحا می شود.

 

 

منبع خبرگزاری آنا

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 59648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اریایی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    1 0
    خودرو قاچاق؟؟؟؟ مگه داریم مگه میشه؟