بررسی دلایل «خریدن» یا «نخریدن» یک خودروی هیبریدی

پرشین خودرو: دنیای خودرو به سرعت درحال پیشرفت است. مدت زیادی است که مبحث خودروهای هیبریدی و در کنار آن‌ها انواع پلاگین هیبریدها، و انتخاب میان آن‌ها ذهن خریداران را درگیر کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، تکنولوژی روز به روز با سرعت بیشتر از قبل در حال پیشرفت است، و دنیای خودرو نیز از این پیشرفت بی‌بهره نمانده است. مدت زیادی هست که مبحث خودروهای هیبریدی و بعد هم پلاگین هیبریدها و انتخاب میان آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. خودروهای زیادی در این دو دوسته برای انتخاب وجود دارند. نمونه‌ی آن‌ها هیوندای سوناتا هیبرید است.

 

sonata plugin hybrid

 

پلاگین هیبریدها، برتری‌های زیادی نسبت به انواع هیبریدی عادی دارند و می‌توانند پول بیشتری به جیب شما بازگردانند. اگرچه سوناتا هیبریدی دنیایی از آپشن‌ها و امکانات را برای شما به ارمغان می‌آورد، ولی سوناتا هیبرید پلاگین، می‌تواند چند صد هزار تومان در ماه‌های اولیه از مصرف سوخت شما بکاهد یا کلاً مصرف سوخت شما را به صفر برساند.

هیبریدها خودروهایی هستند که از دو قوای محرک استفاده می‌کنند، یک پیشرانه‌ی درون‌سوز بنزینی و یک موتور الکتریکی. سیستم‌های مختلف هیبرید از جمله سری، موازی، و ترکیبی وجود دارد که مبحث آنها از حدود این مقاله تجاوز می‌کند. انرژی الکتریکی در هیبریدها از برق و باتری خود خودرو تأمین می‌شود و در مواقع زیادی به جای پیشرانه‌ی خودرو، مانند ترافیک و ایست و حرکت، از موتور الکتریکی استفاده می‌شود. ولی پلاگین‌ها به جز برق خودرو قابلیت شارژ دارند و از بسته باتری بسیار بزرگتری استفاده می‌کنند، و می‌توانند فقط از موتور الکتریکی استفاده کنند. پیشرانه‌های بنزینی این دسته از خودروهای وظیفه‌ی شارژ باتری خودرو را بر عهده دارند.

در این مقاله ما ۴ دلیل برای خرید یک هیبرید پلاگین و ۴ دلیل برای عدم خرید آن به شما می‌دهیم.

۴ دلیل برای خریدن پلاگین هیبریدها

۱- مصرف سوخت پایین‌تر و محدوده‌ی حرکتی وسیع‌تر

sonata plugin hybrid

به دلیل استفاده از بسته باتری بزرگ‌تر و قابلیت شارژ آن‌ها، پلاگین هیبریدها بسیار بیشتر از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و می‌توانند با یک باک بنزین مسافت بیشتری را طی می‌کنند.

۲- گشتاور لحظه‌ای و قدرت بیشتر

sonata plugin hybrid

اکثراً پلاگین‌ها از موتورهای الکتریکی و باتری‌های به مراتب قوی‌تری نسبت به هیبریدها استفاده می‌کنند، که شتاب و گشتاور بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند.

۳- دولت‌ها مزایای زیادی برای خودروهای هیبریدی در نظر گرفته‌اند

sonata plugin hybrid

برتری‌های این تکنولوژی، از جمله کمک به محیط و حفظ منابع طبیعی، باعث شده‌اند تا دولت‌ها برای این تکنولوژی مزایایی در نظر بگیرند. در ایران هم اگر شما از این خودروها استفاده کنید، به راحتی بدون جریمه از طرح زوج و فرد، بی توجه به شماره پلاک خود گذر می‌کنید. همچنین دولت مالیات و عوارض گمرکی بسیار پایینی برای واردات این خودروها در نظر گرفته است.

۴- می‌توانید در حالت تماماً الکتریکی حرکت کنید

sonata plugin hybrid

در این خودروها علاوه بر مصرف ترکیبی، شما گزینه‌ای دارید که می‌توانید با آن، تماماً الکتریکی حرکت کنید، تا باتری‌ها خالی شوند و موتور بنزینی روشن شود. این کار برای کسانی که هر شب خودروی خود را شارژ می‌کنند و صبح‌ها تا محل کار می‌روند، می‌تواند مصرف سوختشان را به صفر برساند. هیوندای سوناتا پلاگین با یک بار شارژ، مسافت ۴۴ کیلومتری را در حالت تماماً الکتریکی طی می‌کند.

۴ دلیل‌ برای عدم خرید پلاگین هیبریدها

۱- کمیابی این خودروها

sonata plugin hybrid

چه در بازار ایران، و چه کشورهای خارجی، برای انتخاب پلاگین هیبریدها، گزینه‌های محدود و کمی دارید، و هنوز تعداد زیادی از آن‌ها وجود ندارد. در ایران این انتخاب بسیار محدودتر است.

۲- باتری بزرگ‌تر، حجم زیادی را اشغال می‌کند

sonata plugin hybrid

این که در این خودروها برای ذخیره انرژی و افزایش محدوده‌ی حرکتی، از باتری بزرگ‌تر استفاده می‌شود، باعث شده تا حجم زیادی از صندوق عقب و فضای بار شما را اشغال کند. از طرفی شما نمی‌توانید صندلی‌های عقب را بخوابانید، چون باتری بین صندوق و صندلی‌ها قرار دارد.

۳- شما از تمام امکانات، و قابلیت‌های پلاگین‌ها استفاده نخواهید کرد

sonata plugin hybrid

این که یک پلاگین هیبرید می‌خرید، به معنای استفاده کامل از امکانات آن برای شما نیست. شما ابتدا باید صلاحیت این امر را داشته باشید، تا بتوانید از ویژگی‌های این خودروها استفاده کنید و چند صد هزار تومان به جیب خود بازگردانید. قسمت بد ماجرا اینجا است، حتی اگر صلاحیت، دانش، و همت استفاده از آن‌ها را داشته باشید، باز هم امکان دارد از تمام این قابلیت‌ها استفاده نکنید، چون آن‌ها به شرایط ایده‌آل احتیاج دارند.

۴ زیربنای کامل برای این خودروها وجود ندارد

sonata plugin hybrid

 

شما فقط وقتی از پلاگین هیبرید خود سود می‌برید که از شارژر استفاده کنید. از طرفی شما همیشه در خانه‌تان نیستید، و هنوز تعداد ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها در جهان، بسیار کم هستند. شارژ آن‌ها به شب‌ها در پارکینگ خانه‌تان خلاصه می‌شود. کلمه پلاگین به معنای اتصال به پریز است، پس بدون وصل کردن به برق، پلاگین بی پلاگین!

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: زومیت

کد خبر 59935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha