کد خبر 60039
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
بازنگری «اپل» در برنامه تولید خودروهای خودران

پرشین خودرو: اپل آنچه در ارتباط با پروژه‌ی خودروهای خودران انجام می‌دهد را مورد بازنگری قرار می‌دهد تا همانند کمپانی‌های بزرگ دیگر در این عرصه همچنان مدعی باشد. در ادامه با جزئیات بیشتر این خبر همراه زومیت باشید.

به گزارش «پرشین خودرو»، اپل حین بازنگری در یکی از طرح‌های بلندپروازانه‌ی خود، بخش‌های پروژه‌ی خودروی خودرانش را متوقف ساخت و ده‌ها تن از کارکنانش را اخراج کرد. این خبر را سه نفر از کسانی که اجازه‌ی سخنرانی عمومی در این باره نداشتند، به‌طور مختصر اعلام کردند.

این اقدام به حذف برخی مشاغل، حاکی از مشکلاتی است که اپل در رابطه با تکنولوژی خودروی خودران دارد. اپل طی دو سال اخیر، منابعی را به این پروژه اضافه کرده است که تحت عنوان تیتان نام‌گذاری شده است اما هنوز به‌طور قطع به نتیجه نرسیده‌اند. نهایتاً در ماه ژوئیه اپل از آقای Bob Mansfield که از پیشکسوتان باتجربه‌ی خود است، درخواست کمک کرد.

اپل تنها کمپانی بزرگی نیست که به‌دنبال تکنولوژی خودروهای خودران است. کمپانی Alphabet که گوگل زیرمجموعه‌ی آن است نیز سال‌هاست که خودروهای خودران را در جاده مورد آزمون قرار داده است اما تمرکز آن‌ها بر طراحی و به‌کار گیری نرم‌افزار و سیستم‌هایی است که به مدد آن‌ها این تکنولوژی راه‌اندازی شود. تسلا نیز برنامه‌ی هدایت خودکاری بر روی خودروهای خودران دارد که در ماه‌های اخیر باتوجه به تصادف منجر به فوتی که در ارتباط با استفاده از آن روی داد، در حال بررسی دقیق است.

شرکت Uber نیز هفته‌ی آینده در شهر پیتسبورگ در آزمونی کنترل شده، قصد دارد با استفاده از خودروهای خودران، مسافر جابه‌جا کند. ماه گذشته نیز کمپانی Uber استارت آپ Otto را به ارزش تقریبی ۷۰۰ میلیون دلار از آن خود کرد، خریدی که با آن افراد نخبه در زمینه‌ی رباتیک و تکنولوژی خودران را به خدمت گرفت.

خودروسازانی چون فورد، جنرال موتورز و فیات کرایسلر نیز همگی اعلام کرده‌اند که تا کم‌تر از پنج سال آینده خودروهای خودران خود را ارائه خواهند کرد.

اما کمپانی اپل به‌دلیل مسائل محرمانه‌ی خود، جدا از این خودروسازان خواهد ماند. اپل هیچ‌گاه به‌طور رسمی اذعان نکرده است که در حال کار بر روی خودروهای خودران است ولی مدیر اجرایی آن‌ها آقای تیم کوک، بیان داشته که صنعت خودرو در حال دگرگونی بزرگی است و اوایل امسال نیز در جلسه‌ی سالیانه‌ی سهام‌داران این شرکت به وجود پروژه‌ی خودرویی آن‌ها اشاره کرده است.

آقای کوک در جلسه می‌گوید: "شب کریسمس را در دوران کودکی به یاد آورید که بسیار هیجان‌زده و ذوق‌زده هستید که چه هدایایی انتظارتان را می‌کشند؟ خب در رابطه با این پروژه نیز چند وقتی است که شب کریسمس است."

به گفته‌ی کارکنان اپل، اخراج‌ها بخشی از یک "راه‌اندازی مجدد" پروژه‌ی خودروی خودران بوده است که مردم آن‌را خلاصه کرده بودند و سخنگوهای اپل از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند.

اپل تحت هدایت آقای Mansfield، تمرکز خود را در این پروژه از تأکید بر طراحی و تولید یک خودرو به ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژیک برای یک وسیله نقلیه‌ی خودران تغییر داده است. رسانه‌ی Bloomberg نیز این مطلب را چندی پیش گزارش داده است.

خودروهای برقی به موتور احتراق داخلی وابسته نیستند، بلکه به تکنولوژی‌های متداول مورد مصرف دنیای الکترونیک مانند باتری‌ها، سنسورها و نرم‌افزار وابسته‌اند. علاوه بر این، خودروهای خودران می‌توانند مفاهیم مرسوم حمل و نقل عمومی و مالکیت خودرو را تغییر دهند.

شرکت اپل نگاه جدی به ساخت یک خودروی برقی را حدود دو سال پیش شروع کرد. اپل به‌سرعت پروژه را توسعه داد و متخصصانی در تکنولوژی باتری و کسانی‌که به اصطلاح به آن‌ها همه فن حریف خودرو می‌گویند را مانند کهنه‌کاران صنعت اتومبیل به خدمت گرفت.

بیش از ۱۰۰۰ نفر در کم‌تر از ۱۸ ماه از دپارتمان‌های مختلف اپل و خارج از شرکت گرد هم آمدند. اما طبق گفته‌های مردم، حین رشد سریع پروژه، با چندین مشکل مواجه شدند و افرادی که در آن کار می‌کردند از تلاش برای تشریح این مسئله که اپل چه نوآوری در خودروی خودران می‌آورد که دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند، عاجز ماندند.

آقای Steven Zadesky که به‌عنوان سرپرست پروژه‌ی خودروی اپل به خدمت گرفته شد، به‌دلیل مشکلات شخصی در سال جاری اپل را ترک کرد. رفتن او در را به روی آقای Mansfield گشود، کسی که با استیو جابز رابطه‌ی کاری نزدیکی داشت، اما او نیز در سال ۲۰۱۳ تیم اجرایی اپل را ترک کرد.

آقای Mansfield همه‌ی خصوصیات لازم برای کار بر روی پروژه را داشت، اما از طرف اپل بازنشسته شده بود به‌جز بازدیدهایی که به‌صورت گهگاه از مراکز اپل در شهر Cupertino واقع در California داشت. اگر او به‌منظور نظارت بر این پروژه نیز باز می‌گشت، می‌توانست بازاری جدید برای اپل ارائه دهد، که فروش پرچم‌دار آن یعنی آیفون کم شده است.

اپل هم‌چنین پیشرفت‌هایی نیز در بخش‌های فضایی داشته است. طبق گفته‌های کارکنان اپل، این شرکت چندین وسیله‌ی نقلیه‌ی خودران تمام اتوماتیک در مسیرهای عملیاتی کنترل شده در محیطی بسته دارد که در مرحله‌ی انجام آزمون هستند. مانند دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فضا، احتمال دارد تکنولوژی ذکر شده چندین سال طول بکشد تا مورد استفاده‌ی واقعی قرار گیرد.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 60039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha