کد خبر 60075
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
رقابت خودروسازان آلمانی با تسلاموتورز

پرشین خودرو: جدیدترین محصول شرکت خودروسازی پورشه آلمان در مدت زمانی کمتر از هشت دقیقه یک دور کامل در پیست مشهور نوربرگرینگ زد. این نتیجه برای پورشه قابل قبول است اما زمان فوق العاده ای برای این خودرو که پیشرانه آن قدرتی معادل 600 اسب بخار تولید کرده و در کمتر از چهار ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می رسد، نیست.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از فرصت امروز، برخلاف مدل پانامرا که به آسانی می تواند مدت زمان هشت دقیقه را در نوربرگرینگ ارتقا بخشد، خودروی مفهومی «Mission E concept» از سوپاپ، پیستون و شفت برای ترکیب سوخت و اکسیژن و ایجاد حرکت بهره مند نبوده و تمام توان حرکتی خود را از باتری های لیتیوم – یونی دریافت می کند. نکته جالب توجه درباره خودروی مفهومی و برقی پورشه شارژ کامل باتری های آن در مدت زمانی کمتر از 15 دقیقه است.

فرآیند آزمایش «ission E concept» پورشه در شرایطی در حال انجام است که خودروی «Model S» شرکت تسلا که در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی فعالیت می کند به هیچ عنوان نمی تواند به رکورد های خودروی مفهومی پورشه نزدیک شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو، سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی پورشه روی پروژه تولید خودروهای برقی به خوبی بیانگر برنامه ریزی های گسترده خودروسازان لوکس آلمانی و اروپایی برای رقابت با محصولات رقیب آمریکایی شان یعنی شرکت تسلا است.

تسلا که طی سال های اخیر پروژه های بلندپروازانه ای را در زمینه طراحی و تولید خودروهای خودران به مرحله اجرا درآورده است، با تولید و عرضه خودروی سدان اسپورت خود به بازار اروپا درحالی که خودرویی فاقد آلایندگی است، سبب شد بار دیگر خودروسازان بزرگ و قدرتمند اروپایی خود را عقب تر از این شرکت آمریکایی دیده و به دلیل استفاده محدودشان از تکنولوژی های نوین بازار خود را در معرض خطر قرار دهند. در این میان سوالی که مطرح می شود آن است که آیا برندهای تثبیت شده و مشهور اروپایی قادر خواهند بود قلب و ذهن خریدارانی را که منتظر یک جهش تکنولوژیکی بزرگ در صنعت خودروسازی هستند، تصاحب کنند؟

در این راستا شرکت پورشه که سابقه طولانی در امر تولید و عرضه خودروهای لوکس و اسپورت به بازار دارد معتقد است خودروی مفهومی «Mission E» این شرکت که سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت، یک پورشه برقی قدرتمند خواهد بود که به واسطه عملکرد فوق العاده آن شایستگی یدک کشیدن نام پورشه را خواهد داشت. کارشناسان معتقدند که ارائه این تعریف از سوی پورشه بدان معنا است که «Mission E» خودرویی فوق العاده قدرتمند و سریع بوده که به هنگام سرعت گیری و ترمزهای ناگهانی و پی در پی عملکرد آن دچار افت نخواهد شد. به گفته علاقه مندان پورشه، «Mission E» خودرویی فاقد آلایندگی بوده که قابلیت هنرنمایی در پیست را نیز خواهد داشت.

با این وجود به نظر می رسد که پورشه به مدت زمان زیادی برای کسب درآمد از تولید و فروش نخستین خودروی لوکس اسپورت خود نیاز خواهد داشت.

در این میان شرکت تسلا همچنان به تولید و عرضه ده ها هزار دستگاه از مدل های سدان و SUV خود در بازارهای جهانی خواهد پرداخت. هرچند انتظار می رود تسلا نه تنها سودی از فروش محصولات خود کسب نکند، بلکه ممکن است فروش خودروهای تولید شده توسط این شرکت آمریکایی با ضرر همراه باشد. در همین رابطه یک مهندس آلمانی شاغل در شرکت پورشه می گوید: « ای کاش می توانستیم به جای تسلا محصولات مان را راهی خیابان ها کنیم هرچند این کار باید همراه با سوددهی کافی برای پورشه باشد.»

هنگامی که درباره موفقیت های تسلا و نوآوری های این شرکت در محصولات جدید آن با دیگر خودروسازان آلمانی صحبت می کنید، شاهد وجود حسی آمیخته با احترام و حسادت خواهید بود. فارغ از تمامی انتقاداتی که نسبت به عملکرد شرکت خودروسازی تسلا در آمریکا و خارج از آن مطرح می شود، این برند فعال در صنعت خودروسازی و تکنولوژی از قواعد مرسومی که دیگر خودروسازان از آن استفاده می کنند، پیروی نکرده و تا به امروز به خوبی موفق شده است جایگاه مناسبی را در بازار خودروی جهان به خود اختصاص دهد.

در این میان باید دید شرکت های خودروسازی اروپایی و در رأس آنها خودروسازان لوکس آلمانی چگونه با خودروسازی که فعالیت خود را با تکنولوژی و نوآوری درهم آمیخته به رقابت می پردازند؟ پاسخ این پرسش آن است که این خودروسازان تا زمانی که تسلا بدون توجه به کسب سود و درآمد به فروش محصولات لوکس خود ادامه داده و ضررهای هنگفت خود را با اتکا به سرمایه گذاری سرمایه داران جبران می کند، خودروسازان آلمانی و اروپایی قادر به رقابت با آن نخواهند بود.

یکی از مدیران مرسدس بنز در ارتباط با رقابت خودروسازان آلمانی با تسلا معتقد است: «بخش عمده ای از این رقابت به مسائل فرهنگی باز می گردد در غیر این صورت شما هرگز نمی توانید یک شرکت خودروسازی 130 ساله ای را که توسط مهندسان آلمانی در طول مدت زمان طولانی بنیان گذاشته شده است با یک استارتاپ نوپا در سیلیکون ولی مقایسه کنید.»

با وجود تفاوت های ذکر شده توسط این مدیر آلمانی، شرکت های آئودی، BMW و مرسدس بنز قصد دارند تا با پیوستن به پورشه، پاسخ درخوری به پیشرفت های اخیر تسلا بدهند. آئودی قصد دارد تا سال 2018 میلادی یک خودروی لوکس کاملا برقی را به بازار عرضه کند و مرسدس هم خودروی مفهومی خود را که قرار است پاسخی به محصولات تسلا باشد در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم قرار خواهد داد.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 60075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha