کد خبر 60119
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کاهش ۵۰ درصدی تجارت در حج

پرشین خودرو: کسب‌وکار رژیم سعودی از برپایی مراسم سالانه حج امسال به دلیل کاهش تعداد حجاج و نقدینگی کمتری که برای خرید دارند، ضربه محکمی خورده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از رویترز، مقامات سعودی می‌گویند که تعداد حجاج امسال حدود ۱.۸۶ میلیون نفر است که ۱.۳ میلیون زائر از خارج از این کشور برای برپایی مراسم حج به این کشور رفته اند. این رقم در مقایسه با پارسال که ۳ میلیون زائر وارد مکه شدند، کاهش چشمگیری داشته است.

مروان عباس شعبان، رییس کمیته ملی حج در پادشاهی سعودی گفت: «تعداد زائرانی که از خارج از عربستان سعودی به زیارت می‌رفتند در حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است و تعداد نفراتی که از داخل عربستان به حج رهسپار می‌شدند، به نصف رسیده است. همچنین درمجموع کسب‌وکار اقتصادی مرتبط با حج شاهد افت ۵۰ درصدی بوده است».

علی الحیرابقی که گردنبند طلا و حلقه دریکی از فروشگاه‌های اطراف مکه می‌فروشد، به رویترز گفته است: «آن‌هایی که می‌آیند امسال پول کمتری برای خرج کردن دارند. زائران می‌آیند اما وضعیتشان مانند سال‌های قبل که در دنیا صلح وجود داشت، نیست. این کشورهای عربی هستند که عامل این مشکل هستند».

عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای عرب همسایه‌اش از پایین آمدن قیمت نفت و ایجاد کسری بودجه در بودجه‌های سالیانه‌شان رنج می‌برند؛ این مسئله باعث کاهش دستمزدها و پایین آمدن میزان پول نقد در دست مردم برای هزینه کردن در مراسم حج امسال شده است. جنگ در سراسر خاورمیانه نیز در سال جاری به حج لطمه زیادی وارد کرده است.

به نوشته رویترز، مقامات دلایل مختلفی را برای کاهش میزان حجاج در سال جاری عنوان کرده‌اند. یکی از بارزترین دلایل این مسئله تحریم شدن حج توسط ایران بعد از اجرایی شدن حکم اعدام روحانی شیعی در عربستان است که باعث شده شهروندان این کشور در مراسم امسال حضور نداشته باشند.

در گزارش رویترز عنوان شده: «تلاش‌ها برای حضور داشتن زائران ایرانی در مراسم حج امسال زمانی به نتیجه نرسید که تهران اعلام کرد ریاض نمی‌تواند امنیت زائران را تأمین کند. اشاره تهران به حادثه منا در سال گذشته است که باعث کشته شدن حدود ۲۰۷۰ زائر از جمله حدود ۵۰۰ زائر ایرانی شد».

جنگ در یمن، سوریه، عراق و لیبی نیز از دیگر مواردی هستند که تعداد حجاج را در سال جاری پایین آورده‌اند. اکثر مردم سوریه و یمن در حال حاضر در مناطقی سکونت دارند که عربستان با آن‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ است و این مسئله کار گرفتن ویزا برای این افراد را سخت کرده است.

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 60119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha