کد خبر 60307
۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
روسیه: آمریکا از داعش حمایت می‌کند

پرشین خودرو: مقامات آمریکایی حمله به ارتش سوریه را صرفا یک «اشتباه» دانستند و اظهار تاسف کردند، این در حالی است که مقامات روسی به صراحت آمریکا را متهم به حفاظت از داعش می‌کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، ارتش آمریکا روز شنبه اعلام کرد که یک رشته حملات هوایی خود را در شرق سوریه، متوقف کرد، پس از آن که از سوی روس ها اطلاع یافت که جنگنده های آمریکایی نیروهای دولتی سوریه را هدف قرار داده اند.

وزرات دفاع روسیه در اطلاعیه خود اعلام کرد که دست کم 62 سرباز سوری در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به شهادت رسیدند و ده ها نفر از این نیروها هم مجروح شدند. طبق آخرین گزارش ها، شمار شهدای ارتش سوریه در این حمله به 80 نفر هم رسیده است. علاوه بر این، طبق اعلام ارتش سوریه، در این حمله دست کم 3 تانک، 4 خودروی زرهی، 4 خمپاره انداز و یک مسلسل ضد هوایی ارتش سوریه هم نابود شد.

دولت سوریه نیز خبر داد که در پی عقب نشینی اجباری نیروهای روسیه در پی حمله آمریکایی ها، داعش پیشروی خود را به سوی کوه «الثرده» در اطراف فرودگاه دیرالزور آغاز کرد. البته ارتش سوریه ساعاتی بعد اعلام کرد که در پاتک متقابل خود، موفق شد جلوی پیشروی آن ها را بگیرد، که در جریان آن ده ها داعشی کشته و مجروح شدند.


«سامانتا پاور»، سفیر آمریکا در سازمان ملل، مدعی شد که نیروهای آمریکایی بعد از آن که توسط روس ها اطلاع پیدا کردند که «احتمالا» نیروهای دولت سوریه را بمباران کردند، عملیات خود را متوقف نمودند. او گفت که مقامات آمریکایی این رویداد را مورد بررسی قرار داده اند.


سامانتا پاور

پاور در مقر سازمان ملل در نیویورک به رسانه ها گفت: " اگر مشخص شود که ما در واقع پرسنل نظامی سوریه را هدف قرار دادیم، نیت ما این نبود و البته از بابت تلفات جانی متاسفیم!"

زمان این حمله که تنها چند روز بعد از حصول توافق آتش بس میان روسیه و آمریکا انجام گرفت، بار دیگر سوالات جدی درباره نیت واقعی ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه ایجاد کرده است. جان کری، وزیر خارجه امریکا، این آتش بس را، که جزییات آن از سوی روسیه و آمریکا اعلام نشده، «نقطه عطفی» در پایان دادن به بحران 5 ساله سوریه خوانده بود.

این آتش بس یک هفته ای، شامل داعش و شاخه القاعده در سوریه (جبهه النصره یا جبهه فتح شام جدید) نمی شود و تنها نیروهای وفادار به دولت سوریه و شورشیان به اصطلاح میانه رو مورد حمایت امریکا را در برمی گیرد..

ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی که مسوول عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در غرب آسیاست، در بیانیه خود بعد از این رویداد، در کمال وقاحت مدعی شد که " عامدانه یک واحد شناخته شده ارتش سوریه را هدف قرار نداد." در این بیانیه آمده است، " نیروهای ائتلاف این حمله و شرایط وقوع آن را مورد بازبینی قرار می دهند تا درس های لازم از آن گرفته شود"

ارتش آمریکا ادعا کرده که جنگنده های آن گمان می کردند که در حال بمباران مواضع داعش هستند!

قرار بود که آتش بس یک هفته ای، شرایط را برای ارسال کمک های انسانی به غیرنظامیان محاصره شده در حلب فراهم کند، تا بعد روسیه و آمریکا همکاری های بیشتر نظامی را در دستور کار قرار دهند. آتش بس از دوشنبه هفته قبل آغاز شد.

از سوی دیگر، ستاد فرماندهی کل ارتش سوریه، در بیانیه خود، حمله جنگنده های امریکایی به ارتش عربی سوریه را یک «تهاجم جدی و آشکار» علیه سوریه و ارتش آن دانست.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که قصد داشتند مواضع داعش را که قبلا در همان منطقه در استان دیرالزور حضور داشتند و از مدت ها قبل تحت رصد نیروهای آمریکایی بودند، هدف قرار دهند. این در حالی است که محل بمباران در اطراف فرودگاه دیرالزور، محلی کاملا شناخته شده بود و ساده ترین ناظران مسایل سوریه هم می دانستند که این فرودگاه در دست نیروهای دولت سوریه است. حال این که نیروهای آمریکایی با همه ابزارهای فوق پیشرفته شناسایی خود دچار اشتباه در تشخیص شدند، کاملا پوچ و مضحک به نظر می رسد، به ویژه وقتی این حمله ناجوانمردانه را در کنار تجاوزهای متعدد جنگنده های اسراییلی به آسمان سوریه در روزهای اخیر قرار دهیم. تقریبا آشکار است که برنامه ای شوم با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تضعیف نیروهای وفادار به دولت سوریه، با استفاده از فرصت آتش بس در جریان است.

شب گذشته، به درخواست روسیه، جلسه اضطراری شورای امنیت، به درخواست روسیه پشت درهای بسته برگزار شد. گویی این جلسه به صحنه تقابل کلامی نماینده روسیه، ویتاللی چورکین، و نماینده آمریکا، سامانتا پاور، تبدیل شد.

ستاد فرماندهی کل ارتش سوریه آمریکا را متهم کرد که با حمله خود به کوه الثرده در اطراف فرودگاه دیرالزور در شرق سوریه، " راه را برای نیروهای داعش باز کرد تا پیشروی خود را در استان دیرالزور از سر بگیرند."

به گفته ارتش سوریه، این حمله بار دیگر آشکار کرد که آمریکایی ها هیچ علاقه ای به مبارزه واقعی با تروریزم ندارد.

در مسکو، وزارت دفاع روسیه، ژنرال «ایگور کوناشنکوف»، خبر داد که دو جنگنده اف16 و دو جنگنده پشتیبانی A-10 آمریکایی که از خاک عراق وارد آسمان سوریه شدند، مسوول این حمله به نیروهای ارتش سوریه بودند. ارتش آمریکا هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود که حتی اگر بمباران نیروهای سوری یک «اشتباه» هم باشد، نتیجه بی میلی آمریکا به هماهنگ کردن اقدامات نظامی خود در سوریه با مسکو است.

آتش بسی که مرده زاده شد

این رویداد قطعا نقش بسیار مخربی در همکاری و مذاکرات برای حصول آتش بس واقعی در سوریه خواهد داشت. پوتین روز شنبه در بیشکک پایتخت ازبکستان، تعهد آمریکا را به آتش بس لرزان یک هفته ای زیر سوال برد و گفت که آمریکا آماده گسستن از «عناصر تروریستی» نیست که در حال نبرد با نیروهای دولت سوریه هستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل، ویتالی چورکین، شنبه شب به رسانه ها گفت که " این کاملا قابل ملاحظه و اگر بخواهیم روراست باشیم، مشکوک، است که آمریکا این حمله را در این زمان انجام داده است. چرا یکدفعه آمریکا تصمیم گرفت که به دولت سوریه در دیرالزور کمک کند؟ چرا زمانی که داعش به سوی پالمیرا پیشروی می کرد آمریکایی ها هیچ اقدامی جز نظاره انجام نداده بودند؟" او این اقدام آمریکا را خلاف همه تعهداتی دانست که آمریکا به دولت روسیه و دولت سوریه داده بود. چورکین دیرالزور را «نماد مهم» مقاومت در برابر داعش خواند که این اقدام امریکا احتمال به خطر افتادن ان را از سوی داعش بالا برده است.

سامانتا پاور که آشکارا از واکنش به حق روسیه به این رویداد ناراحت بود، بعد از ترک جلسه در گفتگو با خبرنگاران روسیه را به «شیرین کاری» درباره این رویداد متهم کرد! او در کمال پررویی موضع روسیه را "ریاکارانه، خودنمایانه و همراه با خباثت" خواند.

پاور با حالتی طلبکارانه، ضمن تکرار دعاوی پوچ و دروغین خود علیه دولت سوریه، با نادیده گرفتن جنایات گروه های تروریستی و ویرانی سوریه به دست آن ها، روسیه را به «ریاکاری» متهم نمود.
چورکین در واکنش به اظهارات پاور گفت: " بسیار علاقه مندم که ببینم واکنش واشینگتن چه خواهد بود. اگر آن چه سفیر پاور امروز انجام داد، نشانه واکنش احتمالی واشینگتن باشد، آن گاه دچار مخمصه جدی خواهیم شد."


او با اشاره به رفتار طلبکارانه پاور افزود که در طول سال های متمادی سابقه دیپلماتیک خود، " چنین رفتار زمخت و ناشیانه ای از سوی آمریکایی ها" مشاهده نکرده بود.

آمریکایی ها و به پیروی از آن ها، سازمان ملل، دولت سوریه را به مانع تراشی سر راه رساندن کمک های انسانی به ساکنان حلب متهم می کنند. این در حالی است که گروه های شورشی مسلح حاضر به عقب نشینی از مسیر امدادرسانی نیستند و مرتبا با اقدامات تحریک آمیز، آتش بس را نقض می کنند.

طبق اعلام ارتش روسیه، شورشیان مسلح در روز گذشته بارها غیرنظامیان و مواضع ارتش را را مورد حمله قرار دادند.

خبرگزاری «اینترفکس» روسیه به نقل از سرهنگ «سرگی کوپیستین» نوشت که شورشیان با خمپاره و راکت های دست ساز، 26 بار حلب را هدف قرار دادند. ژنرال ولادیمیر ساوچنکو نیز گفت که در کل سوریه، 55 مورد نقض آتش بس از سوی شورشیان ثبت شده است. خبرگزاری دولتی سوریه SANA هم اعلام کرد که شورشیان در 12 ساعت گذشته 12 بار آتش بس را زیر پا گذاشتند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در توضیح این اقدام به شبکه روسیه 24 گفت که اگر ما در گذشته مشکوک بودیم که جبهه النصره تحت حفاظت (واشنگتن) است اما امروز و بعد از حملات به ارتش سوریه ما به این جمع بندی وحشتناک برای جهان رسیدیم که کاخ سفید در حال دفاع از داعش است.




 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

















منبع:مشرق

کد خبر 60307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha