خودروسازان ایرانی هنوز یك پلتفرم ندارند!

پرشین خودرو: میزگرد آسیب شناسی نظام مدیریت تامین كنندگان در صنعت خودرو، با حضور نمایندگان ایدرو، شركت های سازه گستر و ساپكو و انجمن قطعه سازان، رییس پژوهشکده توسعه بازرگانی و جمعی از اعضای هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، در این میزگرد مجتبی سلیمانی سدهی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، ضمن تبیین ضرورت مدیریت تامین كنندگان در صنعت خودرو و تشریح تجربیات جهانی خصوصا تجربیات خودروسازان ژاپنی و آمریكایی در این زمینه، به بیان عمده ترین مشكلات صنعت قطعه سازی و مدیریت تامین‌كنندگان در خودروسازی كشور پرداخت.


وی بر بكارگیری قراردادهای رابطه ای بلندمدت مبتنی بر اعتماد بین تامین كنندگان و خودروسازان، در‌ راستای تشویق و استقبال تامین كنندگان از نوآوری در محصول و فرآیند، و همچنین بر سرمایه گذاری برای ارتقای سیستم ها و فناوری های تولید، بهبود مدیریت هزینه ها و افزایش بهره وری تاکید کرد.


در ادامه این نشست نمایندگان سازمان های مدعو به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مشكلات و چالش های نظام مدیریت تامین كنندگان صنعت خودرو پرداختند.


افغان، مدیر برنامه ریزی و نظارت سازه گستر سایپا بزرگترین مشكل صنعت خودرو را نقدینگی عنوان کرد و افزود: قطعه سازان بیشترین فشار را از این ناحیه متحمل می شوند.


وی عدم بهره وری نیروی كار را از دیگر مشكلات صنعت خودروسازی کشور دانست و گفت: علیرغم طرح های انجام گرفته در این زمینه در سال های گذشته، این مسئله همچنان وجود داشته و مانع كاهش قیمت ها شده است.


مدیر برنامه ریزی و نظارت سازه گستر سایپا اظهار کرد: سازه گستر در این مورد اقداماتی را انجام داده و با یكی دو شركت در این زمینه همكاری می كند، اما در بحث رده بندی باید به پتانسیل ها و ویژگی های تامین كنندگان توجه شود تا ارزش افزوده ای كه به دنبال آن هستیم محقق شود.


افغان بر الگوبرداری از راهبرد های خودروسازان آمریكایی و اروپایی در قبال تامین كنندگان و توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی جامعه در مقایسه با این كشورها تاکید کرد.


كربندی، مدیر نظارت و برنامه ریزی قطعات خودرو سواری شركت ساپكو، به معرفی انواع قراردادها با سازندگان خودروها که شامل قراردادهایی براساس MRP، قراردادهای تضمین و تامین پرداخت اشاره کرد و گفت: یكی از مشكلاتی كه موجب طولانی شدن مراحل عقد قرارداد می¬شود، عدم ارائه آنالیز قیمت اقتصادی از سوی سازندگان است.


به عقیده وی رده بندی تامین كنندگان لزوما با كاهش تعداد سازندگان همراه نبوده چرا كه برای آنها سرمایه گذاری صورت گرفته است. اما اجرای رده بندی موجب كاهش ارتباطات با سازندگان شده و به دلیل كاهش نظارت ساپكو بر سازندگان رده دوم و سوم امکان بروز مشكلات كیفی وجود دارد.


کربندی اظهار کرد: اغلب برای تامین قطعات یكسان تعدد منبع وجود دارد كه یكی از دلایل این امر وجود عدم اطمینان و ریسك ها در عملكرد و رفتار سازندگان و بحث¬های كلانی نظیر تحریم هاست كه تك منبعی بودن را با مشكل مواجه می كند.


وی افزود: با همكاری سازندگان و استفاده از سیستم كانبان، میزان گردش ماهانه قطعات به زیر هشت روز رسیده است.


در ادامه، ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو با بیان دیدگاه های خود در خصوص مباحث مطرح شده گفت: شرایط تولید خودرو در کشورهای ژاپن و آمریكا با ایران متفاوت است چراکه در این كشورها طراحی همزمان صورت می گیرد بدین نحوكه از همان لحظات اولیه سازنده در كنار خودروساز قرار می گیرد. اما در ایران هنوز یك پلتفرم وجود ندارد و دو خودروساز کشور موفق نشده اند به پلتفرم مشترك برسند.


وی ادامه داد: قطعه سازان کشور توان طراحی و توسعه ندارند. محیط كسب وكار ما با این دو كشور متفاوت است، ضمن اینکه قیمت خودرو در کشور ما، در جای دیگری تعیین می شود. همچنین خودروسازان بهره بانكی بالایی را پرداخت می كنند.


به گفته وی در رابطه با قطعه سازان یك دور باطل وجود دارد كه از یك طرف به دلیل تیراژ تولید پایین و تقسیم شدن تولید بین چندین منبع، امکان تحقیق و توسعه از سوی قطعه ساز و همچنین تدقیق در فرآیندهای نظارت بر تولید از سوی خودرو‌ساز کاهش می‌یابد و از طرف دیگر اتکاء به قطعه ساز واحد نیز به دلیل احتمال عدم ثبات رفتاری از قابلیت اعتماد چندانی برخوردار نبوده و نمی توان انتظار همكاری بلندمدت با آن داشت.


قربانی تصریح کرد: قطعه سازانی كه دانش فنی ندارند و به سراغ مشاركت با طرف خارجی می روند، به دلیل بزرگ نبودن سهم بازار، طرف خارجی حاضر به همكاری با آنان نمی شود و از طرف دیگر، خودروهای صادراتی در كلاس جهانی تولید نمی شود تا قطعه ساز بتواند از آن طریق وارد بازارهای جهانی شود. بنابراین قطعه ساز ها برای ورود به زنجیره های تامین جهانی با مشكل مواجه هستند.


عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خاطر نشان کرد: به دلیل مسایل فرهنگی و نوع ارتباطات مالی و قراردادی، بستر مناسب برای پیاده سازی رده بندی تامین كنندگان خودرو در كشور وجود ندارد.


وی عمده ترین مشكلات در رابطه با نظام مدیریت تامین كنندگان صنعت خودرو را نقدینگی و سورسینگ (تعدد منابع تامین) عنوان کرد.


در پایان میزگرد؛ رحیمی زاده مشاور مدیریت توسعه صنایع حمل ونقل ایدرو افزود: اصلاحات نظام تامین كنندگان نیازمند فراهم كردن شرایط توسط خودروسازهاست و خودروسازها باید تعداد منابع خود را كاهش دهند تا به تیراژ تولید مناسب برای سازندگان برسند.


به گفته وی خودروسازها باید شرایطی را فراهم كنند و قراردادها را به نحوی هدایت كنند تا سازندگان رده نخست شكل بگیرد، اما در حال حاضر شرایط مناسب برای بزرگ شدن قطعه سازها با این تیراژ تولید وجود ندارد.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 60480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha