کد خبر 6066
۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
تعیین قیمت خودرو بر اساس کیفیت

پرشین خودرو: اگر بنا باشد از طریق اعلام قیمت تمام شده بر فعالیت خودروسازان نظارت شود، باید یك سیستم نظارتی فوق قوی برای كنترل آن وجود داشته باشد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، جواد مرزبان‌راد استاد مكانیك دانشگاه علم و صنعت، در پاسخ به این سوال كه چرا خودروسازان از اعلام قیمت تمام شده محصولات خود استقبال نمی‌كنند؟ گفت: اعلام قیمت تمام شده محصولات خودروسازان نه یك ضرورت است و نه یك الزام. وی با توضیح این‌كه اگر خودروسازان اقدام به اعلام قیمت تمام شده كنند، درخواست ارائه قیمت تمام شده محصولات دیگر هم مطرح می‌شود، گفت:‌ باید به این نكته هم توجه داشت كه محاسبه قیمت تمام شده محصولات آسان نیست. در حسا‌بداری صنعتی روش‌های بی شماری برای محاسبه قیمت تمام شده وجود دارد كه پاسخ‌های نهایی هیچ كدامشان یكسان نیست و همه هم در نهایت درست هستند. او در ادامه اظهار كرد: محاسبه قیمت تمام شده محصولات به روش‌هایی انجام می‌شود كه سلیقه‌ای است و به همین دلیل هم خودروسازان می‌توانند با اعداد آن بازی كنند. مثلا می‌توانند شكل محاسبه را به گونه‌ای انتخاب كنند كه اعداد نهایی نشان‌ دهنده زیان باشد، در صورتی كه در واقع شركت سودده است. این كارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار كرد:‌ روش اعلام قیمت تمام شده روش منطقی و مناسبی برای كنترل قیمت‌ها و سود بنگاه‌ها نیست، چرا كه در صورتی كه بنا بر اجرای آن باشد، باید یك سیستم نظارتی بسیار قوی وجود داشته باشد؛ اما به نظر من روش درست كنترل قیمت‌ها، كنترل سود از انتهای چرخه است؛ یعنی كنترل به شیوه بازار قابت. وی گفت: اگر خودروساز بخواهد قیمت تمام شده را اعلام كند و مطابق با آن درصد سود معینی را دریافت كند، ظلم در حق او خواهد بود، چون یكی از راه‌های افزایش سود بنگاه كاهش قیمت تمام شده از راه‌هایی مثل افزایش بهره‌وری است و هیچ كس نمی‌تواند این حق را از بنگاه سلب كند؛ بنابراین به نظر می‌رسد شیوه آسان‌تر و منطقی‌تر كنترل قیمت در بازار، رقابت آزاد و سازنده باشد؛ یعنی خودروسازان در شرایط یكسان فعالیت كنند و قیمت خودروها را براساس كیفیت و مطلوبیت آن‌ها تعیین شود تا منطق بازار بتواند قیمت‌ها و هزینه‌های تولید را مدیریت كنند.
کد خبر 6066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Arash ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    بله جناب کارشناس خودرو در صورتي که بازار باز وجود داشته باشد و در هر رده قيمتي حداقل 5 آپشن براي انتخاب وجود داشته باشد نه اينکه دو خودرو ساز بزرگ بازار را طوري بين خود تقسيم کنند که هيچ کس حق نفس کشيدن در اين بازار را نداشته باشد و حتي شرکت هاي کوچک مونتاژ کار قيمت محصولات خود را بصورت مصنوعي آنقدر بالا ببرند که حاشيه امنيت و سود آن دو مونتاژ کار بزرگ آسيبي نبيند