ایربگهای پوشیدنی توسط «ب.ام.و» ساخته شد

پرشین خودرو: اولین ایربگ پوشیدنی برای حفاظت از قسمتهای حیاتی موتورسیکلت سواران، توسط مرکز تحقیقاتی BMW در آلمان طراحی و ساخته شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، معمولا وقتی نامی از ایربگ یا همان کیسههای هوای ایمنی میآید، سریعا ذهنمان درگیر ایربگهایی میشود که در غربیلک فرمان و مجموعه داشبورد کار شده و به هنگام تصادف در کسری از ثانیه باز شده و از صدمه دیدن سرنشینان جلوگیری میکند.


حال با در نظر گرفتن چنین کارکردی، مرکز تحقیقات BMW با ایجاد تغییراتی ساختاری، نوعی ایربگ پوشیدنی برای موتورسیکلت سواران طراحی کرده است که میتواند در زمان بروز حادثه، از وارد شدن صدمات جدی به موتورسوار جلوگیری کند.


برای سهولت در استفادههای روزمره، سیستم ایربگ پوشیدنی بی.ام.و به صورت یک جلیقه پوشیدنی طراحی شده است و برای مخفی کردن آن، یک ژاکت بارانی هم ارائه خواهد شد که اول از همه می‌بایست جلیقه را به تن کرد و سپس ژاکت مخصوص را بر روی آن پوشید تا از طرفی هم باعث جلوگیری از تماس آب با سیستم شود.


در واقع این سیستم ایمنی، چیزی شبیه به لباس‌های موتورسیکلت سواران مسابقات موتوGP است که به هنگام بروز حادثه باد کرده و از وارد شدن صدمات جدی به موتورسیکلت سواران جلوگیری می‌کند، با این تفاوت که لباس موتورسواران موتوGP به طور کامل اندام‌های بدن آنان را پوشش می‌دهد، ولی در سیستم ایمنی BMW تنها بالا تنه موتورسیکلت سوار در دستور کار قرار گرفته است.


به طور دقیق‌تر بخواهیم ایربگ های پوشیدنی BMW را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان گفت که این سیستم با تکنولوژی موسوم به "Alpinestars" توسعه پیدا کرده است که مجموعه چاشنی و مواد منفجره آن در پشت جلیقه تعبیه شده و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کمر موتورسیکلت سوار، به طور کاملا حرفه‌ای مهار شده است تا انرژی آن تنها در لایه میانی ژاکت (کیسه‌های هوا) تخلیه شود.


اساس کار این سیستم هم بر مبنای سنسورهای ژیرسکوپ و شتاب سنج است که نه بر روی موتورسیکلت، بلکه بر روی خود جلیقه نصب شده‌اند و با بررسی الگوریتم‌های بسیار پیچیده، بروز حادثه را تشخیص داده و به سرعت با فعال کردن چاشنی انفجار، کیسه‌های هوا را باد می‌کند.






 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.









 

کد خبر 60911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha