کد خبر 61172
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
مثلث فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی ایران

پرشین خودرو: گروه رسانه

به گزارش «پرشین خودرو»، روزنامه دنیای خودرو نوشت: پس از افزایش فشار ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در دهه 80 شمسی، محدودیت‌های زیادی به‌خصوص در تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر ایجاد شد.

شدت و وسعت فشار ناشی از تحریم‌ها کار را به جایی رساند که باعث شد بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی با وجود قراردادهایی که از گذشته با شریکان خود در کشور داشتند، در میانه راه کار را رها و همکاری خود با ایرانی‌ها را قطع کنند و بروند.

دقیقا همین اتفاق در صنعت خودروسازی که اصلی‌ترین بخش صنعت کشور محسوب می‌شود نیز افتاد. ماجرا به این شکل بود که شرکت پژو پس از بیش از دو دهه شراکت با خودروسازان ایرانی تقریبا پنج سال پیش، یعنی در سال 2012 ناچار به قطع همکاری و ترک ایران شد.

اگرچه این ترک ناگهانی شریک ایرانی بدون توجه به تعهدات این شرکت به صنعت خودروسازی کشور باعث شد شریک این شرکت برای حل این بحران با معضلات و دشواری زیادی مواجه شود، اما در مقابل این قطع همکاری لطمه شدیدی نیز برای خود این خودروساز فرانسوی محسوب می‌شد.

چراکه ایران دومین بازار بزرگ پژو از نظر حجم فروش پس از فرانسه محسوب می‌شد. داستان مشابه در مورد شرکت رنو نیز تکرار شد، با این تفاوت که رنو فقط در ظاهر ایران را ترک نکرد و به گفته بعضی از کارشناسان این شرکت در زمان تحریم فقط زنبیل گذاشت اما در عمل رنو هم صنعت خودروی ایران را تنها گذاشت.


بازگشت فرانسوی‌ها به استراتژیک‌ترین بازار


با وجود مشکلاتی که خودروسازان کشور با شریکان فرانسوی خود داشتند، اما از سال گذشته، به نظر می‌رسد به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، حصول توافق و رفع تحریم‌ها برای خودروسازان فرانسوی خبر خوبی بود.

چرا که باز هم امکان حضور در یکی از استراتژیک‌ترین بازارهای خودروی دنیا را به‌دست ‌آوردند. تحلیلگران صنعت خودروی فرانسه معتقدند ایران برای خودروسازان بازار فوق‌العاده‌ای است که در آن ۳۰ درصد درآمد خانواده‌ها صرف خودرو می‌شود.

در حالی که در شرایط فعلی میزان عرضه نسبت به تقاضا کافی نیست. ضمن اینکه فرانسوی‌ها از یک مزیت ویژه هم در بازار ایران برخوردارند و آن علاقه ایرانی‌ها به برندهای فرانسوی است و می‌توان گفت همین عامل، مهم‌ترین دلیلی است که باعث شد اولین قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری بین خودروسازان ایرانی و اروپایی به نام فرانسوی‌ها رقم بخورد.


اولین قرارداد پس از لغو تحریم‌ها


بر این اساس در شرایطی که بیشترین دلخوری خودروسازان کشور در زمان تحریم از رفتار غیر حرفه‌ای شرکت پژو بود، اما با لغو تحریم‌ها اولین قرارداد تولید خودرو بعد از سه سال قطع همکاری و پس از ماه‌ها مذاکره، اوایل بهمن سال گذشته میان ایران‌خودرو با این شرکت امضا شد.

البته قرارداد جدید با شرکت پژو این‌بار تفاوت‌هایی با گذشته داشت. یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، «جوینت‌ونچر» بودن آن است؛ به ‌نحوی‌که دو طرف شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت می‌کنند.

طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، مدل‌های به روز و ارتقا یافته 301، 208 و 2008 روانه بازار خودروی ایران خواهند شد.


دومین تفاهم‌نامه هم فرانسوی شد


پس از امضای اولین قرارداد خودرویی پس از تحریم‌ها، مدتی فقط حرف از مذاکره با شریکان دیگر در میان بود و خبری از قرارداد جدید نبود. تا اینکه پس از گذشت شش ماه از سال، به نظر می‌رسد مذاکرات خودروسازان در مهرماه و یکی پس از دیگری به نتیجه می‌رسد.

بر این اساس دومین تفاهم‌نامه خودروسازی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی میان خودروساز دیگر فرانسه یعنی رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نمایشگاه خودروی پاریس به امضا رسید. شباهت این تفاهم‌نامه با قرارداد ایران‌خودرو و پژو، ایجاد یک شرکت جوینت‌ونچر برای تولید محصولات مشترک است، با این تفاوت که سهم پژو و ایران‌خودرو برای تاسیس شرکت،

هرکدام 50 درصد است، در حالی که در قرارداد ایدرو و رنو، 40 درصد سهام شرکت متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو خواهد بود.


تکمیل اضلاع مثلث فرانسوی‌ها


پس از امضای دو قرارداد میان پژو و ایران‌خودرو و بعد از آن رنو و ایدرو، نوبت به سومین قرارداد پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی می‌رسد که اتفاقا اینجا هم پای فرانسوی‌ها در میان است.

بر این اساس شرکت پژو-سیتروئن با سایپا پنجشنبه گذشته قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک بستند و به این ترتیب به نظر می‌رسد با سیتروئن اضلاع مثلت فرانسوی در صنعت خودروسازی کشور کامل شده است.

این قرارداد در حاشیه بازدید تاوارس، مدیرعامل پژو از سایپای کاشان به امضای مدیران عامل سایپا و پژو- سیتروئن رسید. بر این اساس قرار است سایپای کاشان که دارای تکنولوژی جدید و به روز است، به عنوان بخشی از آورده سایپا در قرارداد همکاری با پژو سیتروئن عرضه شود و پس از آن فرانسوی‌ها محصولاتشان را در یک کارخانه ایرانی پیشرفته تولید کنند.

این قرارداد در حالی به امضا رسید که مدیرعامل پژو پیش‌تر در یک کنفرانس خبری درباره اقدامات این شرکت برای پرداخت غرامت به ایران، تاکید کرد این موضوع محرمانه و بهتر است از گذشته ها صحبت نکنیم. اگرچه فرانسوی‌ها با وجود بدقولی‌های گذشته، در شرایط فعلی گوی سبقت را از سایر خودروسازان ربوده‌اند، اما شاید با شکل جدید قرارداد‌ها بتوان امیدوار بود عدم تعهد گذشته بار دیگر توسط آنها در صنعت خودروسازی کشور تکرار نشود.







 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.


 

کد خبر 61172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha