کد خبر 61333
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
آنچه درمناظره کلینتون و ترامپ گذشت؟

پرشین خودرو: «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» نامزدهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در دومین مناظره، دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف سیاست داخلی و خارجی را ارائه کردند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از فرارو، «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» نامزدهای دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در دومین مناظره، دیدگاه‌های خود درباره موضوعات مختلف سیاست داخلی و خارجی را ارائه کردند.


همسر و دختر «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ»، جزء حاضران در این مناظره بودند. کلینتون و ترامپ، بر خلاف مناظره اول، هنگام ورود به صحنه با یکدیگر دست ندادند.

«ترامپ» که محور شعارهای انتخاباتی‌اش را مخالفت با ساختارهای سیاسی، انتقاد از رسانه‌های جریان اصلی و ضدیت با گفتمان رایج سیاستمداران معرفی کرده در جریان این مناظره بارها از آنچه به اعتقاد وی رفتار تبعیض‌آمیز مجریان برنامه بود انتقاد کرد. 

برجام 
این مناظره با سوال یکی از حاضران از «هیلاری کلینتون» آغاز شد. وی پرسید: «آیا شما برای جوانان امروز الگوی مناسبی هستید؟»

کلینتون گفت که رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری باید به کودکان، احترام و کمک به ارتقاء یکدیگر را یاد بدهد.

دونالد ترامپ نیز در پاسخ به همین سوال ابتدا گفت که با تمام آنچه هیلاری کلینتون گفت موافق است. او سپس گفت به این دلیل برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد شده که دیدن وقوع «اتفاقات احمقانه» برای کشورش او را خسته کرده است.  

وی سپس حمله به سیاست‌های کلینتون را با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران آغاز کرد. ترامپ، برجام را توافقی یک جانبه خواند و گفت که این توافق به «کشور پیشرو در حمایت از تروریسم» 150 میلیارد دلار پول داده است.

در دومین مناظره کلینتون و ترامپ چه گذشت؟

ویدئو جنجالی ترامپ
سوال دوم مناظره به موضوع انتشار فیلمی که ترامپ در آن اظهارات رکیکی درباره زنان بیان می‌کند، اختصاص داشت.

ترامپ گفت که به خاطر بیان این اظهارات متأسف است و از بابت آن به خود افتخار نمی‌کند. وی، در عین حال گفت: «اینها حرفهایی بوده‌اند که در رختکن زده شده‌اند.»

نامزد حزب جمهوری‌خواه سپس گفت: «بابت آن از خانواده‌ام و مردم آمریکا عذرخواهی می‌کنم. اینها حرفهایی است که در رختکن زده می‌شوند. از آن شرمسارم.»

ترامپ، در ادامه موضوع را به سمت مبارزه با داعش کشاند و گفت: «ما باید درباره موضوعات مهم‌تر صحبت کنیم.» ترامپ، اضافه کرد که او احترام زیادی برای زنان قائل است.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کارهایی که در آن نوار گفته را انجام داده است گفت: «خیر من این کارها را انجام نداده‌ام.»

هیلاری کلینتون، در اظهارنظر درباره همین موضوع، گفت که مسئله فقط به عذرخواهی ترامپ مربوط نمی‌شود زیرا این فیلم دقیقاً هویت واقعی ترامپ را نشان می‌دهد.

وی گفت: «همه ما دیدیم که دونالد چطور درباره زنها صحبت می‌کند، چطور درباره زنها فکر می‌کند. و او می‌گوید که این فیلم نشان‌دهنده هویت او نیست، اما من فکر می‌کنم برای هر کسی که آن را شنیده کاملاً روشن است که این فیلم دقیقا نشان می‌دهد که او کیست.»

کلینتون سپس به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ علیه مسلمان‌ها، مهاجران و غیره اشاره کرد و گفت: «دونالد ترامپ، همین است. سوالی که ما و کشور ما باید به آن پاسخ بدهد این است که ما اینچنین نیستیم.»

دونالد ترامپ، در جواب هیلاری کلینتون به سابقه بیل کلینتون، همسر هیلاری در سوءاستفاده جنسی از زنان اشاره کرد. نامزد حزب جمهوری‌خواه با بیان اینکه «من فقط حرف زده‌ام، اما بیل کلینتون همین اعمال را انجام داده است» افزود: «در تاریخ سیاسی آمریکا کسی نیست که به اندازه وی از زنها سوءاستفاده کرده باشد.»

ترامپ گفت هیلاری کلینتون بایستی بابت صحبت کردن درباره این موضوع، «شرمسار» باشد.

هیلاری کلینتون، اتهمات ترامپ را رد کرد و گفت حرفهایی که او زد، صحت ندارند. او گفت: «ترامپ می‌خواهد ستاد تبلیغاتی‌اش را هر طوری که دوست دارد اداره کند. وقتی من حرفهای اینچنینی می‌شنوم یاد حرفی می‌افتم که دوستم میشل اوباما زد: وقتی که آنها خوار می‌شوند، ما عزت می‌گیریم.»

کلینتون سپس گفت: «اگر مسئله فقط به این ویدئو مربوط می‌شود، شاید چیزی که او امشب گفت قابل درک می‌بود. اما او هرگز برای هیچ کدام از کارهایش عذرخواهی نمی‌کند.»

ایمیل‌های کلینتون و تهدید به بازداشت
«دونالد ترامپ»در بخشی از این مناظره موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون را پیش کشید و وی را به لو دادن اسرار محرمانه متهم کرد.

ترامپ همچنین کلینتون را تهدید کرد که در صورت موفقیت در راهیابی به کاخ سفید به وزیر دادگستری‌اش دستور خواهد داد درباره مسائل پیرامون ایمیل وی تحقیق کند.

نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت: «اگر من پیروز شوم، به دادستان کل دستور می‌دهم یک بازپرس ویژه برای این مسئله تعیین کند چون هیچ وقت این قدر دروغ و فریبکاری وجود نداشته است.»

کلینتون گفت که خوشحال است که فردی با خلقیات ترامپ در رأس مسائل قانونی این کشور نبوده است. ترامپ در جواب گفت:«چون در این صورت تو در زندان بودی.»

هیلاری کلینتون در پاسخ به اتهامات ترامپ مبنی بر اینکه او از ایمیل‌های خصوصی استفاده کرده گفت که مسئولیت مربوط به استفاده از ایمیل‌های شخصی را می‌پذیرد. کلینتون گفت که اگر زمان به عقب برمی‌گشت این کار را انجام نمی‌داد، چون اشتباه بوده است.

ترامپ گفت که از نظر او، برنامه خدمات درمانی دولت اوباما موسوم به «اوباماکر»، فاجعه‌ای بیش نیست. «اوباماکر، فاجعه است. می‌دانید. همه شما این را می‌دانید.»

هیلاری کلینتون گفت که طرفدار بهتر کردن شرایط اجرای قانون اوباماکر بدون لغو ان است. نامزد حزب دموکرات گفت میلیون‌ها نفر از این برنامه بهره‌مند شده‌اند.

در دومین مناظره کلینتون و ترامپ چه گذشت؟

اسلام‌هراسی
ترامپ در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش برای مقابله با اسلام‌هراسی در آمریکا گفت که مسلمان‌ها باید مشکلاتی را که می‌بینند گزارش کنند وگرنه مشکلاتی مانند تیراندازی سن‌برناردینو، 11 سپتامبر یا حوادث فرانسه رخ خواهد داد.

ترامپ گفت که قبل از حل این مشکل باید نام آن را به درستی گفت و نام آن «تروریسم اسلامی» است. 

هیلاری کلینتون در پاسخ به سوال درباره برنامه‌هایش برای مقابله با اسلام‌هراسی گفت لازم است که مسلمان‌ها بخشی از جامعه آمریکا باشند. وی گفت که او می‌خواهد این اتفاق بیفتد.

کلینتون گفت که او خواستار مقابله با داعش با ائتلافی متشکل از کشورهای مسلمان است. او گفت که اظهارات ترامپ درباره اسلام، بزرگترین هدیه به داعش است.

ترامپ در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا موضعش را درباره چک کردن مسلمان‌ها قبل از ورود به آمریکا تغییر داده است یا خیر، به مواضع هیلاری کلینتون حمله کرد. مجری از ترامپ خواست به سوال پاسخ بدهد. ترامپ پرسید: «چرا حرفهای هیلاری کلینتون را قطع نمی‌کنید؟»

 فرار مالیاتی ترامپ
کلینتون ترامپ را به فرار مالیاتی متهم کرد. ترامپ گفت که او از شکاف‌های موجود در قانون برای فرار از پرداخت مالیات به دولت استفاده کرده است.

وی گفت: «من از این روش استفاده کرده‌ام، همان‌طور که وارن بافت، جورج سوروس و بسیاری افراد دیگر که به هیلاری پول می‌دهند این کار را کرده‌اند.»

ترامپ گفت که او بهتر از هر کس دیگر نظام مالیاتی آمریکا را می‌شناسد.

 حمایت ترامپ از روسیه و حملات سایبری
هیلاری کلینتون، روسیه را به حملات سایبری برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات آمریکا متهم کرد و گفت: «مطمئن باشید که آنها این کار را برای پیروزی من در انتخابات انجام نمی‌دهند.»

کلینتون گفت هرگز در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که یک کشور متخاصم اقداماتی برای اثرگذاری بر روند انتخابات در حمایت از یک کاندید ریاست‌جمهوری انجام داده باشد. وی گفت که روسیه این اقدامات را به دلیل حمایت ترامپ از ولادیمیر پوتین انجام داده‌اند.

ترامپ اتهامات کلینتون را رد کرد و گفت که سر و سری با روسیه ندارد. او همچنین انتقاد کرد که چرا کلینتون روسیه را به انجام این اقدامات متهم می‌کند زیرا حملات سایبری ممکن است توسط گروه‌ها یا کشورهای دیگری انجام شده باشد.

هیلاری کلینتون در پاسخ به سوال درباره راهبردش در سوریه گفت بشار اسد با حمایت هوایی روسیه و حمایت زمینی ایران در حال بمباران شهرهای این کشور است.

سوریه
مجری در خصوص وضعیت حلب و این که اگر هر کدوم نامزد رییس جمهوری شود، چه کار خواهد کرد.

هیلاری کلینتون: وضعیت در سوریه فاجعه بار است. حکومت بشار اسد روسیه و ایران در حال کشتار مردم هستند.

اگر رییس جمهور شوم منطقه ممنوع پروازی بر فراز سوریه برقرار خواهم کرد. مساله سوریه داعش نیست بلکه حفظ بشار اسد. بهمین خاطر من قادر خواهم بود در مقابل روسیه بایستم. چرا که روسیه به طور کامل در سوریه وارد جنگ شده است.

دونالد ترامپ: هیلاری کلینتون حرف های جدی می زند اما نگاه کنید سوریه ما حصل کارهای او است.

هیلاری کلینتون با قطع کردن حرف ترامپ گفت: من وزیر نبودم در جریان سوریه .

دونالد ترامپ گفت: لیبی کارنامه خانم کلینتون است.

ترامپ ادامه داد: روسیه داعش را می کشد، ایران داعش می کشد و اسد داعش را می کشد ما نیاز به نیروهایی داریم که با هردو بجنگند. اسد در سوریه جنگ نمی کند بلکه ایران و روسیه در سوریه می جنگند.

وی ادامه داد: هیلاری کلینتون در توافق هسته ای ایران نقش داشته و این موافقت نامه احمقانه‌ترین توافق در تاریخ موافقت نامه ها است. همین باعث قدرت گرفتن ایران شده است.

بعد از انکه ترامپ گفت که بشار اسد در حال کشتن داعش در سوریه است، یکی از مجری‌ها بیانیه‌ای از مایک پنس، زوج انتخاباتی وی را که با دیدگاه‌های وی مخالف بود، خواند.

پنس گفته بود در صورتی که روسیه حمله به حلب را ادامه بدهد آمریکا بایستی آماده حمله به مواضع نظامی بشار اسد باشد.

ترامپ گفت که با زوج انتخاباتی‌اش در موضوع سوریه و روسیه اختلاف دارد.

کلینتون در ادامه درباره راهبردهایش در سوریه گفت که با اعزام نیروهای زمینی به سوریه برای مبارزه با داعش مخالف است.

نامزد حزب دموکرات علی‌رغم این گفت که از اعزام نیروهای ویژه به سوریه برای مبارزه با این گروه تروریستی و مسلح کردن گروه‌های کرد که در خط مقدم این نبرد هستند، حمایت می‌کند.

کلینتون گفت که امیدوار است که در صورت راهیابی به کاخ سفید داعش را از عراق بیرون خواهد راند. او گفت که یکی از برنامه‌هایش هدف قرار دادن شخص ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش خواهد بود.

ویژگیهای مثبت دو کاندیدا از دیدگاه رقیب
مجری از هیلاری کلینتون پرسید ایا دونالد ترامپ دیسپیلین لازم را برای ریاست جمهوری دارد؟

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: نه

ترامپ درپاسخ گفت: این غیر منتظره نبود

یکی از حضار پرسید یک ویژگی مثبت درباره دیگر نامزد نام ببرید.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: من به فرزندان ترامپ احترام می گذارم چرا که فعال هستند و موفق. فرزندان اینده ما هستند.

ترامپ گفت: تشکر می کنم اظهارات هیلاری کلینتون در خصوص فرزندانم البته نمی دانم چیزی که گفت تعریف بود یا نه ولی من به حساب تعریف می گذارم. اما ویژگی خوب هیلاری کلینتون این است که مبارزی خستگی ناپذیر است و هرگز کار را رها نمی کند. هرچند با او موافق نیستم.

 

 

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 61333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha