خودروهای برقی‌، تهدیدی برای صنعت نفت

پرشین خودرو: صنعت خودرو متقاعد شده است که باید خودروهای برقی بیشتری تولید کند، اما افزایش این نوع خودروها تهدیدی برای شرکت‌های نفتی محسوب می‌شود.

به گزارش «پرشین خودرو»،دنیای اقتصاد نوشت:  موسسه اعتبارسنجی فیچ در گزارشی اعلام کرده است گسترش خودروهایی که با باتری کار می‌کنند، یک تهدید جدی برای صنعت نفت محسوب می‌شود. فیچ به شرکت‌های انرژی توصیه می‌کند خود را برای «تغییرات بنیادینی» که تکنولوژی‌های جدید به همراه خواهند آورد، آماده کنند. الکس گریفیث، نویسنده اصلی این گزارش، می‌گوید:« به عقیده ما اگر شرکت‌های انرژی این مساله را نادیده بگیرند و به راه خود ادامه دهند، سرانجام دچار مشکل خواهند شد. آنها باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند.»

گرچه فیچ تصدیق می‌کند که خودروهای برقی به این زودی‌ها فراگیر نخواهند شد، اما تاکید می‌کند ظهور خودروهای برقی چشم‌انداز تیره و تاری را پیش‌روی شرکت‌های نفتی جهانی همچون شورن، اکسون موبیل و رویال داچ شل قرار می‌دهد. این موسسه اعتبار سنجی با اشاره به این موضوع که در سال 2014 بخش حمل‌و‌نقل 55 درصد از کل مصرف نفت را به خود اختصاص داده است، می‌گوید خودروهای برقی تاثیر عمیقی بر صنعت نفت دارند.

موسسه فیچ در گزارش خود می‌نویسد: «تسریع روند برقی‌کردن زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل تاثیر منفی چشمگیری بر پروفایل اعتباری بخش نفت دارد. در بدترین سناریو، خودروهای برقی طی 10 سال آینده 50 درصد از سهم بازار را به دست خواهند آورد و حدود یک چهارم تقاضا برای بنزین در اروپا ازمیان خواهد رفت.»

در حال حاضر این تهدید قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد؛ زیرا قیمت بالای باتری موجب شده است خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی بسیار گران‌تر باشند. در شرایطی که در سراسر جهان حدود یک میلیارد دستگاه خودرو تردد می‌کند، تنها حدود 2/ 1 میلیون دستگاه برقی هستند و فروش سالانه خودروهای برقی کمتر از یک درصد از کل خودروهاست.

شرکت‌های نفتی معتقدند حتی اگر تعداد خودروهای برقی افزایش یابد، رشد جمعیت و توسعه در بازارهای نوظهور به این معنی است که تا اواسط دهه 2030 تعداد جهانی خودرو افزایش خواهد یافت و خودروهای دارای موتور درون‌سوز بیشتری در خیابان‌ها تردد خواهند کرد. اما الکس گریفیث می‌گوید ممکن است بازارهای نوظهور بزرگ ناگهان این انتظارات را برهم بزنند.

او می‌گوید: «یکی از بدترین اتفاقات برای صنعت نفت این خواهد بود که چین اعلام کند تا پنج سال آینده خودروی بنزینی نمی‌خواهیم. به این ترتیب این تصمیم بزرگ که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت، همه چیز را تغییر می‌دهد.»

این گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ در شرایطی منتشر می‌شود که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند هنوز مشخص نیست این صنعت به سمت خودروهای تمام برقی پیش خواهد رفت و یا به سمت خودروهای هیبریدی-برقی.

به گزارش فوربس، با توجه به محبوبیت اندک خودروهای تمام برقی، به‌نظر می‌رسد آینده متعلق به خودروهای هیبریدی-برقی است. براساس اعلام شرکت شیفلر تکنولوژیز که تامین‌کننده تجهیزات برای صنعت خودرو و فضانوردی است، تا سال 2030 حدود 38 درصد از خودروهای جهان به نوعی هیبریدی خواهند بود. این در شرایطی است که خودروهای تمام برقی 10 درصد از خودروهای جهان را تشکیل خواهند داد.

با این وجود 50 درصد از خودروها همچنان خودروهای دارای موتور درونسوز خواهند بود. شرکت بریتانیایی جی‌کی‌ان که تولیدکننده قطعات خودرو است، برآورد می‌کند در سال 2030 بیش از 20 درصد از خودروها تمام برقی و 25 درصد آنها هیبریدی خواهند بود. براساس برآورد این شرکت نیز تا سال 2030 اکثر خودروهای جهان دارای موتور درونسوز خواهند بود. جدیدترین آمار مرکز«آتوموتیو اینداستری دیتا» نشان می‌دهد خودروهای هیبریدی-برقی از خودروهای تمام برقی پیشی گرفته‌اند، اما سهم بازاری آنها ناچیز است.

در هفت ماه نخست امسال سهم خودروهای هیبریدی-برقی از بازار اروپای غربی 67/ 0 درصد و سهم خودروهای تمام برقی 59/ 0 درصد بوده است. در این مدت نزدیک به 57 هزار و 500 دستگاه خودروی هیبریدی-برقی فروخته شده است که بیشترین میزان فروش مربوط به میتسوبیشی آوت‌لندر، فولکس‌واگن گلف جی‌تی‌ای و فولکس‌واگن پاسات جی‌تی‌ای بوده است.

این در شرایطی است که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند آینده روشنی در انتظار خودروهای هیبریدی-برقی نیست. فردیناند دودنهیفر، مدیر«مرکز تحقیقات خودرو» در دانشگاه دویسبورگ-اسن، براین باور است که خودروهای هیبریدی-برقی به جایی نمی‌رسند.

او می‌گوید:«من اعتقادی به خودروهای هیبریدی-برقی ندارم. این خودروها بسیار گران هستند و حقیقتا سبز به‌شمار نمی‌روند.» به اعتقاد او خودروهای هیبریدی-برقی چندان سازگار با محیط زیست نیستند چون رانندگان این خودروها در اکثر موارد از موتور درونسوز استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، رشد فروش خودروهای برقی در اروپا کند شده است؛ زیرا این خودروها نسبت به خودروهای متعارف بسیار گران‌تر هستند. بنابراین بدون تخصیص یارانه از سوی دولت‌ها، فروش خودروهای برقی به شدت سقوط خواهد کرد. با توجه به قیمت بالا و برد مسافتی کم خودروهای برقی، دولت‌ها باید برای افزایش فروش این خودروها وارد عمل شوند.

تنها راه انجام این کار این است که دولت‌ها مردم را وادار به خرید خودروهای برقی کنند؛ بنابراین باید انتظار داشت که تخصیص یارانه به این خودروها ادامه یابد، سیاستمداران قوانین سختگیرانه‌تری را در مورد انتشار گاز دی‌اکسید کربن وضع کنند و دولت‌های محلی ورود خودروهای دیزلی را به مراکز شهر ممنوع کنند و برای خودروهای برقی اولویت‌های ترافیکی قائل شوند.







 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.














 

کد خبر 61820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha