کد خبر 62498
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
بررسی وضع فروش خودرو در 4سال آینده

پرشین خودرو: صنعت خودروسازی کشورمان در سال‌های قبل همواره با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شده است. اما با همه این پستی و بلندی‌ها توانسته با حمایت‌هایی که دولت از آن انجام داده است، از شرایط بحرانی عبور کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، حالا در شرایط پسابرجام و قراردادهایی که با شرکت‌های فرانسوی پژو-سیتروئن و رنو بسته شد و همچنین قراردادهای احتمالی که شرکت‌های خصوصی قرار است با خودروسازان آلمانی، ژاپنی و کره‌ای امضا کنند، نوید یک بازار متنوع از نظر ظاهر و کیفیت را برای سال‌های آینده می‌دهد.


مشتریان ایرانی که در این سال‌ها به دلیل نبود خودروهای متنوع و به‌روز مجبور به خرید برخی خودروهای بی‌کیفیت داخلی و بی‌کیفیت چینی بوده‌اند، حالا این شانس را دارند که با ورود برندهای برتر خارجی از خودروهای با کیفیت و ایمن استفاده کنند.


به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، با وجود این موارد و ورود و سرمایه‌گذاری خودروسازان مطرح جهانی، به نظر می‌رسد بازار خودروی ایران دچار تغییر و تحول شود. بازار خودروی ایران برای بسیاری از خودروسازان دارای جذابیت است و تاکنون هم این خودروسازان واردات خودرو به ایران را ادامه داده‌اند.


البته ورود خودروسازان مطرح جهانی و سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی کشور یک طرف ماجراست و طرف دیگر بحث تقاضا در بازار و اقتصاد این روزهای کشور است. شکی نیست قدرت خرید افراد جامعه نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است و میزان اشتغال هم در جامعه خیلی تعریفی ندارد.


باید دید مسئولان وزارت صنعت، خودروسازان داخلی و شرکای خارجی فعلی و آینده این خودروسازان برای تحریک بازار ایران چه راهکاری دارند و این ادعا که بازار خودروی ایران می‌تواند جزو 10 بازار پر رونق در جهان باشد، تا چه حدی درست و منطقی است.


رونق بازار خودرو در گرو رشد اقتصادی است
در همین زمینه، امیرحسین کاکایی، با بیان اینکه بازار خودروی ایران نمی‌تواند جزو 10 بازار پررونق در جهان باشد، گفت:‌ به نظر نمی‌رسد ایران بتواند جزو بازارهای پر رونق باشد، شاید رتبه کشور در دنیا بیستم باشد اما بازارهای بزرگ‌تری از ایران وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: واقعیت اقتصادی ما با در نظر گرفتن رشد 8 درصدی، که البته در 20 سال گذشته به این نرخ رشد اصلا نرسیده‌ایم، باز هم نمی‌توانیم جزو 10 بازار پر رونق در جهان باشیم.


درآمد نفتی و عنوان یازدهمی ایران درفروش خودرو
وی با عنوان این مطلب که برای افزایش رونق صنعت خودروسازی باید اقتصاد کشور حرکت کند، گفت: در یک مقطعی که درآمد نفتی بالا رفته بود، فروش خودرو در کشور به یک‌میلیون و 700 هزار خودرو هم رسید و به لحاظ رتبه خودروسازی، یازدهمین کشور از نظر فروش خودرو در جهان شدیم. یعنی در بهترین شرایط که بازارمان هم انحصاری بود ما رتبه 11 جهان را داشتیم.



تحریک بازار با جایگزینی خودروهای فرسوده
کاکایی با اشاره به خودروهای فرسوده در کشور می‌گوید: باید مسائل اقتصاد کلان در کشور حل شود. چند میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم. همچنین حدود 300 تا 400 هزار خودروی فرسوده سنگین در کشور وجود دارد که واقعا مساله‌ساز هستند. اما چه مساله‌ای پیش آمده که در کشور شاهد هستیم روز‌به‌روز مصرف اتوبوس و خودروهای سنگین در حال کاهش است. این به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و غیر اقتصادی بودن تعویض این خودروهاست. تا وقتی نیاز پیش نیاید تحرک آنچنانی در بازار به‌وجود نمی‌آید. هرچند امسال بازار دچار تحرک و وضعیت نسبت به سال قبل بهتر شده است، اما در مجموع هنوز خیلی با چند سال پیش خودمان فاصله داریم. فکر می‌کنم حداکثر به 50 تا 60 درصد بازار چند سال پیش نزدیک شده‌ایم.

هم رکود داریم هم رونق!
همچنین محمد بیاتیان نماینده پیشین مجلس و کارشناس اقتصادی، می‌گوید: در حال حاضر با تنوع محصولات و کمبود نقدینگی و عرضه بیش از اندازه خودرو در بازار رو به رو هستیم. شاید بتوان گفت هم رونق داریم و هم رکود وجود دارد. برای اینکه غیر از محصولات داخلی مثل پژو و پراید که به‌صورت سنتی در بازار وجود داشته و همواره فروش خود را دارند، یک سری شرکت‌ها که کارشان مونتاژ و واردات خودرو است، شرایطی را به وجود آورده‌اند که ما دارای یک بازار متنوع و البته ناشناخته‌ای باشیم و رکود هم در آن دیده می‌شود.



عدم تناسب بین درآمد و هزینه مردم و وضعیت بازار
وی در خصوص اینکه برخی معتقد هستند می‌توانیم تا سال 2020 بازار پر رونقی داشته باشیم و جزو 10 بازار پر فروش در جهان باشیم، گفت: مخالف این ادعا هستم. چون قدرت خرید مردم پایین است و نمی‌دانیم این قدرت خرید در آینده یعنی تا 4سال آینده چه تغییری می‌کند. تناسبی بین درآمد مردم و وضعیت بازار و هزینه‌ها وجود ندارد. اگر بخواهیم بین هزینه‌ها و درآمد مردم مقایسه‌ای انجام دهیم، عملا یک قشر بسیار کوچک از افراد جامعه توانایی خرید خودرو خواهند داشت. اگر نگاهی به اقشار متوسط و رو به پایین داشته باشیم، تناسبی بین هزینه و درآمدها نخواهیم دید.



دولت و ایجاد تحول در عرضه و تقاضا
بیاتیان با بیان اینکه در شرایط فعلی بخش بزرگی از افراد جامعه توانایی خرید خودرو ندارند، گفت: بخش بزرگی از افراد جامعه توانایی خرید خودرو درشرایط فعلی را ندارند، مگر اینکه در اقتصاد ما تغییر و تحولی رخ دهد و اقتصاد نگاه جدیدی پیدا کند. باید وعده‌هایی که این دولت و دولت‌های آینده در بحث رونق اقتصادی و فعال شدن بازار و صنایع می‌دهند، عملی شود و در بحث عرضه و تقاضا اتفاقی رخ دهد. در این شرایط نمی‌توانیم بگوییم در سال 2020 بازار پر رونقی خواهیم داشت.

 

عطش مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای خارجی
وی افزود: تا زمانی‌که مراوده صمیمانه بین شرکت‌های فرانسوی و شرکت‌های ایرانی وجود دارد و با توجه به جایگاهی که شرکت‌های چینی در صنعت خودروسازی کشورمان برای خود پیدا کرده‌اند، چندان نمی‌توان به رونق بازار ایران در سال‌های آینده امیدوار بود. مگر اینکه دولت دروازه‌ها را باز کند و نگاه انحصاری را از خودروسازان داخلی تغییر دهد و بگذارد فضا کاملا رقابتی شود. در آن صورت با توجه به عطشی که مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای با کیفیت دارند، می‌توان امیدوار بود بازار پر رونقی داشته باشیم.



ایجاد تقاضای جدید با خروج خودروهای فرسوده
حسن کریمی‌سنجری کارشناس خودرو نیز می‌گوید: قطعا با تخصیص اعتبار می‌توان روند خروج خودروهای فرسوده را تسریع کرد و باعث ایجاد تقاضای جدید در خرید خودرو و رونق بازار بود. فعال کردن لایه‌های زیرین هرم تقاضا که منجر به افزایش سطح مالکیت خودرو در ایران می‌شود نیز با توسل به همین دو عامل اساسی امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین‌ دلایل فعال نشدن تقاضای موثر، افت در قدرت پرداخت خریداران خودرو است که به‌رغم روند نزولی تورم و بهبود نسبی شرایط اقتصادی، به‌عنوان مهم‌ترین دلیل افت تقاضای خرید خودرو محسوب می‌شود.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 62498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha